Det mener eksperterne om kuren: Vej din mad og tab dig
Foto: Getty Fup eller fidus? Det mener eksperterne om kuren.

Det mener eksperterne om kuren: Vej din mad og tab dig

Du vil helt sikkert tabe dig med kurens fremgangsmåde, mener Ph.d i ernæring Lars Klingenberg og antropolog Bodil Just Christensen. Når du indtager mindre, end du forbrænder, er det uundgåeligt. Begge tvivler dog på, om metoden er holdbar i længden i en almindelig hverdag, for ingen af dem mener, at den er så simpel, som den giver sig ud for. Her er deres syn på syv af kurens påstande.

Kuren påstår at …

1. Den virker

BJC: “Vi er tilbage til den simple lov, der siger, at hvis du indtager mindre mad, end du forbrænder, så taber du dig, så på den måde er kuren god nok. Den er et eksempel på en kur, som er meget systematisk og ikke har mange regler, og så præsenterer den sig som videnskabelig og giver dermed sig selv legitimitet.

Der er en tendens til, at hvis tingene fremstår videnskabelige, så er de rigtige og effektive. For nogen vil det være et godt budskab, mens andre vil synes, at det er svært at forstå.”

LK: “Rent teoretisk taber du dig, når du spiser mindre, end du forbrænder, så der er ingen tvivl om, at kuren vil virke for nogen. Kuren ser dog ikke på det faktum, at mange spiser forkert af en grund eller hvilke vaner og psykologiske faktorer, der spiller ind, hvis du spiser for sødt eller for fedt.

Det er nemt at sige, at du blot skal spise mindre, så taber du dig, men det er ganske få mennesker med reelle overvægtsproblemer, der kan holde det. Det er en generel fejl ved kure at isoleret set, er der mange, der virker, men ingen ser på de problemer, som mange overvægtige kæmper med.”

2. Metoden er simpel

LK: “Det virker utrolig simpelt, at du blot skal veje din mad, og at du kan spise, hvad du vil. Det er det bare ikke i den virkelige verden.

Forfatteren, som også er naturvidenskabelig forsker, er netop så tilpas omkring sit fag og omkring tal, at det giver mening for ham. For den almindelige dansker vil det være meget besværligt i længden. Kuren påvirker din hverdag og madvalg, og så kan det være svært at holde gejsten over lang tid.”

BJC: “Det kommer an på, hvordan du lægger snittet. Den er simpel i forhold til, at du hele tiden er styret af kilo på vægten, som dikterer, hvad du skal gøre, og der er noget rart indiskutabelt ved tal. For alle dem, hvor tal giver mening, vil det være meget simpelt, men for andre kan det være utrolig forvirrende.”

Læs også: En kur der dur

3. Du kan spise alle dine livretter på kuren

LK: “Det er som sagt set ud fra forskerens egne præferencer. Han kan sikkert godt lide fuldkorn, fisk og grønt – i hvert fald er han meget bevidst om, at det hører med til en sund kost.

Han ligger dog også som akademiker i den høje ende i forhold til viden og ressourcer, og han tilhører et bestemt segment i forhold til kost. Han ved netop, hvad der er sundt, og han kan godt kontrollere sin kost.

Det er bare ikke alle, der har den samme viden, de samme ressourcer og den samme forståelse af sundhed. Mange spiser usundt hele tiden, og forsætter de med at spise sådan, bliver de ikke nødvendigvis mere sunde af den her kur.”

4. Den daglige vejning holder dig på sporet

BJC: “For nogen har vægten stor betydning, mens andre kan have det rigtig svært med den. Det kan være virkelig motiverende at se vægten gå ned, fordi det er en evaluering af, at du er på rette spor.

Sådan vil det være for langt de fleste. Mange, der er svært overvægtige, har dog ofte et problem med deres vægt, og så kan det være utrolig ubehageligt at blive konfronteret med den flere gange om dagen, og det kan gøre, at du ikke kan overskue kuren.”

5. Spiser du de rigtige madvarer, er du mæt i lang tid

LK: “Det er korrekt. Hvis du lægger grovere kornprodukter og grønt på din tallerken, så indeholder de rigtig mange fibre, og de har en mættende effekt.

Hvis du ovenikøbet spiser de langsomme kulhydrater, som typisk er i grønt og i de grovere kornprodukter, får du mindre udsving i blodsukkeret. Et godt proteinindtag øger også din mæthedsfornemmelse.”

Læs også: 9 øvelser, der giver en lækker og tonet krop

6. Du kan planlægge dig ud af dårlige vaner

BJC: “Det kommer an på, hvilken type spiser, du er. Hvis du kan instrumentalisere og spise den samme rugbrød med hytteost og tomater til frokost hver dag, så ja, men hvis det hænger dig ud af halsen efter tre dage, og du så springer frokosten over og spiser to hotdogs på tanken på vejen hjem, fordi du er ved at dø af sult, så kan du ikke.

Det hele afhænger af i hvor høj grad, du kan overholde aftaler med dig selv. Ligesom du skal huske, at sociale, kulturelle, praktiske og økonomiske forhold spiller ind på, om du lykkes. Mad er forbundet med så mange andre ting end praktik, så det kan være utrolig svært at planlægge dig ud af alle vaner.”

7. Du taber dig om natten

LK: “Vi har et basalt stofskifte, der er defineret ved den mængde energi, som kroppen skal bruge for at holde sig selv i live, og det kører hele døgnet, så på den måde kan du godt sige, at du taber dig hele tiden.

Fysiologisk set er det dog noget vrøvl, for du skal for det første ikke se metabolismen som en vægttabsfunktion, derudover giver det ikke mening at se på korte tidsrum som en nat eller en enkelt dag.

Energibalance og dermed vægtbalance er noget, du opnår over dage og uger, og der kan være meget store udsving på kort tid, uden at det reelt behøver at flytte noget nævneværdigt på fedtmængden i kroppen.”

Om eksperterne

Lars Klingenberg (LK) er cand.scient i humanfysiologi og Ph.d. i ernæring. Studieadjunkt i sektion for klinisk og forebyggende ernæring på Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet.

Bodil Just Christensen (BJC) er antropolog og Ph.d. og har i en årrække forsket i de sociale aspekter af spisning, sundhed, fedme og vægttab ved Københavns Universitet.

Se, hvad vi ellers skriver om: Vægttab, Slankekur og Kost