Derfor kan du roligt give dit barn slik hver dag

Foto: Getty Images Slik kan sagtens indgå i dit barns daglige måltider, mener eksperter. Det handler nemlig om at pille det ned fra sin pedestal.

Kalder du også slik for ”usundt”? Derfor kan du roligt servere søde sager for junior

Eksperterne er enige: Du skal ikke omtale slik som ”usundt” over for dit barn. For det handler om at få de søde sager ned fra piedestalen og ligestille dem med de andre fødevarer. Ad den vej vil dit barn spise sundt og varieret helt af sig selv - mener eksperterne.

”Nej, det må du ikke få, for det er usundt,” er en sætning jeg har ytret virkelig mange gange til mine to børn på henholdsvis 11 og 8 år. Det vil sige indtil denne dag. For listen over negative følger, når den sætning siges til børn, er lang. Det mener de to ledende eksperter, jeg har talt med.

Har du tænkt over, at du, når du omtaler slik som ”usundt”, faktisk ikke giver dit barn mindre lyst til slik, men tværtimod sætter slik op på en piedestal, hvor dit barn får mere lyst til søde sager? Det havde jeg ikke. Jeg havde heller ikke tænkt over, at når jeg i min gode (mor)tro kun serverer slik for mine børn som fredagsslik, sandsynligvis gør dem vilde efter sukker resten af ugen.

Lyder det underligt?

Læs med her, for der er en god forklaring, der i hvert fald har overbevist mig om, at mine børn skal have søde sager oftere (!).

Ingen fødevarer er enten sunde eller usunde

Kandidat i medicinalkemi og vanecoach Anne Elsøe og ernæringsterapeut Charlotte Seeger mener begge, at der ligger et stort problem i, at vi forældre har en tendens til at fremhæve nogle fødevarer som sunde og andre som usunde over for vores børn.

LÆS OGSÅ: "Ad, ikke broccoli": Sådan hjælper du dit kræsne barn

”Ernæringsmæssigt er der ikke nogle fødevarer, der er enten eller. Det er mængden, du eller dit barn indtager af en fødevare, der er interessant at tale om: Hvis dit barn for eksempel kun spiser broccoli, er det heller ikke sundt. Derudover handler det også om, hvem dit barn er som person: Hvad er energibehovet? Hvad har dit barn ellers spist i løbet af dagen? Og i hvilken sammenhæng, indtager dit barn den mad, han gør? Alle de forholdsregler er med til at afgøre, om noget er det rigtige madvalg i den specifikke situation,” siger Anne Elsøe.

Ifølge Charlotte Seeger er det en meget sort/hvid og gammeldags måde at se tingene på, når du fremhæver fødevarer som enten sunde eller usunde over for dit barn.

”Ja, der er noget, der er bedre for kroppen end andet. Og det er en vigtigt, at du som forælder får serveret det på en måde, dit barn forstår. Dit barn skal lære at lytte til sin egen krop, og det bliver meget svært, hvis han eller hun skal sættes ind i det væld af budskaber om sundhed, der findes derude. Det hverken kan eller skal dit barns umodne hjerne selektere i,” siger Charlotte Seeger.

6 tips : Sådan gør du sukker mindre interessant for dit barn

  • Sæt lidt sødt på bordet sammen med resten af aftensmaden. Fx en chokoladekiks til hver.
  • Omtal aldrig fødevarer som ”sunde” eller ”usunde”. Sig hellere: ”Vi skal ikke have mere slik nu, for der skal også være plads til andre ting i maven.”
  • Lad dit barn selv bestemme rækkefølgen, han eller hun vil spise tingene i. Så undgår du, at dit barn ser chokoladekiksen som ”belønning” for det ”ubehagelige” rugbrød.
  • Server lidt sødt flere gange om ugen (ikke kun som fredagsslik), så dit barn ikke får en følelse af, at slik er noget helt særligt og dermed tænker ”så jeg må hellere spise en masse, for jeg ved ikke hvornår, jeg må igen.”
  • Husk på, at du sætter rammerne for, hvad der er tilgængeligt for dit barn. Inden for de rammer må dit barn selv bestemme. På den måde støtter du junior i at kunne mærke efter, hvad han eller hun har brug for.
  • Slik er en naturlig del af tilbuddet derude. Så du kan ligeså godt droppe at prøve at holde dit barn fra det med et, ”det er usundt”. Det vil nemlig kunne afføde, at dit barn senere, når han eller hun selv kan bestemme, vil gå amok i slik og junkfood.

Kilder: Anne Elsøe og Charlotte Seeger

Hvis du vil undgå at dit barn går amok i slik og junkfood

Den her tilgang skal jeg i høj grad lige vænne mig til. For den strider med alt, hvad jeg har lært. Og alt hvad jeg har gjort som mor. Især i forhold til slik, for det har jeg i høj grad fremhævet som ”usundt” og ”dårligt for dig”, når jeg har talt med mine børn. Jeg har endda i et svagt øjeblik sagt; ”du kan blive syg af at spise for meget slik.” Det tør jeg ikke en gang nævne over for eksperterne. For de har tydeligvis en helt anden indgangsvinkel til, hvordan slik skal omtales over for vores børn. Charlotte Seeger siger:

”Hvis vi skal give vores børn et sundt forhold til mad, så er raffineret sukker en naturlig del af det tilbud, der er derude. Og hvis du vil have dit barn til ikke at gå amok i slik og junkfood, så er du nødt til at stabilisere tingene, så noget ikke bliver mere attraktivt end andet.”

Hun fremhæver dog samtidig, at det er DIG, der sætter rammerne for dit barns måltid og bestemmer, hvad der er tilgængeligt. Inden for de rammer skal dine børn selv kunne navigere og blomstre.

LÆS OGSÅ: BLW: Sådan lærer du din baby at spise selv

Anne Elsøe er enig, og hun mener, at sliks dårlige omdømme er uberettiget.

”Slik er ikke bare usundt. Hvis dit barn spiser rigtig meget slik, kan det være usundt, da dit barn får for mange kalorier i forhold til, hvad hun har brug for. Men hvis dit barn ikke har fået nok kalorier i løbet af dagen, kan slik være det helt rigtige. Alle har plads til at spise slik hver dag, hvis de har lyst til det. Det vigtige er, at kosten er varieret. Og slik kan godt indgå i en varieret kost,” siger hun.

Hørte jeg rigtigt? Kan slik ”indgå i en varieret kost” til mit barn? Sagtens, mener Charlotte Seeger og stemmer i:

”Al mad kan indgå i en varieret kost. Fra slik og is til grøntsager og frugter. Intet skal stikke mere ud end andet. Gulerødder skal heller ikke fremhæves og ophøjes mere end noget andet. Al mad er nødt til at være lige,” siger hun.

Du sætter rammerne, dit barn styrer rækkefølgen

Selv er jeg vokset op med dårlig samvittighed over, at jeg brugte alle mine lommepenge på slik. Jeg havde så meget lyst til slik. Højst sandsynligt fordi mine forældre gjorde slik ”overinteressant” ved at fremhæve over for mig, hvor usundt det var. Men hvordan gør jeg søde sager ”lige” med andre fødevarer, så mine børn favoriserer raffineret sukker mindre?

”Det viser du dit barn ved at inddrage ”desserten” med resten af maden og ved samtidig at lade dit barn selv styre rækkefølgen, hun vil spise tingene i. Det er dig, der sætter rammerne, og de kan jo fx være, at du siger til dit barn: ”Til aftensmad i dag er der pasta med kødsovs, gulerødder, et stykke chokolade og nødder.” Og hvis dit barn så efterspørger mere chokolade, kan du sige: ”Der er mere pasta og flere gulerødder, hvis du vil have det. Der er ét stykke chokolade til hver,”” foreslår Charlotte Seeger.

På den måde mener hun, at chokoladen hverken bliver tabuiseret eller sat op på en piedestal, men sat på bordet på lige fod - og samtidig med - resten af aftensmaden. Du kan også vælge at give lidt sødt sammen med en eftermiddagssnack – fx et par vingummibamser, en skål müsli og et æble. Voila – alle fødevarerne ligestilles over for dit barn!

”Og det er lige netop dét, du ønsker at opnå – at dit barn får et mere afslappet forhold til søde sager. Og det kan virkelig gøre en forskel i forhold til, at dit barn hverken bliver over- eller undervægtigt, men derimod får lige præcis den krop, som dit barn skal have,” siger Charlotte Seeger.

Da jeg spørger hende, om mine børn så ikke per automatik vil række ud efter de søde sager på bordet, svarer hun:

”I starten vil de fleste børn tage alt det søde først, men det vil ikke fortsætte.”

Om eksperterne

Anne Elsøe er kandidat i medicinalkemi, vanecoach og leder af afdelingen MADRO for børn under MADRO Instituttet. Lige nu er hun nomineret til prisen Årets Ildsjæl hos Børn i Byen. Du kan se mere her: madro.dk og på Instagram @anne.elsoe.

Charlotte Seeger er specialist i børns spisevaner, foredragsholder og forfatter. Se mere her: charlotteseeger.dk, babybite.dk og på Instagram @charlotteseeger_babybite.dk.

LÆS OGSÅ: 7 grunde til at jeg spiser slik hver aften

Servér mere slik

Ifølge Anne Elsøe bør hovedfokus være, at I skal spise forskellige ting i løbet af dagen, når du vil lære dit barn at spise en varieret kost. Og det er nemt at formulere, så dine børn kan forstå det, mener hun.

”Hvis dine børn har fået slik, og de vil have mere, så kan du sige til dem, at ”vi skal ikke have mere slik nu, for jeg vil gerne have, vi spiser forskellige ting.” Det kan de fint forstå; at når I allerede har spist slik, skal der også være plads til noget andet i maven,” siger hun.

Ligesom med anden moderne børneopdragelse er det ifølge Anne Elsøe vigtigt at anerkende dit barns lyst til slik med et ”det kan jeg godt forstå, du har lyst til, men nu skal vi have noget andet.” På den måde affejer du ikke dit barn og får heller ikke ham eller hende til at føle sig forkert, men holder alligevel fast i, at det skal I ikke have.

”Hvis du siger, ”nej, det skal vi ikke have, det er usundt,” så får dit barn en følelse af, at det må det aldrig få – eller at det er undtagelsen, når han eller hun får lov til at spise slik. Og så vil dit barn typisk blive mere optaget af slik og spise meget af det, når han for eksempel får fredagsslik. Hellere sprede det lidt ud i mindre portioner,” pointerer Anne Elsøe.

Hun ser også et problem på længere sigt, når jeg som forælder nu og her forsøger at holde de sukrede sager på afstand af især min søn, som søger det ekstra meget.

”De ting, du gør lige nu for at begrænse dit barns slikindtag, vil styre dit barn nu og her. Men om lidt, når dit barn er ældre, vil du ikke kunne styre det, og så vil dit barns overoptagethed af slik tage over. Så i din konkrete situation med din søn, vil jeg faktisk anbefale dig at servere mere slik for ham. For målet er at få nedsat hans besættelse, inden han selv kan bestemme. Hvis han får slik oftere end kun som fredagsslik, vil besættelsen på sigt fylde mindre,” siger Anne Elsøe.

LÆS OGSÅ: Klumme: Derfor gider jeg ikke forsvare min slikpolitik

Børn kan ikke mærke efter

Hvad med den gode gamle ”dessert”, der kommer efter hovedmåltidet. Er den så helt dømt ude eller hvad?

Ligesom Charlotte Seeger mener Anne Elsøe også, at det er enormt vigtigt, at du selv lader dine børn bestemme rækkefølgen. For ellers frarøver du dem den vigtige lærdom med selv at kunne mærke efter. Hun fremhæver frokostsituationen i daginstitutionen som en typisk situation, hvor der bliver bestemt over hovedet på dit barn, hvad han eller hun skal spise først.

”Dit barn sidder i daginstitutionen og har en madpakke foran sig med rugbrød, og dit barn får at vide, at det skal spise rugbrødet først inden mælkesnitten. I den situation vil der ske det, at dit barn får mindre lyst til rugbrødet. For når du bestemmer rækkefølgen, fortæller du samtidig dit barn, at rugbrødet er noget, det SKAL spise; ikke fordi det er lækkert, eller noget dit barn har lyst til. Til gengæld bliver mælkesnitten ophøjet til at være belønningen for at spise det ”ubehagelige” rugbrød,” siger Anne Elsøe og tilføjer, at børn sagtens kan have lyst til at spise rugbrødet -  også selvom der ligger en mælkesnitte ved siden af.

”Ofte giver vi slet ikke vores børn lov til at mærke efter, hvad de har lyst til, fordi vi taler det ene ned og det andet op,” siger Anne Elsøe.

Hun ser langt hellere, at du som forælder undlader at have mælkesnitter i køleskabet, hvis du ikke ønsker, at dit barn skal spise det. For hvis du har dem inden for dit barns rækkevidde, må du også kunne klare, at dit barn vil spise dem. Som forælder er det dit ansvar at sætte rammerne – med andre ord bestemme, hvad der er tilgængeligt for dit barn. Men derfra må du lade det være op til dit barn, hvad han eller hun vil spise og i hvilken rækkefølge.

Ifølge Anne Elsøe vil dit barn under de forudsætninger helt af sig selv spise varieret og dermed sundt.

Min søn har stadig en meget sød tand. Men det er faktisk, som om han efterspørger slik lidt mindre, efter jeg har stillet en kasse mælkesnitter i køleskabet. Jeg har sagt til ham, at han selv må bestemme, hvornår han spiser dem, men at de skal holde en hel uge. Jeg ved godt, at det er baby steps. Men han er 11 år, og jeg håber, at den nye tilgang kan nå at have en effekt, så han ikke bliver endnu en sukkerhungrende teenager, der bruger frokostpausen på at jagte billige roulader og Matadormix i Netto.

Se, hvad vi ellers skriver om: Børneopdragelse og Sukker