udsættersyndrom

"Jeg skal bare lige...": Hvorfor udsætter du ting? Test dig selv med disse 3 spørgsmål

Kender du det? En opgave venter, og der er lige 117 andre ting, man kommer til at gøre, inden man til sidst - og i allersidste øjeblik - er tvunget til at få den af vejen. I coaching kalder vi det udsættersyndromet, og det er helt normalt. Se her, om du er faldet i udsætterfælden?

Kender du det? En opgave venter, og der er lige 117 andre ting, man kommer til at gøre, inden man til sidst - og i allersidste øjeblik - er tvunget til at få den af vejen....

I coaching kalder vi det "udsætter-syndromet", og det er helt normalt.

Se her, om du er faldet i udsætterfælden? Og få gode råd til at ændre dit mønster, hvis du gør.

Test: Falder du i fælden?

1) Du har en opgave med deadline langt ude i fremtiden, hvad gør du?

A: Går i gang med det samme og er færdig i god tid?

B: Sætter opgaven ind på din liste og sørger for løbende at sætte tid af til den, så du når det inden deadline?

C: Sidder oppe hele natten inden deadline for at blive færdig?

2) Du beslutter dig for at gøre hovedrent hjemme, men bliver inviteret til brunch samme dag. Hvad gør du?

A: Siger nej tak og holder fast i den oprindelige plan.

B: Siger ja tak og reviderer rengøringsplanen, så du når det vigtigste.

C: Siger ja tak, og det bliver sommer, inden du når til hovedrengøringspunktet på din liste.

3) Du skal skabe overblik over dine mange gøremål og opgaver. Hvad gør du?

A: Laver en liste over opgaverne, fordeler dem i emner med deadlines, prioriterer og afviger ikke fra planen.

B: Laver en realistisk plan over, hvad du reelt kan nå og har lyst til, samtidig med at du kan være noget for dig selv og din familie.

C: Finder bagsiden af en konvolut og får skrevet det vigtigste ned, men konvolutten forsvinder i bunken på skrivebordet, og derfor når du kun det, andre rykker dig for.

A = 1 point    B = 5 point   C=10 point

Læg pointene sammen – og se, om du er faldet i udsætterfælden:

Svar:

1-9: Du falder ikke i udsætterfælden og får virkelig noget fra hånden. Men husk også at passe på dig selv, og sørg også for plads til sjov og spontanitet.

10-20: Du når det vigtigste og har det sjovt undervejs. Der står helt sikkert noget på din liste, som du ikke når, men en sund balance mellem gøremål og nærvær i hverdagen er sundt.

21-30: Du har det i hvert fald sjovt, medmindre du slår dig selv oven i hovedet over det, du ikke når. I så fald kan du måske bruge nogle af rådene her på siden.

Eksperten: Hvad gør du for at arbejde med det?

VÆRKTØJ: Nå det vigtigste

MÅLSÆTNING: Definér dine tre vigtigste mål for ugen.

HANDLING: I kalenderen skriver du for hver dag i ugen minimum én handling, der leder hen mod at nå dine ugemål.

FOREBYGGELSE: Overvej, hvad der kan distrahere dig eller flytte fokus væk fra målet, og beslut dig for, hvordan du forebygger det.

Tjek din TO DO-LISTE

Spørg dig selv: Behøver jeg at lave det her?

Spørg dig selv: Kan jeg få en anden til at gøre det?

Spørg dig selv: Kan jeg systematisere opgaven, så den måske tager længere tid én gang, men er tidsbesparende bagefter?

Spørg dig selv: Er dette virkelig den vigtigste opgave på listen, eller er den bare den mest overskuelige?

Ofte sætter vi det vigtigste sidst på listen – fordi det er sværest at gå til, så prøv at vende den rundt, og begynd nederst på listen.

Fakta

Lifecoach

Sofia Manning

DERFOR UDSÆTTER VI:

  • Det er for svært: Opgaven virker uoverskuelig, fordi vi ikke helt ved, hvordan vi skal gå til den. De fleste undgår ofte de svære ting og griber fat i det, vi ved, vi kan finde ud af.
  • Det tager tid: Vi ved godt, at opgaven egentligt kommer til at tage længere tid, end vi har, og derfor kan vi ikke overskue at gå i gang. • Vi har ikke den nødvendige viden: Vi mener simpelthen ikke, at vi har ressourcerne til at få opgaven løst.
  • Frygt: Vi er bange for at fuldføre opgaven, for vi risikerer, at den er forkert udført – og de færreste kan lide at fejle.

Den lynhurtige løsning

Gør det modsatte: Fortæl dig selv, at du ved lige præcis, hvordan du skal løse opgaven. „Denne opgave kan jeg klare i en ruf, og jeg har præcis den viden, jeg behøver lige nu“.

Og til sidst: Husk, vejen til succes går gennem fejltagelser.

5 GODE MOD UDSÆTTER-FÆLDEN

  1. Få opgaven til at syne mindre ved at dele den op.
  2. Fortæl dig selv, at du bare vil gøre det i 5 minutter (ofte bliver du ved, når du er i gang).
  3. Sig højt, hvad du har tænkt dig at gøre. Ofte vil det presse dig positivt til rent faktisk få det gjort.
  4. Find én, der har nemt ved det, du ikke kan, og lad dig inspirere af hende.
  5. Acceptér, at ingen er perfekt. Og så er det sundt at forvente forhindringer og udfordringer. Når de kommer, skal du acceptere dem og fortsætte.

Artiklen er opdateret af redaktionen i maj 2022 med bl.a. nyt foto.