Kaffe og koffein: Er det godt eller skidt for dit helbred?
Foto: Getty

Kaffe og koffein: Er det godt eller skidt for dit helbred?

Koffein får skyld for rigtigt meget. Men hvad er koffein egentlig? Hvor findes det? Og hvor meget må du få? Læs med og bliv klogere på det opkvikkende stof.

De fleste tænker nok på kaffe, når de hører ordet koffein. Men det opkvikkende stof, der optræder naturligt i blade, frø og frugter fra mere end 60 forskellige planter, findes også i en lang række andre drikke- og fødevarer, herunder cola, grøn, hvid og sort te, energidrikke og chokolade. På grund af sin bitre smag, bliver koffein desuden også benyttet som aromastof i mange forskellige fødevarer, ligesom det anvendes i fremstillingen af visse lægemidler.

Opkvikker og stimulerer

Det er ikke en skrøne, at du bliver mere vågen af at drikke en kop kaffe. Koffein virker nemlig opkvikkende, da det stimulerer centralnervesystemet og produktionen af kamphormonet adrenalin, der bl.a. får blodkarrene til at trække sig sammen og øger pulsen og blodtrykket. Desuden påvirker koffein udskillelsen af stoffet dopamin, der foruden at virke smertestillende også får dig til at føle dig glad og veltilpas. Da for meget koffein kan skabe afhængighed og have en række forskellige bivirkninger i kroppen, bør du ligesom med andre nydelsesmidler være opmærksom på, hvor meget koffein du får dagligt og drikke kaffe, te, cola og andre koffeinholdige drikke med måde. 

Kaffe - godt eller skidt for dit helbred? 

Vi danskere drikker i gennemsnit tre til fire kopper kaffe om dagen, og det gør os til det fjerde mest kaffedrikkende land i verden. Men hvad betyder kaffe egentligt for vores sundhed?

Fordele

I en rapport fra Vidensråd for Forebyggelse har et moderat kaffeforbrug på 3-4 kopper dagligt en beskyttende effekt på udviklingen af flere kroniske sygdomme:

  • Kræft: Der er ingen sammenhæng mellem et moderat kaffeindtag og øget risiko for kræft. Tværtimod tyder det på, at kaffe kan reducere risikoen for visse typer kræft.
  • Type-2 diabetes: Et moderat forbrug af kaffe nedsætter risikoen for udvikling af type-2 diabetes.
  • Hjertekarsygdomme: Nyere undersøgelser tyder på, at filterkaffe kan reducere risikoen for blodpropper og hjerneblødning. Derimod mener man, at stempel-, koge-, og espressokaffe kan give forøget total- og LDL-kolesterol og derved øge risikoen for hjerte-kar-sygdomme.
  • Andre sygdomme: Udover en række kroniske sygdomme menes kaffe også at reducere risikoen for total dødelighed, beskytte mod Parkinsons, Alzheimers og stimulere årvågenhed.

Ulemper

I visse tilfælde kan det være en god idé at holde lidt igen med kaffedrikkeriet.

  • Angst: Da koffein kan have en angstfremkaldende effekt, bør personer, der i forvejen har en angstlidelse, holde igen med kaffe.
  • Graviditet: På baggrund af flere videnskabelige undersøgelser tyder det på, at kvinder med et kaffeforbrug på mere end 3 kopper kaffe dagligt eller et indtag på mere end 300 mg koffein har 1,5-2 gange øget risiko for at abortere eller få et dødfødt barn i forhold til kvinder, der ikke drikker kaffe.
  • Knogleskørhed: Kaffe virker vanddrivende og bevirker samtidig et forøget tab af kalcium fra nyrerne. Undersøgelser har derfor vist, at personer, der drikker meget kaffe (mere end 8 kopper dagligt), muligvis har forøget risiko for knogleskørhed. 

Kilder: Vidensråd for Forebyggelse, sundhed.dk, altomkost.dk, Hjerteforeningen, netdoktor.dk

Det sker i kroppen, hvis du får for meget

25 procent af os drikker minimum fem kopper kaffe på en gennemsnitlig dag. Det betyder, at hver fjerde får 65 procent mere koffein end anbefalet. Da koffein i store mængder kan have bivirkninger, bør voksne højst indtage 400 mg. dagligt. Det svarer til ca. tre kopper almindelig kaffe a 200 ml. For gravide anbefales højst 300 mg koffein dagligt.

Bivirkninger ved for meget koffein:

  • Uro i kroppen
  • Hjertebanken
  • Muskelpåvirkninger, rysten
  • Sure opstød
  • Diarre
  • Kvalme
  • Hovedpine
  • Problemer med at sove
  • Rastløshed

Så meget koffein er der i...

En lang række drikkevarer indeholder koffein. Se her, hvor meget koffein, der er i en enkelt kop (250 ml):

Instantkaffe og stempelkaffe: 125 mg

  • Cafelatte: 150 mg.
  • Filterkaffe: 164 mg
  • Espresso: 725 mg
  • Koffeinfri kaffe: 5 mg
  • Grøn og hvid te: 29 mg
  • Sort te: 46 mg
  • Cola: 23 mg
  • RedBull energidrik: 80 mg
  • Kakaomælk: 9 mg
Se, hvad vi ellers skriver om: Sundhedstips, Kaffe, Sund livsstil, Kræft, Hjertet og Gravid