Katrine Thorborg.

Katrine blev fyret og lever i dag af sin plan B: "Fok var vilde med det"

En influencer er en person, der har mange følgere på de sociale medier og eventuelt betales for at reklamere (indirekte) for et produkt eller et budskab i sine opslag. Sådan lyder ordbogens definition af en influencer. Men hvem står bag de flotte profiler? Og hvordan gør de?

Hendes verden logo farv

Jeg var medadministrator af facebookgruppen 'Fra Have til mave'. Den handlede om afgrøder, og jeg lagde tit selv noget op.

 Faktisk havde jeg så meget på hjerte, at jeg følte, at jeg indimellem måtte holde igen. Da corona kom, startede jeg min instagramprofil for at få afløb for trangen til at dele min hobby og formidle, hvad der skete i min have. 

I 2023 blev jeg fyret som pædagog. Mit job havde længe hængt i en tynd tråd på grund af økonomi, så jeg havde en plan B, som gik ud på at leve af at sælge tomatfrø i min webshop med min instagramprofil som reklamesøjle. Sådan lever jeg i dag. 

Det kan godt være en lidt ensom post, for jeg går bare hjemme og passer det, men på den anden side elsker jeg at have ro og frihed, og for første gang i mit liv skal jeg ikke stresse om morgenen. Alt det tekniske har jeg lært mig selv, og når jeg scroller tilbage, kan jeg godt se, at mine videoer har udviklet sig. I dag synes jeg faktisk, det er sjovt at lave dem. 

I marts 2024 lavede jeg en video, som blev set sindssygt mange gange. Det var bare nogle gulerødder, jeg såede i mit drivhus, men folk var vilde med det. Man ved aldrig, hvad der virker, og det er også svært at gennemskue, hvad Instagram vil have. 

For eksempel siger man, at en video bør være tre-fire sekunder lang og køre i ring for at blive set, men det synes jeg er for irriterende, så det laver jeg ikke. 

Jeg er introvert og gemte mig i starten nok lidt bag kameraet. Jeg delte ikke noget om mig selv. Det krævede en vis overvindelse at stille sig om på den anden side af kameraet, men jeg kan godt se, at det er en del af gamet at give lidt af sig selv. 

Mine følgere skriver og spørger om alt fra tips og tricks, til hvor jeg har købt det ene og det andet, og jeg gør en dyd ud af at svare alle.

7 gode råd til dig, der vil være influencer

– fra Henrik Akselbo, direktør og medstifter af Represented, som matcher influencere med virksomheder. 

  1. Opret en profil på Instagram, og indstil den som professionel konto, så du får statistisk indsigt i, hvem dine følgere er, og hvor langt dit indhold kommer ud.
  2. Tænk både ikke kun over, hvad modtageren får værdi af, men også hvad du selv brænder for. Du skal kunne bevare motivationen i det lange løb. 
  3. Start ikke for at tjene penge. Det kan komme. Som tommelfingerregel kan du begynde at tage penge for indhold, når du runder 10-15.000 følgere. 
  4. Hvis nogen skal betale dig, går de op i, hvor mange følgere du har. Det er mindre væsentligt, hvor længe du har været i gang.
  5. Er du influencer på et nicheområde, kan du levere noget unikt, men dem, der tjener mest, er brede profiler, som udgiver indhold inden for både mad, skønhed, bolig og familieliv.
  6. En agent giver mening for nogle, men først efter at du har nået en vis størrelse, for agenten skal også have penge. 
  7. Følgerne spejler sig i det autentiske, så vær dig selv.

I det første opslag, jeg selv var på, ompottede jeg tomater. Folk reagerede positivt, og jeg kan også godt se, at det bliver kedeligt, hvis man kun ser mine hænder. 

Men det er en balance, for det skal ikke handle om mig, men om min hobby. Der er så mange mennesker, der deler alt. Selv deres lægebesøg. Det er bare ikke mig. Nu har jeg dog delt en video med min søn, som har Downs syndrom, hvor han er med på posthuset og aflevere pakker med tomatfrø. 

Mit første samarbejde var med et firma, som laver jernbede. Jeg kontaktede dem og lavede en aftale om, at jeg fik nogle af deres bede mod at vise dem på min profil. Da de for nylig ringede og ville forlænge samarbejdet, sagde jeg, at nu ville jeg have penge for det. Så fik jeg det, og det føltes som en sejr. 

Jeg kan jo ikke spise jord og jernbede til aftensmad. I dag har jeg lidt flere kommercielle samarbejder, blandt andet med Pindstrup, som leverer jord til mig. Heldigvis kan jeg leve af min webshop, hvor jeg mest sælger tomatfrø, som jeg dyrker selv. 

Jeg kommer nok ikke til at gøre mere for at få følgere. 

Mit fokus er webshoppen, men jeg siger da ikke nej, hvis nogen ringer og tilbyder mig penge for at promovere deres produkter. Bare det er noget, jeg kan stå inde for. Jeg behøver faktisk ikke flere følgere. 

Det er ikke mit mål.

Om Katrine Thorborg, 51 år