Claudia Dons og Frida Hallqvist

Foto: Klaus Rudbæk Frida Hallqvist hjælper Claudia Dons med træningen her.

"Jeg har aldrig i mit liv haft så stærke mavemuskler"

Som selvstændig og nybagt mor har Claudia Dons svært ved at finde tid og overskud til motion og sunde valg i hverdagen, selvom hun ved, at det vil booste hendes krop og sind. Træningsekspert Frida Hallqvist er klar med en plan, der kan hjælpe Claudia med at knække koden til en sundere livsstil med mere velvære og træning, der rammer de svære mavemuskler.

Før forløbet

Claudia: "Jeg har altid holdt af at træne, men det har været meget i perioder, hvor jeg f.eks. har løbet, dyrket yoga eller er taget på hold i fitnesscenteret. Lige nu er jeg på barsel, og på grund af coronanedlukningen har jeg ikke kunnet komme afsted til ret meget. Omvendt kan den manglende motivation ikke kun tilskrives barsel og corona, for før det var det også svært for mig. Jeg har faktisk altid haft det sådan. Nogle dage har jeg lyst til at omlægge hele min livsstil og gå all in på træning, andre dage vil jeg bare gerne ligge på sofaen eller spise en god middag og drikke rødvin."

"Jeg har altid høje ambitioner, og når det så kommer til stykket, mangler motivationen, så jeg håber, at dette forløb kan motivere mig, for jeg vil virkelig gerne gøre noget godt for min krop og mit sind. Jeg drømmer om at blive strammet op omkring maven og få en sundere livsstil."

"Mit største problem er nok kosten. Jeg er virkelig glad for mad, og da jeg er selvstændig, er jeg tit på farten og lever ikke et 9-16-liv med faste rutiner. Det gør det svært for mig at styre, hvad jeg spiser. Jeg spiser bare, hvad der bliver serveret, og ellers ender jeg med nærmest ikke at spise i løbet af dagen, men så spise utroligt meget, når jeg kommer hjem. Det er klart en udfordring i forhold til min vægt og mit velvære. Jeg har brug for en plan, som jeg kan følge til punkt og prikke, for jeg kan ikke håndtere at have friheden til at tage beslutninger, der bliver præget af min lyst."

Frida: "Fordi Claudia har svært ved at finde motivationen, er det vigtigt, at træning og madplan ikke bliver en sur pligt, og det er vigtigt, at hun hele tiden oplever resultater. Hun har en lille dreng på under et år, så hun må ikke føle, at forløbet dræner hende for energi. Den indre motivation skal fastholdes ved, at hun får det bedre på alle måder – både i sin krop, men også ved at hverdagen bliver forbedret."

"Claudia har født to børn. Hun har sin lille søn og en datter på 12 år. Det er længe siden, hun fødte første gang, men hun har aldrig fået genoptrænet sin core. Claudia føler, at det meste af fedtet sidder på maven, men de fedtmålinger, vi har taget, viser, at det meste faktisk sidder andre steder på kroppen. Hendes mave buler ud, fordi hendes korsetmuskler er delte efter graviditeterne. Selvom hun har trænet før, så har hun ikke ramt den dybe kerne af sine coremuskler, og derfor har hun ikke en solid grundstyrke."

"På billederne kan man se, at hendes ene skulder er fem cm højere end den anden. Det skyldes, at hendes bækken er svagt, og hun ikke har styrke nok til at holde rygsøjlen ret, derfor bruger hun skuldrene til at holde sig oprejst. Det er afgørende for hendes livskvalitet at forstå, hvor problemet ligger, så hun kan gøre noget ved det."

"Jeg har et program, der hedder ”Få styr på dine mavemuskler”, som hun skal lave fire gange om ugen. Hun tror, hun er stærkere, end hun faktisk er, så hun skal starte helt på basisniveau for at komme i kontakt med sine dybe mavemuskler. De første to uger skal fokus næsten kun være på grundteknik. De fleste mennesker træner forkert, fordi signalerne fra hjernen til de dybe mavemuskler er sløve. Det er de her signaler, hun skal have styr på til at starte med."

mave_før.jpg

Læs også: 6 øvelser, der styrker din mave

Halvvejs i forløbet

Claudia: "Jeg er helt vildt glad, totalt dedikeret, og jeg ser allerede resultater. Jeg har aldrig i mit liv haft så stærke mavemuskler. Der er selvfølgelig op- og nedture, men jeg har en følelse af, at det går rigtig godt. Jeg er meget overrasket over, hvor meget onlinetræning kan gøre, og hvor hurtigt jeg kan vænne mig til at leve på den her nye måde. Fridas træningspas varer ca. 20 minutter, så nogle gange laver jeg to eller flere spredt ud over dagen, så det passer med, at min søn sover."

"Efter fem uger har jeg tabt 7,4 kilo, 10 cm i taljen og min bodyage er gået fra 43 til 33. Det er gået ekstremt hurtigt, og det har betydet, at jeg er blevet mega motiveret. Jeg er bevidst om, at der kommer et dyk, og farten tager af. Men målingerne, som jeg får taget hver anden uge, er stadig motiverende, fordi det er overskueligt at fokusere på, at jeg gerne vil kunne se et resultat om to uger."

"Jeg kan mærke, at jeg har et større overskud, og jeg har slet ikke trang til vin og søde sager. Det er som om, mine smagsløg har ændret sig. Hvis jeg har haft en hård dag og alligevel har lyst til at smække fødderne op og forkæle mig selv, så har jeg bare taget en tår vin eller ét stykke chokolade, og jeg har tilladt mig selv at slappe lidt af ved f.eks. at gå en tur i stedet for at træne. Det er kun sket få gange, men når det er sket, har jeg tilgivet mig selv ret hurtigt og ikke straffet mig selv ved at sulte dagen efter eller træne dobbelt så hårdt. Det er vigtigt, for det må ikke blive surt."

Frida: "Det er gået godt med Claudia, og hun har været god til at holde fokus på, hvad hun skal spise, og hvordan hun skal træne. Hver uge får hun en ny plan, så hun kun skal planlægge en uge ad gangen. Hun har fået nogle gode rutiner, og hun får gået og trænet en masse. Hun startede på begynderniveau, men er allerede blevet superstærk. Hun havde ikke opnået så meget styrke, hvis hun ikke var gået tilbage i sin træning og havde fokuseret på grundteknikkerne. Det kan være svært at acceptere, hvis man engang har været stærk, at der er noget, man ikke kan længere, og så vil man have tendens til at kaste sig ud i øvelser, som man måske plejede at kunne udføre, men så udføre dem forkert."

"Hun har virkelig fået kickstartet signalerne fra hjernen ned til mavemusklerne. I starten havde hun svært ved at forstå, hvad jeg mente, men efter at have lavet øvelserne et lille stykke tid, kunne hun pludselig mærke forskellen. Det tager naturligvis lidt tid at styrke signalet fra hjernen til de dybe korsetmuskler. Men nu ved hun, hvordan hun skal trække vejret, og hvordan hun skal spænde op. Hendes skuldre har allerede rettet sig meget op, og de smerter, hun før havde i ryggen, er også forsvundet."

"Vi har tilpasset kosten, så det er noget, alle i familien kan spise. Hendes søn er laktoseintolerant, og det har vi også taget hensyn til, og det fungerer rigtigt godt, kan jeg se. Det handler om at sørge for, at der er et sundt alternativ, så hvis familien vil have pasta, så kan hun lave en spidskålssalat, som alle må tage af. Forskellen er så, at hendes familie spiser som vanligt, mens Claudia spiser meget af salaten og måske kun tager en lille smule pasta. Hun er virkelig kommet dertil, hvor hun prioriterer sit velvære og har energi til at leve det liv, hun gerne vil."

Læs også: 6 øvelser, der strammer op på ben og balder

Efter forløbet

Claudia: "Da forløbet startede, var jeg bekymret for, om jeg kunne holde ud i 10 uger. De første to uger var krævende, men derefter er tiden bare fløjet afsted. Jeg har lært at træne rigtigt, og at det ikke behøver at være besværligt, og at træning sagtens bare kan vare 15 minutter. Det har ikke været nemt, men når resultaterne kommer så hurtigt, så følger motivationen også med."

"Jeg er overrasket over, hvor stor effekt det har at droppe nogle madvarer, der ikke er gode for mig, som brød og kartofler. Det er vildt, hvor lidt der skal til for at ændre ens livsstil. Onlinetræning har virkelig også overrasket mig. Jeg troede ikke, jeg kunne få det til at fungere, men det passer supergodt ind i mit liv, og det er vildt, hvor effektivt det er. Det er gået op for mig, hvor vigtigt det er at træne langsomt og rigtigt i stedet for bare at lave 100 mavebøjninger. Jeg har tidligere vejet det samme, som jeg gør nu, men jeg har aldrig haft så stærk en mave som nu. Det er virkelig tydeligt, at Fridas coretræning med kropsbevidsthed, vejrtrækning og de rigtige øvelser er enormt effektiv."

"Jeg har slet ikke lyst til at gå tilbage til min gamle livsstil, for jeg har det virkelig godt i min krop, og det giver mig overskud. Der er ikke noget, som jeg savner helt vildt, så jeg tror ikke, det bliver svært. Frida har rådet mig til at leve efter 80/20-princippet, så jeg lever som nu 80% af tiden, og så giver mig selv lov til at drikke vin og hygge mig 20% af tiden. Jeg er blevet afhængig af træningen – på den gode måde – så jeg er stadig meget motiveret."

Frida: "Jeg er virkelig stolt af, hvor åben Claudia har været over for hjemmetræning. Jeg tror hendes mindset har været med til, at det er lykkedes så godt, for hun har fået øje på hvor nemt, effektivt og tidsbesparende, det kan være. Hendes resultater er helt vilde. Da vi kiggede på billederne fra før og efter forløbet, var det som at se en helt anden person. Selv hendes ansigt har forandret sig."

"Vi har arbejdet meget med kosten, for hun døjer med forskellige madallergier, og det tror jeg har gjort en kæmpe forskel for hendes resultater. Jeg guidede hende til at mærke efter, hvilke fødevarer hendes krop godt kan lide, så det var ikke restriktivt."

"Claudias resultater har været ret konstante. Hun har tabt sig under hele forløbet, selvom hendes centimetermål stod stille på et tidspunkt. Det har meget at gøre med, hvor man som kvinde befinder sig i sin cyklus. Jeg kunne se, at hun blev ved med at tabe kilo, men hendes centimetermål var det samme. Pludselig tre uger senere tabte hun bare en masse centimeter. Det flotte resultat betyder, at hun har det godt med sig selv. Hendes kropsholdning er også forbedret enormt, og hendes skuldre er kommet på plads, fordi vi har fokuseret på at træne ryggen."

"Jeg tror ikke, det bliver svært for hende at holde vægten, hvis hun fortsætter med de rutiner, hun har fået, og spiser, som hun har fundet ud af, er godt for hende. Selvfølgelig bliver der nok lidt mere vin og weekendhygge nu, men hun er også blevet stærkere og kan give den mere gas med træningen, så jeg tror på, at hun kan finde en balance."

mave_efter.jpg

Claudias mål

  • Højde: 172 cm
  • Vægt før forløbet: 76,8 kg.
  • Vægt efter forløbet: 65,8 kg.
  • Fedtprocent før forløbet: 32,4%
  • Fedtprocent efter forløbet: 24,3%

Før forløbet

  • Arme: 33 cm
  • Bryst: 100 cm
  • Talje: 85 cm
  • Lår: 65 cm
  • Hofte: 106 cm

Efter forløbet

  • Arme: 29 cm
  • Bryst: 90 cm
  • Talje: 74 cm
  • Lår: 58 cm
  • Hofte: 94 cm

Frida Hallqvist, 42 år

Tidligere balletdanser og musicaldanser, uddannet fra Den Svenska Kungliga Balettskolan i Stockholm og The Russian Academy of Theatrical Arts i Moskva. Arbejder som personlig træner, underviser i Pulsing Barre-konceptet, som hun har været med til at udvikle, står bag onlinetræningsuniverset BODYbyFRIDA og er forfatter til flere bøger om træning og sundhed. Se Fridahallqvist.com, og følg @fridahallqvist på Instagram.

Claudia Dona, 41 år

Selvstændig fotograf. Gift og mor til to.

Se, hvad vi ellers skriver om: Træning, Interview og Vægttab