Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

symptomer på stress
Foto: Getty Stil dig disse 8 spørgsmål, og find ud af, om du er stresset

8 spørgsmål om stress

8 spørgsmål: Få svar på, om du er stresset

Stress er en folkesygdom, så er der god grund til at tage det alvorligt, hvis du mærker den komme snigende, lyder det fra personlig rådgiver Daisy Løvendahl. Stil dig selv disse 8 spørgsmål og få afklaret, hvordan du egentlig har det.

1. Er jeg travl eller stresset

At have travlt er ikke det samme som at være stresset. Man kan sagtens være travl uden at ende direkte i stress og sygdom. Du kan med fordel lige mærke efter: Er det egentlig okay for mig, hvis jeg giver mig selv lov til at køre for fuldt drøn i en periode, eller er jeg på vej mod at køre mig selv ned?

2. Føler jeg mig presset for langt?

Hvis du kan mærke, at din grænse for, hvor travl du kan tåle at være, hele tiden bliver strakt eller direkte overtrådt, er det tid til at tage barberkniven frem og skille dig af med noget af det, som er for meget. Begynd med at blive helt klar på, hvad der skaber følelsen af at være stresset. Gå gerne igennem dine vigtigste livsområder som arbejde, familie, parforhold og venner for at se efter, hvor det, der skaber stressen, kommer fra. Vær modig i dit blik, og se efter både svære følelser og konkrete ting. Inddrag gerne familie, venner og arbejdsplads i processen mod at finde frem til, hvordan du bliver aflastet.

LÆS OGSÅ: 2 kvinder: Vi vandt over stress - nu hjælper vi andre

3. Hvad er det vigtigste?

Selvfølgelig er det, du skal, vigtigt. Men er det vigtigere end dit overskud, din evne til at være der for dem, du elsker, og din sundhed? Vi lever med en masse ting, som vi er nødt til. Vi skal tjene penge, gå på arbejde, lave mad, tage på familiebesøg og være gode forældre, men hvis du virkelig er presset og kan mærke, at du har været det længe, er det, du har gang i, så vigtigere end at passe på dig selv?

4. Skaber jeg et frirum

Hvis du skal kunne præstere over langt tid, være nærværende og jonglere en travl hverdag uden at krydse grænsen mellem pres og stress, der kører dig ned, skal du have frirum. Hver dag. Du kan ikke vente med at trække vejret helt ned i maven, slappe af eller lade din energi op til næste uge. Du skal skabe daglige rum til dig, hvor du bare skal være. Hvor du kan mærke, at du føler dig fri og glad. Skriv tre frirum ned, og vær lige så pligtopfyldende med at overholde dem, som du er med at lave dit arbejde, hente dine børn og pleje dine venskaber.

5. Prioriterer jeg min krop?

Du lever faktisk også fra hovedet og ned. Måske kan du glemme det i perioder, men du har en krop, som hver dag giver dig en tilbagemelding på, hvordan du har det. Lyt til den. Lyt til, hvad din mavefornemmelse, din nakke og dit åndedræt fortæller dig. Reager på det, hvis du ikke kan komme ned i kroppen, du er anspændt eller bare ikke har en god følelse med noget. Når du behandler din krop med respekt, får du utroligt meget tilbage. Så prioriter at være med din krop og give den omsorg i form af bevægelse, sanselighed og et hoved, der lytter til dens signaler.

6. Hvem kan støtte mig?

Du behøver ikke klare alting selv. Selvom du måske er bange for at være en byrde, trænge dig på eller bede om hjælp, så gør det alligevel. Hvis du kan mærke, at du er stresset, så ræk ud mod dem, der holder af dig, og bed om en hånd.

7. Forlanger jeg for meget af mig selv?

Er du okay med, at der er ting, du ikke gør, selvom du burde? Kan du lade noget være mangelfuldt og have ro i maven med det? Hvis svaret er nej, forlanger du måske for meget af dig selv. Det er nærmest umuligt hele tiden at være på toppen i alle dine livsområder, men det behøver du faktisk heller ikke. Det er nogle gange klogt at sænke barren for til gengæld at kunne komme over den. Alt behøver ikke være perfekt hele tiden. Du behøver til gengæld at kunne komme igennem dagen uden hjertebanken, mindreværd og følelsen af at være for langt bagud.

8. Er jeg stresset hele tiden?

Når du mærker, at du er stresset, så bliv skarp på, om det skyldes nogle særlige omstændigheder. Der er ikke noget problematisk i at være stresset op til en deadline et par gange om året eller have pres op til en enkeltstående familieting. Det er til gengæld et problem, hvis din hverdag grundlæggende er skruet sammen på en måde, som stresser dig. Hvis du ”tilfældigvis” altid har en helt særlig omstændighed, lyver du for dig selv. Så helt ærligt: Er det bare lige nu, du er stresset, eller er det en generel følelse? Hvis det er det sidste, så stop. Nu. Livet er for kort til at blive levet stresset.

Se, hvad vi ellers skriver om: Stress og Daisy Løvendahl