Louisa Lorang: 4 gode råd til at mindske madspild
SPONSORERET indhold

Louisa Lorang: 4 gode råd til at mindske madspild

Her får du nogle af Louisa Lorangs bedste råd til at mindske madspild i hverdagen + 5 skønne opskrifter, du kan lave med nogle af de mest almindelige rester fra dit køkken.

Af: Louisa Lorang Foto: Anders Schønnemann
26. sep. 2019 | Mad | ALT for damerne
  1. Rester til en god pris
    Too Good To Go er en app, der samarbejder med alt fra hoteller til supermarkeder og restauranter. Via appen kan du købe overskudsmad fra en forretning nær dig. F.eks. produkter, der udløber, retter fra morgenbuffeten eller masser af brød fra din lokale bager. Mine favoritbutikker i mit nærområde er Irma, Emmerys og min nærmeste sushibutik. Jeg elsker overraskelsen, og at maden ikke går til spilde – og selvfølgelig at man kan købe det billigere. Og husk at tage dit eget net med – og spar en pose.
  2. Pas på maden
    Det er nemt at smide f.eks. frugt eller grønt i en plastikpose og tage det med i tasken. Men ønsker du et alternativ til plastik og vil stadig gerne passe på maden, så kan du tjekke denne lille multibag ud. Den er også perfekt til ungernes frugt. Fra Hapsnordic.dk til 49 kr.
  3. Pak resterne ind
    Pas godt på dine rester, så du kan nå at få dem spist. Brug f.eks. disse superfede bøtter, der kan stables og er nemme at finde plads til i køleskabet. Et sæt med 4 bøtter og låg og en bakke koster 799 kr. Fra Professional Secrets, fås hos House By Us.
  4. Grimme grøntsager
    En stor del af vores madspild sker allerede, når producenter sorterer i deres produkter. F.eks. rammer krumme agurker, plettede græskar og for små kål ikke de danske supermarkeder. Men hos Eatgrim.dk kan du bestille en kasse til levering (pt. i hovedstaden) med superlækre, grimme grøntsager fra gode producenter. Bestil online fra 130 kr.

Det giver slet ikke mening, at vi smider mad ud. Det gælder både for supermarkederne og industrien, men også for os hjemme i køkkenerne. I virkeligheden skal man bare tænke som en kok eller en bedstemor. Mad er nemlig penge, og mad i skraldespanden er både dumt for pengepungen og miljøet. Har jeg for meget i køleskabet derhjemme, plejer jeg at sige, at det enten kan syltes, juices eller laves til suppe. Det passer ofte og er en nem måde at bruge især grøntsager og frugter, der har haft strammere dage. I denne uge har jeg valgt fem almindelige rester og lavet en nem ret ud af dem. Jeg håber, at det inspirerer dig.

Louisa Lorang