Fra faldefærdigt hus til arkitektonisk perle i Vanløse
SPONSORERET indhold

Fra faldefærdigt hus til arkitektonisk perle i Vanløse

Vil to tidligere arkitekter flytte ind i byens grimmeste hus? Sara Camre og manden Robert underskrev købsaftalen uden tøven og med et blik for at se potentiale i selv det mest umulige har de skabt en arkitektonisk perle, der er perfekt til en familie på fem.

Af:: Mette B. Seerup Foto: Kira Brandt
08. nov. 2018 | Bolig | ALT Interiør

Vanløses grimmeste hus. Sådan omtaler Sara og Robert det hjem, de købte i 2015, men beliggenheden i den københavnske forstad var perfekt for parret, som har børnemærket Cam Cam med kontor på Frederiksberg, men gerne ville rykke familien væk fra Københavns stressede gader.

– Jeg holder meget af roen herude. Du behøver ikke føle, du går i vejen på fortovet, fordi du har en klapvogn og et barn med dig, som jeg tit gjorde inde i byen. Vi faldt for områdets blanding af etagebyggeri og villaer, og så ligger det lige på kanten mellem by og forstadskvarter. For sådan nogle bymennesker som os var det en formildende omstændighed, og vi følte ikke, vi tog det fulde skridt til forstadslivet på en gang.

LÆS OGSÅ: Nyt gulv: Hvilket gulv skal jeg vælge?

Alt ved huset er lavet om, og når du betragter det originale byggeri og de mange gennemførte detaljer, er det svært at tro, at alt dette er vokset frem af et aftjent parcelhus i gule sten med små mørke rum. Men Sara og Robert, som begge er arkitekter, lod sig ikke skræmme af det store renoveringsprojekt. De var fra start klar over, at det faldefærdige hus i Vanløse kunne blive virkelighedens arkitektoniske svar på Den Grimme Ælling.

Reolen i egetræ samler stue og køkken, som er bygget i samme materiale. Parret drømte allerede om en stor reolvæg, da de boede i deres gamle lejlighed, og da de flyttede ind i hjemmet i Vanløse, blev det endelig en realitet. Sara og Robert har selv designet reolen og fået den bygget af møbelsnedker Frederik Villemoes. Sofabordet har parret selv bygget, og tæppet er fra Marokk.

Det store åbne rum mellem køkken og stue har mange funktioner, og det er også her familiens hjemmekontor har fået plads. Skrivebordet er fra Ma/u Studio, stol af Arne Jacobsen, bakker fra Hay, vase fra Clib Klap og skulpturel lampe fra Restart Milano. Billederne over bordet er fra en billedserie fra Detroit af et boligområde i forfald, skudt af Mathias Juel Christensen.

Sara startede Cam Cam som et barselsprojekt, da hun var på barsel med datteren Olivia.

– Jeg kunne se muligheder i huset med det samme, men det var vanvittig grimt, og der skulle gøres rigtig meget. Vi har rykket rundt på stort set alle indvendige vægge, skiftet facade og tagbeklædning, flyttet køkkenet, lavet badeværelse og gæstetoilet fra bunden, skiftet alle vinduer og bygget 50 kvadratmeter til huset. Det eneste vi ikke har rørt er trægulvene og trappen til 1. sal, griner Sara.

I stueetagen hev parret væggene ned mellem tre rum og byggede 25 kvadratmeter til, så familien i dag har køkken, alrum og stue i et og samme rum, fordelt på flere niveauer.

– Det bedste resultat af renoveringen er de indbyggede træelementer, som præger stueetagen. Køkkenet er som et stort træmøbel i spisestuen, og den enorme bogreol i stuen fungerer som rumdeler mellem stue og køkken. Egetræet går igen i begge møbler og samler rummet på en fin måde, og så er det et materiale, som giver en hyggelig varme til rummet, fortæller Sara om møblerne, som parret selv har tegnet og fået bygget af en snedker.

Sofa fra Hay, hjemmebygget sofabord og tæppe fra Marokk. Quiltet pude fra Cam Cam og strikket pude fra Aiayu. Den hvide vase er den klassiske Lyngbyvase, mens den sorte vase på reolen er hentet med hjem fra en ferie i Paris. Reolvæggen har parret selv designet og fået lavet hos møbelsnedker Frederik Villemoes.

Kig fra sofastuen op gennem køkkenalrummet, hvor gulvet er malet i samme varme grå farve for at samle de to rum. Spisebordet har Robert selv bygget af en gammel mørk Provence bordplade, som han har slebet ned og bygget nyt stel til. Stolene er fra Hay, og lamperne er fra Paris Au Mois D’aoüt.

LÆS OGSÅ: Et glimt af London i Sønderborg

I den anden ende af stuen står en snedkerbygget daybed fra 1950’erne, som parret har fundet hos en marskandiser og fået ombetrukket med stof fra Cam Cam. Tæppe fra Hübsch. Flettet stol fra Sika Design, AJ lampe af Arne Jacobsen, bord fra Mater, vase fra Ditte Fischer og puderne er et miks af Cam Cam, Aiayu og Society hos Stilleben. I øverste venstre hjørne hænger et værk af Kevin Hviid, skitsen i træramme er fra Evaleika og billedet med en afrikansk kvinde er af Ane Marie Steen Petersen. Billedet i vandfarver er malet af Selma Lamai og skitsen i sort ramme er fra Politiken af Jacob Noel. Det store lyserøde billede nederst er af Cindy Sherman.

Det store spisebord har Robert selv bygget af en gammel Provence bordplade, som er blevet slebet ned og sat på et hjemmebygget stel. Stolene er fra Hay og de store lamper i transparent bomuld er fra Paris Au Mois D’aoüt, og er inspireret af Paris’ gader i det spirende forår. Lavastenen på bordet er fra Made a Mano og skålen er fra Studio Arhøj.

– Vi har altid en eller anden forestilling om, hvordan designet skal være, og så er det bare svært at gå på kompromis efterfølgende, fortsætter Sara og fortæller, hvordan parret også selv har designet både sofabord, spisebord og daybed, da de til sidst opgav at finde de møbler, som de for længst havde tegnet i hovedet med tankernes kraft.

Hjemmet er indrettet i rolige farvetoner og med tidløse og minimalistiske møbler, som rammer lige ned i den nordiske signaturstil.

– Som arkitekt tænker du meget i, om et design holder i længden, altså tidløsheden. Så kan det godt være, at vi ind imellem hopper med på en trend og køber en pude eller et lille objekt i en vild farve, men det skal være et element, som nemt kan udskiftes. Det møbel, som betyder allermest for Sara, er dog et design, som hverken hende eller Robert har haft indflydelse på.

Køkkenet er lavet i samme materiale som den store reolvæg i stuen, for at samle de to rum. Parret, som begge er arkitekter, har selv tegnet køkkenet og fået det bygget af snedkeren Frederik Villemoes. Fliserne over kogepladerne er fra Marokk, pendler af Verner Panton fra &tradition, keramikskål fra Studio Arhøj og messingvase med køkkenredskaber fra H Skjalm P.

I forlængelse af køkkenet ligger familiens viktualierum med plads til grøntsager, køkkengrej og større maskiner. Messingarmatur fra Vola og  keramikkande fra Casalinga. Find lignende morter hos H Skjalm P. Bakken, som er over 100 år gammel, har Sara arvet af sin oldemor.

LÆS OGSÅ: Landlig idyl i storbyen

I køkkenvinduet har Sara samlet et miks af grønne planter i forskellige niveauer. Friser fra Marokk, gryde fra Eva Trio, messingvase fra H Skjalm P, ampel fra Anne Black og mælkekanden Ursula fra Kahler.

– Mit toiletbord har fulgt mig siden, jeg var 18 år og fik det i gave af min far. Det er et tungt art deco-bord i marmor, som aldrig går af mode. Nu har jeg haft det i 21 år, og jeg synes stadig, det er lige smukt. Jeg er flyttet rigtig mange gange, siden jeg var 18, og det har fulgt mig hver gang - op og ned af smalle trappeopgange til 2-værelseslejligheder. I mine ungdomsår var det altid min ekskæreste og hans søde venner som hjalp med at flytte. Blandt dem den nu afdøde debattør Mads Holger, som hver gang stønnede ”Hvorfor er det altid mig, der skal slæbe skriftetavlen”. Men han gjorde det alligevel altid med et smil, det var meget sødt, smiler Sara.

Makeupbordet fra 1920’erne fik Sara af sin far i 18 års fødselsdagsgave. Bordet er blevet slæbt fra hjem til hjem lige siden og har nu fået plads i soveværelset i Vanløse. Lamperne, som er fra Frama, er monteret på væggen på hver sin side af spejlet, med inspiration fra 30’ernes ikoniske teaterspejle. Den fantastiske kjole er Saras brudekjole, som er købt i en vintagebutik i USA, hvor Robert kommer fra. Kjolen blev oprindeligt båret af en Hollywoodstjerne i 30’erne.

Makeup fra Chanel, parfume fra Chloé og rosa skrin fra Hay.

Soveværelset ligger på 1. sal, hvor de skrå vægge giver hygge. Sengetøj og puder fra parrets eget mærke Cam Cam. Plakat af Stine Hedegaard Andersen og det lille billede med fjer er af Annemette Klit. Tæppet fandt familien på en ferie til Egypten.

På badeværelset har parret skabt et personligt badeværelsesmøbel af et gammelt skab, som de har malet og fået lagt en stenplade på. Armatur og bruser i messing fra Toni, skamlen er fra Trævarefabrikernes Udsalg, og lågkrukken i messing er fra H Skjalm P. I vindueskarmen har Sara samlet sine produkter på en bakke fra TripTrap. Fliserne er fra Marokk.

Anbefalet til dig