Kære mor, husker du at passe på dig selv?
Foto: Getty Images Få tips til at mærke dig selv.

Kære mor, husker du at passe på dig selv?

Først er der babysvømning, salmesang og efterfødselsyoga. Senere bliver det til forældremøder, legegrupper og foldboldtræning. Og vi skal selvfølgelig også passe karriere, ægteskab og hjem. Men hov, stop nu lige mødre! For hvor er vi egentlig selv henne i det her travle børnefamilieliv?

Barsel. Ah... lange gåture med babyen i barnevognen, hyggelige cafébesøg og mødregruppe. Sådan ser drømmen nok ud for mange vordende mødre. I virkeligheden kan de fleste tilføje oprydning, rengøring, tøjvask, indkøb, madlavning og måske efterfødsels-stram-op-træning til det i forvejen stramme barselsprogram, der ikke bliver mindre travlt, når du efter barslen smider fuldtidsarbejde med ind i mixet.

Der er derfor ikke noget at sige til, at mange danske kvinder er stressede, mener psykolog Birgitte Sølvstein, der har speciale i stress. Det gælder selvfølgelig ikke kun mødre, men når man tilsætter de kære børn til resten af opskriften, koger det for mange kvinder over, siger psykologen.

– Danske mødre har et meget højt aktivitetsniveau, ikke kun når det gælder ting, vi laver med vores børn, men også rengøring, oprydning og at være i form fylder meget i hverdagen. Og undersøgelser viser faktisk, at mange kvinder fortryder, at de ikke var nok sammen med deres børn, da de var små, fortæller Birgitte Sølvstein. 

Læs også: Hvorfor får far ros, når mor ikke gør?

Mor på sidstepladsen

Din nyfødte baby er hjælpeløs og dybt afhængig af dig. Du må vente med at tisse, drikke, spise og sove, til du har taget dig af guldklumpens behov. Du kommer ikke længere på førstepladsen, og det er helt normalt, understreger Birgitte Sølvstein.

– Det er sundt at kunne tilsidesætte sine egne behov, når man bliver mor. Man er i undtagelsestilstand, men hvis det fortsætter i for lang tid, kan det gå ud over vores helbred og evne til at være nærværende, siger psykologen. Og selvom det er naturligt, at mor må vige fra førstepladsen for det lille vidunder, så er det ikke det samme, som at mor skal komme på sidstepladsen, understreger Katrine Birk, som er aktuel med bogen 'Tryk & Glad Kvinde', som vil lære kvinder at få bedre kontakt til kroppen gennem zoneterapi og akupressur.

– Det vigtigste er babyen, men på andenpladsen kommer mor, og så må mødregruppe og rengøring, oprydning og træning komme på sidstepladsen. Desværre bytter vi ofte rundt, så vi helt glemmer os selv, siger Katrine Birk.

Det gør, at vi bliver dårligere til at mærke os selv og vores egne behov.

– Når fokus er på babyen og alle andres behov, er vi nødt til at udskyde vores egne behov, for dem er der ikke tid til. Vi ender med at komme så langt væk fra at kunne mærke os selv, at vi ikke længere kan mærke, hvad vi selv har behov for, siger hun. 

Skru ned for kravene

Hvis vi ikke kan mærke vores egne behov, kan vi ikke mærke, når vi er tørstige, sultne, glade eller kede af det. Og det er et farligt sted at være, forklarer psykolog Birgitte Sølvstein, for det kan have både fysiske konsekvenser som dårlig søvn, dårligt humør og svigtende koncentration, men også psykisk som stress og depression, fordi vi ikke gør de ting, der er vigtige for os – vi ved ikke, hvad de er, når vi ikke kan mærke os selv.

– Vi glemmer at handle ud fra det, der er vigtigt for os, når vi er så optagede af, hvad der er vigtigt for andre. Det bliver meget utilfredsstillende, fordi vi lever et liv, som ikke harmonerer med vores egentlige værdier, siger psykologen og peger på smartphones som én af de største skurke.

– Tidligere havde vi mange mentale åndehuller i løbet af dagen. Nu har vi smartphones, som vi hele tiden skal tjekke. Vi mærker ikke os selv, når vi har et ledigt øjeblik. Vi tjekker i stedet mobilen, og graden af stress i samfundet og vores brug af digitale medier følges faktisk, siger psykologen, som især tænker på Instagram og Facebook, fordi vi her nemt kommer til at sammenligne os med alle de 'perfekte' børnefamilier, der fremviser farvekoordineret tøj uden pletter, nul nullermænd, eventyrlige madpakker og lutter glade smil.

– Vi ved godt, at de ikke viser hele virkeligheden, men ubevidst sammenligner vi os med billederne af det 'perfekte' liv og stiller endnu højere krav til os selv og bliver endnu mere stressede over, at vi ikke kan leve op til 'standarden', mener Birgitte Sølvstein, som har et godt råd: Unfollow – hvis det giver dig en følelse af stress eller utilstrækkelighed.

Læs også: Derfor er du mor-presset – og 10 ting, du kan gøre for at mindske det

Skab åndehuller i hverdagen

Hvis bare vi kunne spole tiden tilbage til barndommen, ville det slet ikke være så svært at komme i kontakt med kroppen. Babyer græder, når de er sultne, tørstige eller trætte, og det er da at melde sit behov klart ud. Hvorfor er det så svært for os mødre? 

– Fordi vi allerede som helt små løbende begynder at skulle lære at 'samarbejde' med verden, og det kræver, vi kan udsætte vores behov, svarer Katrine Birk og fortsætter:

– At vi kan vente på tur og sove og spise på bestemte tidspunkter. Men det går ud over kontakten til kroppen, og mange voksne er kommet ud af træning med at mærke deres behov, så vi skal genlære det og finde en balance mellem at mærke vores egne behov og indordne os samfundet, siger hun.

Måske kan små justeringer i hverdagen skabe mentale åndehuller for dig. Måske kan du gå ned i tid, måske kan du arbejde mere hjemmefra. Måske kan bedsteforældre hjælpe mere i hverdagen, måske kan du skiftes med din partner til at have små frirum i løbet af ugen, foreslår Katrine Birk.

Mentale åndehuller behøver dog ikke at være lig med at skulle være børnefri, mener Birgitte Sølvstein.

– Du behøver ikke at holde fri fra dine børn for at kunne mærke dig selv. Det er to sider af samme sag, for når vi får mere ro på og bedre kan mærke vores egne behov, bliver vi også bedre til at tune ind på vores børns behov, og dermed kommer det hele familien til gode, siger psykologen og foreslår, at du finder aktiviteter, som både du og dit barn kan nyde.

Dans, leg i haven, læs en bog, lyt til musik – men vælg noget, som du også selv kan nyde, så du bedre kan være til stede i situationen og slappe af med dit barn. Men hvad med vasketøjet og aftensmaden, tænker du måske. Hvordan skal jeg kunne slappe af med mit barn, når pligterne ligger på lur?

– Øvelse gør mester, siger Birgitte Sølvstein, du er nødt til at blive ved med at prøve.

Og så er det vigtigt, at du tager dig tid til at hygge med junior, FØR du kaster dig over opvasken. Ellers når du aldrig hyggen, for der er altid en opvask, tøjvask eller madpakke, der venter i en børnefamilie. 

3 tips til at mærke dig selv

  1. Scan kroppen
    Hold den ene hånd på hjertet og den anden på maven, mens du trækker vejret dybt. Forestil dig så, at du scanner kroppen del for del, så du får tjekket ind med alt fra tæer til hovedbund og mærker efter, hvordan hver del af kroppen har det.
  2. Lyt til kroppens signaler
    Er du sulten? Tørstig? Brug ekstra energi på at lægge mærke til signalerne, og udsæt aldrig behovet, når det melder sig. Beslut dig simpelthen for i en periode at lytte ekstra godt efter og gøre, hvad din krop fortæller dig, og hvis det er tomater i skiver frem for både, så giver du den det – udskyd ikke, hvad kroppen beder om, men gør det med det samme.
  3. Dans
    Børn elsker, når mor er glad og danser, så dans løs med dem i hverdagen. Det hjælper også med at skabe kontakt til kroppen, fordi du får bevæget hele kroppen og giver slip. Det er desuden med til at løsne op i muskler og led, så du får det bedre i din krop, og jo bedre kroppen har det, jo bedre mærker du den.

Kilde: Katrine Birk 

Tryk dig selv til mere ro

1. Lås op for spændinger i nakken

En god øvelse til dig, der har ondt i nakken, hovedet eller er træt (og hvilken mor er ikke det?). Du kan snildt lave øvelsen med en baby på armen.

Sådan gør du: Stå op og bøj din ene storetå ind under dig selv. Lad resten af tæerne pege frem. Læg langsomt mere vægt på storetåen ved at bøje i knæet. Før først benet ind mod midten og så ud mod siden, så strækket flytter sig. Storetåleddet har forbindelse til nakkezonen og løsner spændinger her. Hvis det er for hårdt at stå, kan du sidde ned og massere hele storetåleddet.

2. Ro til nervesystemet

Rygsøjlen er afspejlet på indersiden af foden, og du kan med fordel massere her, hvis du har ondt i ryggen (fx af at bære på baby!).

Sådan gør du: Du skal tage fat i og nærmest vride indersiden af din fod i hver sin retning – næsten som at vride en karklud. Det gør foden mere smidig, får ro på nervesystemet og dæmper smerter.

3. Kontakt til kroppen

Denne øvelse får dig virkelig til at mærke hver del af kroppen, og du kan sammen med din baby gøre det til en sjov leg, hvor du klapper blidt på både dig og den lille. 

Sådan gør du: Klap dig selv blidt over hele kroppen, så du får aktiveret en masse energibaner. Det vækker kroppen, og du får bedre kontakt til alle dele af den.

4. Energisus fra top til tå

Når du er træt, kan denne øvelse give dig et energiboost. Du masserer punkter, som er forbundet med binyrerne og nyrerne, og du kan lave øvelsen med en baby på armen.

Sådan gør du: Find en lille rund sten eller et legetøj med en lille dut på. Stil dig nu oven på den og masser hele området under midten af foden med den. Det behøver ikke være så præcist, og du kan også sidde ned.

Sådan trykker du

Massér punkterne på en måde, der føles rar for dig. Brug gerne 1-3 minutter hvert sted, men stop, hvis det ikke føles rart. Husk, at punkterne sidder på begge sider af kroppen.

Kilde: 'Tryk & glad kvinde' af Katrine Birk, forlaget God Energi, 300 kr. 

Om eksperterne

  • Birgitte Sølvstein er psykolog med speciale i stress og erfaring med selv at være stressramt. Læs mere på Soelvstein.dk
  • Katrine Birk er uddannet inden for zoneterapi og akupunktur samt forfatter til 'Tryk & Glad'-serien. Hun er aktuel med sin første bog til voksne – 'Tryk & Glad Kvinde'. Se katrinebirk.dk og @katrine_birk på Instagram.
Se, hvad vi ellers skriver om: Mor og Familieliv