Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Sådan spiser og træner du dig fra pms

Der er gode grunde til at sætte broccoli, chokolade og sex på menuen, hvis du lider af pms.

Kål på!
Østrogen, som er det kvindelige kønshormon, optræder i særligt store doser i dagene omkring menstruationen – og formentlig kan vi takke stoffet for en stor del af det typiske PMS-ubehag. Det kan være en god ide at hjælpe leveren med at rense ud i de dage, og her virker alle slags ”kål”- fødevarer som f.eks. broccoli, bok choy og rosenkål udrensende og styrkende. Giv den gas.
P.S. Hvis du frygter luft i maven af ovenstående, så damp grøntsagerne let før brug.

Tykke ankler, dårligt humør og et underliv, der spænder og gør ondt, kan måske snackes væk. Prøv disse nemme tips, der gør den hårde tid på måneden lidt lettere.

Mørk chokolade
Kakaobønner og chokolade indeholder magnesium, som virker effektivt mod muskelspændinger. Der er åbenbart en god grund til, at mange får stærk trang til chokolade op til menstruationen – og du kan trygt give efter. Magnesium er nemlig også en naturlig ”angstdæmper”, så du kan roligt alliere dig med en plade 70% mørk chokolade i de dage af din cyklus. Et ekstra plus er, at mørk chokolade indeholder antioxidanter (hvis du tror på den angiveligt cancerhæmmende og foryngende effekt af de mikronæringsstoffer).

LÆS OGSÅ på Fitliving.dk: Spis rigtigt i forhold til din træning

Fisk
Har du lagt mærke til, at der er et mønster i dine ”off-dage”? At det typisk er op til menstruationen, du føler dårlig samvittighed, har ondt i maven, uro og plages af sorte tanker? Hvis du er som de 35 procent, der lider af præmenstruelt syndrom, svinger dit humør formentlig i takt med de månedlige kemiske forandringer i din krop. Du kan imidlertid selv tage ”føringen” over hormoner og humørsvingninger ved at spise en daglig dosis omega 3-fedtsyrer, og gerne ekstra i dagene omkring menstruation, hvor et ekstra fiskemåltid kan hjælpe. De gavnlige stoffer modvirker nemlig både angst og depression, ligesom de hæmmer spændinger i underlivet.

Hørfrø dagen lang
Et par skefulde hørfrø kan trylle alt fra dit hjemmebagte grovbrød til din morgensmoothie om til aktivt PMS-skyts. Liganer hedder de stoffer i eksempelvis hørfrø, som genopretter østrogenbalancen i kroppen på en god måde. Hørfrø har også en god indvirkning på maven, så du kan opleve, at du skal oftere på toilettet, når du begynder at spise hørfrø. Netop den udrensningsproces er absolut afgørende i kroppens naturlige detox-system. Sådan gør du: Knus frøene i en morter, og drys to skefulde på størsteparten af de måltider, du spiser i dagene op til menstruationen.

Kosttilskud
Kosttilskud som f.eks. pollenekstrakt, gelé royal og E-vitamin har i nogle forsøg vist sig at hjælpe.

Træk yoga-kortet
Humørsvingningerne er ofte det værste for kvinder, der lider af kraftige PMSsymptomer. Hjælpen er nær på yogamåtten, og selvom du ikke kan strække eller meditere dig fra alle de fysiske symptomer, så viser undersøgelser af kvinder, der dyrker yoga regelmæssigt, at de sjældent lider af PMS-gener. Op til 72 pct. af kvinderne oplevede ”symptomfrihed”. Også anden fysisk aktivitet modvirker overproduktion af østrogen.

Økologi
Er du løbet tør for argumenter for at spise økologisk, får du et af de mere værdifulde her: Kunstige østrogener og østrogenlignende stoffer bl.a. fra sprøjtemidler påvirker hormonbalancen – og de stoffer slipper du for ved at vælge økologiske eller biodynamiske varer. De kunstige østrogener har den uheldige virkning, at de får kroppen til at opføre sig, som om den har PMS. Hvis husholdningsbudgettet ikke holder til 100% økologi, så prioriter den økologiske udgave af de 12 værste ”pesticid-reste-syndere”: Æbler, rødvin, tomat, agurk, hvedebrød, pære, salat, kartofler, ferskner, vindruer, gulerødder og peberfrugt.

Sex
Sex er gavnligt ved PMS (men lysten er der sjældent…), blandt andet fordi det får musklerne i underlivet til at slappe af, og fordi produktionen af kroppens velværehormoner stiger, bl.a. endorfiner og oxytocin, som er smertelindrende og for resten også øger tilknytningen mellem elskende.

LÆS OGSÅ: Myteknuseren: Skader det at drikke kaffe?

Se, hvad vi ellers skriver om: Pms og Menstruation