Alkoholfri
SPONSORERET indhold

0 % hitter 100 %: Nu sejler vi op ad åen alkoholfri

I Danmark har vi en lang tradition for “skååål” og våde aftener, og det har indbragt os den tvivlsomme titel som europamestre i druk. Men nu er der nye bobler i glasset, for de alkoholfri dråber er i berusende vækst. Vi stiller skarpt på den nye tendens, som viser, at vi i stigende grad går efter nul procent på etiketten, når vi er øl-tørstige eller skal vælge drikkevarer til gourmetmiddagen.

Af: Maria Haarbye Foto: Getty Images
29. jan. 2021 | Sundhed | Fit living

V i drikker rødvin til charcuteribrættet, bobler til receptionen, rosé i sommersolen, øl når weekenden står for døren, og cocktails når den lille sorte og hælene skal luftes. Vi hygger os rigtigt meget med de flydende procenter. Ikke kun til fest og særlige begivenheder, men også når vi skal på date, se en fodboldkamp, eller når arbejdsdagen har været lang og en smule træls. For er der ikke altid en god grund til et glas?

En ny rapport fra Europakommissionen placerer både unge og voksne danskere på en førsteplads i drukdisciplinen binge drinking, hvor man indtager mellem fem og ti genstande på én gang. Rapporten konkluderer, at danskerne lever kortest tid i alle de vesteuropæiske lande på grund af vores alkoholindtag. Lektor ved Psykologisk Institut – Center for rusmiddelforskning, Maria Herold forklarer, at vores høje forbrug af alkohol skyldes, at vi forbinder alkohol med socialt samvær.

“Alkohol fylder rigtig meget i den måde, vi er sammen med hinanden på i Danmark. Vi har tradition for at bruge alkohol, når vi skal fejre store og små begivenheder. Alkohol er derfor både en slags markør, som kan anvendes i mere højtidelige sammenhænge, men også i det afslappende samvær blandt venner, hvor vores forbrug kan være med til at skabe en særlig stemning, en særlig atmosfære og en særlig måde at være sammen på. Der er overordnet rigtig få sammenhænge, hvor vi mener, at alkoholforbrug per definition er upassende. Så i en dansk sammenhæng kan alkohol altså rigtig meget, særligt i sociale sammenhænge.”

Læs også: Alkohol detox: Det sker i kroppen, når du holder en pause fra alkohol

Svært at sige nej tak

Sundhedsstyrelsen estimerer, at ca. 585.000 danskere har et skadeligt
alkoholforbrug, mens 140.000 danskere er afhængige af alkohol. Og måske har du også selv prøvet, at det kan være svært at sige pænt nej tak, når du bliver tilbudt en kold fra fad. For hvem ønsker at være the odd one out til festen?

“Det kan være svært at sige nej til at drikke alkohol, fordi det ofte er noget, vi tager for givet i sociale sammenhænge. Det er nærmest noget, vi forventer af hinanden. I mange sammenhænge bliver et nej derfor noget, der skal forklares på en overbevisende måde. Man siger ikke blot nej til alkohol, man siger nej til en særlig samværsform, og måske endda fællesskabet eller vennerne. Og det er svært. Et nej til alkohol er derfor i vores samfund ikke et simpelt, individuelt valg,” forklarer Maria Herold.  

Læs også: Vi tester øl, vin & drinks uden alkohol

Lige så mange gode grunde. der er til at sige ja tak til øl, vin og kulørte drinks, ligeså mange findes der også til, hvorfor du bør skrue ned for forbruget og de sjove procenter. Alkohol er nemlig et organisk opløsningsmiddel, der påvirker stort set alle kroppens organer, blandt andet din hjerne. Derudover er alkohol et kræftfremkaldende stof og kan bidrage til over 60 forskellige sygdomme.

Hvis du som mand drikker mere end 14 genstande om ugen og som kvinde drikker mere end syv genstande, så vil du have gavn af at sætte alkoholforbruget ned. Det samme gælder, hvis du ofte drikker mere end fem genstande på én gang.  

Cool med nul procent

Men selvom vi er så glade for at sejle op ad åen og ned ad igen, så viser nationale undersøgelser, at det samlede gennemsnitlige forbrug af alkohol per borger faktisk er faldende, og at der samtidig også er færre, der drikker over Sundhedsstyrelsens anbefalede genstandsgrænser. Det kan blandt andet skyldes, at vi er blevet mere sundhedsbevidste, og at salget af alkoholfri drikkevarer er steget samtidig med, at der er kommet langt flere alkoholfri varianter på markedet.

En analyse fra Coop Analyse viser, at salget af lette og helt alkoholfri øl er mere end fordoblet siden 2008, og salgskurven fortsætter stadig opad. Livsstilsekspert Anne Glad forklarer, at der er flere årsager til, at de alkoholfri drikke er blevet populære netop nu.

“For det første er der kommet en stor kropsbevidsthed og et øget fokus på sundhed blandt de unge. De dyrker sport, men vil samtidig gerne være festlige uden at være ødelagt af tømmermænd næste dag. Det er kedeligt at stå med en cola eller danskvand, og derfor er de alkoholfri øl helt perfekte. På den måde kan de unge skabe en balance mellem liv og træning, som er meget sundere end tidligere, hvor folk gav den lidt for meget gas.”

Læs også: Hvor usundt er alkohol?

Ny brandingstrategi

Ifølge interesseorganisationen Alkohol & Samfund blev der i 2019 solgt 4,7 millioner liter alkoholfri øl i Danmark. Det er en femdobling på bare fem år. Alene i 2019 blev der lanceret 29 nye varianter, og i alt kan du vælge mellem 57 forskellige alkoholfri øl i Danmark. Anne Glad forklarer, at den store stigning skyldes en ændret brandingstrategi hos bryggerierne.

“Hos bryggerierne og også mange fødevareproducenter er der kommet et behov for at ændre image og tage et samfundsansvar i forhold til, hvad der ryger indenbords hos danskerne. Der er derfor sket rigtigt meget i forhold til bryggeriernes branding af øl. De har fundet ud af, at de ikke bare kan pushe alkohol ud til unge mennesker. De har også et ansvar. Heineken viste vejen for 8-10 år siden, hvor de lancerede en ‘drik ansvarligt’-kampagne, og vi har også set Carlsberg invitere til hvid januar.

Jeg tror faktisk, at det passede Carlsberg rigtig godt, at de kunne aflyse J-dag i år, for J-dag og binge drinking passer ikke ind i den brandingstrategi, de har lige nu. Kigger vi på de nye alkoholfri øl, bliver de også positioneret og brandet som fest-øl. Tidligere blev de alkoholfri øl som Tuborg Super Light opfattet som ‘alkoholiker-øl’, og det var bestemt ikke cool at drikke. Men det nye take på øllene gør det mere cool og acceptabelt.”

Kombucha på menuen

Også på de danske restauranter har de alkoholfri drikke fundet vej til menukortet. For når man besøger en fin restaurant, skal dem, der holder sig fra promillerne, også have muligheden for at få en stor og nøje tilpasset smagsoplevelse.

Hos restaurant Mielcke & Hurtigkarl har den alkoholfri drikkemenu været på kortet siden restaurantens start i 2008. Dengang bestod menuen primært af friskpressede safter og juicer, men i dag er den en ren kombucha-menu. Kombucha er fermenteret te. Når det hældes op i de tyndstilkede vinglas, ligner det næsten vin eller øl. Farven er ofte gylden, men procenterne er der ingen af. Restaurantmanager og medejer af Mielcke & Hurtigkarl, Thomas Amir Korby, fortæller, at det er tæt på to ud af 20 gæster, der i gennemsnit bestiller den alkoholfri drikkemenu, og at tendensen er stærkt voksende.

“For nogle år siden var det udelukkende gravide, der valgte den alkoholfri menu. Men i dag er det et helt andet billede. Nu har vi gæster, som nyder den ikke-alkoholiske menu og måske supplerer med et enkelt glas vin på siden. Alle kombucha-drikkene er specielt lavet til retterne, så dem, der ikke ønsker alkohol, kan få en oplevelse på fuld højde med dem, der vælger vinmenuen. Med den alkoholfri menu får gæsterne en oplevelse, hvor maden er parret velovervejet med drikkevarer, uden at de bliver ramt af de alkoholrelaterede sidegevinster,” forklarer Thomas Amir Korby.

Den alkoholfri kombucha-menu hos Mielcke & Hurtigkarl koster fra 450 kr. og vinmenuen fra 1.050 kr.

Anbefalet til dig