Dorte Andersen.

Da Dorte var 67 år, sagde hun jobbet op for at blive influencer: "En dag gik min video viralt"

En influencer er en person, der har mange følgere på de sociale medier og eventuelt betales for at reklamere (indirekte) for et produkt eller et budskab i sine opslag. Sådan lyder ordbogens definition af en influencer. Men hvem står bag de flotte profiler? Og hvordan gør de?

Hendes verden logo farv

Jeg startede min blog om mode, frisurer og yoga, da jeg var 60 år. Det var i 2010, og da jeg blev 67, sagde jeg mit it-job op og tog en periode til Indien, hvor jeg uddannede mig til yogalærer.

Kort efter opdagede jeg ansigtsyoga, som jeg blev fuldstændig solgt til.

Jeg havde både kalkunhals og hamsterkinder. Men jeg lærte alle ansigtets muskler at kende og fik det trænet væk. Jeg fik sådan lyst til at dele det med andre, så i 2019 oprettede jeg min instagramprofil. 

Det var en stille start, og jeg kan huske glæden, da jeg nåede ti følgere. Dengang lagde jeg filter på alle mine videoer, fordi jeg så for gammel ud. 

Efter et par måneder havde jeg 300 følgere. Og en dag gik min video viralt. Derfra gik det stærkt, for videoen nåede ud til fem millioner mennesker, så kom jeg op på over 30.000 følgere, og så kørte det. Fra da af holdt jeg op med at lægge filter på, og jeg bruger stort set heller ingen makeup. 

Det er et stort arbejde at lave to minutters video. Først skal jeg tænke over en ny øvelse, så skal der sættes lys, og man skal ikke være alt for morgengrim. Bagefter skal videoerne tekstes, klippes og bearbejdes. Det tager timevis, og så sidder jeg og svarer mails fra klokken syv om morgenen. 

Mine følgere er fra Skandinavien og nogle få fra USA og Tyskland. Og så har jeg en del fra Istanbul, uden at jeg ved hvorfor. 

Alderen er primært 50+, men mine børnebørn har fortalt, at de har veninder, der følger mig. Folk skriver tit til mig, for eksempel at de ikke ved, hvad de skal gøre ved tunge øjenlåg, og andre skriver bare tak her fra Sverige, ansigtsyoga hjælper mig og den slags.

7 gode råd til dig, der vil være influencer

– fra Henrik Akselbo, direktør og medstifter af Represented, som matcher influencere med virksomheder. 

  1. Opret en profil på Instagram, og indstil den som professionel konto, så du får statistisk indsigt i, hvem dine følgere er, og hvor langt dit indhold kommer ud.
  2. Tænk både ikke kun over, hvad modtageren får værdi af, men også hvad du selv brænder for. Du skal kunne bevare motivationen i det lange løb. 
  3. Start ikke for at tjene penge. Det kan komme. Som tommelfingerregel kan du begynde at tage penge for indhold, når du runder 10-15.000 følgere. 
  4. Hvis nogen skal betale dig, går de op i, hvor mange følgere du har. Det er mindre væsentligt, hvor længe du har været i gang.
  5. Er du influencer på et nicheområde, kan du levere noget unikt, men dem, der tjener mest, er brede profiler, som udgiver indhold inden for både mad, skønhed, bolig og familieliv.
  6. En agent giver mening for nogle, men først efter at du har nået en vis størrelse, for agenten skal også have penge. 
  7. Følgerne spejler sig i det autentiske, så vær dig selv.

Jeg kan godt lide at dele lidt mode på Yogafacelift. Men hvis det bliver for meget, skriver følgerne Hvis jeg ville se på mode, fandt jeg en anden profil. Bum. Jeg kan nu godt lide kontakten med følgerne, og jeg svarer på samtlige henvendelser, for jeg synes ikke, jeg kan være andet bekendt. 

Jeg deler ikke så meget fra mit privatliv – selv om jeg egentligt gerne vil være mere end et ansigt, der laver øvelser. Lige nu ligger mit følgerantal lidt stille, og de kloge siger, at det er fordi, mine videoer er for lange. Jeg vil dog være ked af at cutte i dem for at få flere følgere, selv om jeg gerne vil op på en million. 

Mit højst betalte samarbejde er 34.000 kroner for en video. I starten solgte jeg mig selv for billigt, når virksomheder henvendte sig. De skulle bare sende mig noget ansigtsolie, så var jeg glad. Nu tager jeg penge for at samarbejde, og jeg reklamerer kun for relevante produkter, fx cremer og hårprodukter. 

Jeg er tidligere blevet tilbudt mange penge for at reklamere for ting, som ikke passede til mig, men jeg er ikke drevet af pengene, og det er de færreste af mine opslag, der er sponsorerede. 

Det er ikke nemt at få de interessante virksomheder i tale. Når jeg ringer, får jeg fat i en helt ung medarbejder. De er først interesserede, fordi jeg har en kvart million følgere, men når de hører, at jeg er 74, siger de ”du hører fra os”. 

Jeg tror, virksomhederne går glip af et købestærkt segment, som gerne vil spejle sig i en kvinde som mig i stedet for de helt unge modeller.

Om Dorte Andersen, 74 år

  • Udd. bygningsmaler samt advokatsekretær og yogalærer, i dag influencer og tilbyder kurser inden for bl.a. ansigtsyoga. 
  • Gift og har tre børn samt seks børnebørn. 
  • Find Dorte på @yogafacelift og yogafacelift.dk