SIDSTE CHANCE – KOM MED TIL DANMARKS HYGGELIGSTE KVINDELØB

Manchester by the Sea
Foto: Netflix Vi har samlet 25 film til de romantiske, til dokumentaristerne og til dem, der bare gerne vil forføres.

De bedste film på Netflix

25 vidunderlige film, du skal se på Netflix

Træt af ligegyldig underholdning? Vi har samlet 25 fremragende film fra Netflix. Alt, du skal gøre, er at trykke play.

Swiper du også frustreret rundt i Netflix's enorme samling, når kalenderen viser filmaften?

Vi har gjort beslutningen lettere ved at håndplukke 25 film fra streamingtjenesten, der garanterer god underholdning for alle.

Der er lidt til de romantiske, til de melankolske og til dem, der bare gerne vil forføres af en fremragende fortælling.

Du har muligvis allerede set en god håndfuld fra listen – men det betyder ikke, at de ikke er et genbesøg værd. Langt de fleste leverer nemlig enestående underholdning selv i anden eller tredje runde.

Er du på udkig efter helt nye fortællinger, kan du også hoppe over og læse om de nyeste film og serier på Netflix, HBO Nordic og Viaplay. 

God fornøjelse!

LÆS OGSÅ: Krydrede popcorn

LÆS OGSÅ: 15 ikoniske modefilm, du skal se

Manchester by the sea, 2016

Oscarvinderen ’Manchester by the Sea’ er ikke en af de film, der får lykken til at boble i kroppen.

Den tavse vicevært Lee Chandler vender tilbage til sin barndomsby i Massachusetts for at tage sig af sin nevø, som netop har mistet sin far. Men nevøen Patrick er ikke længere en sød syvårig. Han er vokset med ni år, har fået bumser og lært at udvikle sin egen, sarkastiske dagsorden. Og så er der Lee. Han er heller ikke længere den gæve hyggeonkel, men en nedslået gut fra Boston, der gerne tager kampen op på diverse værtshuse blot for at flygte fra den tragiske fortid, der forfølger ham.

Afmagt, sorg og ensomhed gennemsyrer de to hovedpersoners tilværelse, og vi seere må vente længe for at forstå, hvad der lægger bag melankolien. For ’Manchester by the Sea’ har ikke travlt – og det er sådan set lige så befriende som de få, men velvalgte dialoger.

Dunkirk, 2017

Instruktøren bag de anmelderroste The Dark Knight Rises, Interstellar og Inception har været på spil igen. Alligevel minder krigsfilmen Dunkirk ikke om noget andet, vi før har set fra Christopher Nolans hånd.

Prætentiøs lommefilosofi og aktionprægede klichéer er skrællet fra og efterlader filmen som et nøgternt, scenisk og usentimentalt stykke håndværk. En smuk og barsk skildring af de 400.000 soldater, der under Anden Verdenskrig måtte blive tilbage på strandbredden ved Dunkerque efter nederlaget til de Nazi-tyske tropper i 1940.

Parallelt følger vi to Spitfire-piloter, der kæmper i luftrummet over den franske strand, samt en civil lystsejler, der er sejlet afsted på redningsmission.

Til lands, til vands og i luften folder denne krigs-tragedie sig ud i enestående billeder, intens musik og en fåmælt dialog, der har bragt anmeldere over hele verden i ekstase:

Dunkirk er en totaloplevelse – et mesterværk, du skal se.

Drengen Der Tæmmede Vinden, 2019

Baseret på en sand historie og filmet med udgangspunkt i den ikoniske roman af samme navn, følger ’Drengen Der Tæmmede Vinden’ den 13-årige William Kamkwamba, hvis familie kæmper for at få økonomien til at række i en lille, tørkeramt landsby i Malawi, Afrika. Her er mad en luksus, du kun kan nyde én gang om dagen, hvis du er heldig, og skolen et fristed for dem, hvor økonomien rækker.

’Drengen Der Tæmmede Vinden’ giver et dystert indblik i de tidlige 00’ers hungersnød i Afrika. Den er barsk og brutal, men aldrig uden håb og beslutsomhed, der oftest kødeliggøres i form af den unge William, hvis tvungen exit fra skolesystemet giver ham gå-på-mod til at skabe en løsning, der kan vende landsbyens dunkle fremtid.

De Urørlige, 2011

Franskmændene kan et eller andet med film – også selvom vi med De Urørlige hverken befinder os i film noir-kategorien eller i den stramme undergrundsgenre, vores vesteuropæiske næsten-naboer ellers er kendt for.

Der er nemlig dømt helt igennem Feelgood-stemning i filmen om mangemillionæren Phillippe Pozzo di Borgo, der er blevet lam fra halsen og ned efter en tragisk paragliding-ulykke.

Modvilligt lader han den rapkæftede Driss blive sin nye plejer, og herfra er der lagt i kakkelovnen til en fortælling om sociale klasser og et uventet venskab. Driss, en småkriminel fyr fra et af Paris’ værste banlieues, kan nemlig ikke komme længere fra Phillippes tilværelse i den mondæne del af den franske storby.

Se filmen, hvis du er præcis, som vi mennesker er flest. De Urørlige er nemlig en af de mest sete film i de danske biografer, og har du ikke allerede nydt den, kan du derfor godt komme i gang.

Mowgli, 2018

Blot to år efter den seneste indspilning af Disney-klassikeren ’Junglebogen’, er Netflix klar med nyeste skud på stammen: ’Mowgli’, som er langt mindre musikalsk og farverig end sin forgænger. Baloo er blevet en del mindre hyggelig, jungledrengen lidt mere beskidt og scenerne noget mere drabelige. Samtidig fokuseres der langt mere på Mowglis menneskelige kontakt, end vi så det med 2016’s ’Jungebogen’. For efter han har brugt hele sit liv blandt ulve, bjørne og pantere, hvordan skal han så agere, når han møder den art, han i virkeligheden tilhører? Og som endda er ude efter dem, han holder allermest af.

Mens anmelderne ikke er fuldt overbevist og bl.a. kalder filmen for ufærdig, dårligt animeret og overbrugt, er den trods alt stadig en aften værd, vurderer de.

Filmen har premiere den 7. december.

Léon, 1994

Luc Besson kan et eller andet med film - og 90’ernes filmbasker León er absolut ingen undtagelse.

Her følger vi den halvskøre og professionelle snigmorder Léon, som tager den blot 12-årige Mathilda – der spilles af en purung Natalie Portman – til sig, efter at hendes familie bliver dræbt i et narko-opgør.

Persongalleriet er skørt, og forholdet mellem lejemorderen og pigen er lige så mærkværdigt og upassende, som det er interessant.

Du vil lære, at blomster er gode bedste venner, fordi de altid er glade og ikke stiller spørgsmål, og så vil du krumme tæer, når filmen udfordrer forholdet mellem en voksen mand og en ung pre-teenager.

I vente er en smukt balanceret filmperle.

Dear John, 2010

Der er dømt pladder-romantik på den helt sukkersøde måde i denne filmatisering af Nicholas Sparks-romanen af samme navn.  

John Tyree, en professionel soldat i den amerikanske hærs specialstyrker, er på orlov i sin solbeskinnede barndomsby, hvor han møder den frisindede Savannah. De to indleder en stormfuld forelskelse, men kærligheden kan være særdeles vanskelig, når manden, man elsker, er trænet til at drage i krig.

Dear John er en klassiker i tøsefilmskategorien, og savner du en aften i sofaen, hvor du virkelig kan græde snot, er du havnet det helt rigtige sted.

Slå hjernen fra og nyd Channing Tatum, solskin og søde klichéer.

The Highwaymen, 2019

Amerikas mest berømte forbryderpar Bonnie og Clyde splittede i 1930’erne den amerikanske befolkning i to: Dem, der idylliserede forbryderne og deres færden, og dem, der foragtede deres mordtogt og vanvittige blodtørst. ‘The Highwaymen’ hører til blandt de sidste, men skildrer fint, hvordan seriemorderne Clyde Barrow og Bonnie Parker opnåede kultstatus blandt store dele af befolkningen.

Ikke desto mindre handler historien slet ikke om det berygtede par. I stedet vender ’The Highwaymen’ omdrejningspunktet 180 grader og fortæller historien om Frank Hamer og Maney Gault – spillet af Woody Harrelson og Kevin Costner – der blev berømte for at fange Texas’ mest blodtørstige forbrydere.

Mystikken illustreres på mesterlig vis ved at holde Bonnie og Clydes ansigter skjult, og selvom filmen tangerer til den temmelig teatralske, amerikanske side, er den alligevel både underholdende, informativ og absolut en aften værd.  

Good Time, 2017

Twilight-vampyren Robert Pattinson er som forvandlet i filmen om en underverden, vi ofte ser, men sjældent skænker en tanke. Hvor hver dag – og måske snarere nat – er en kamp for at blive på den rette side af loven, og hvor desperation går hånd i hånd med overmod.

Da Connies bror ender i fængsel efter et uheldigt forsøg på et bankrøveri, sætter storebroren alle kneb ind for at få ham ud af lovens lange arme. Men det er ikke nemt, når manglen på penge og jagten på stoffer sender én på afveje.

Anmelderne er enige: Filmen er kaotisk, emotionel og fyldt med uforudsigelige twists. Og så indeholder den Pattinsons absolut bedste præstation til dato. Med en film, der næsten udelukkende hviler på hans skuldre, siger det ikke så lidt.

The Departed, 2006

Oscarvinderen ’The Departed’ er en af filmgeniet Martin Scorseses helt store karrierebaskere. Og med et CV, der tæller blandt andre ’The Wolf of Wall Street’, ’Taxi Driver’ og ’Good Fellas’, siger det en hel del.

Undercoveragenten Billy – spillet af selveste Leonardo DiCaprio – skal infiltrere et organiseret, kriminelt miljø omkring den magtfulde gangsterboss Frank Costello. En mission, der kun kompliceres af den unge betjent Colin (Matt Damon), som har lidt for tætte forbindelser til manden, de prøver at nedlægge.

Filmen vandt i 2007 fire Oscar-statuetter, herunder for Bedste Film. Og dét med god grund. Filmen er nemlig en heftig skildring af et miljø, hvor mafiaen ikke blot påvirker byen, men hvor byen også mærker mafiaen – tilsat kraftpræstationer af DiCaprio og Damon.

Roma, 2018

Filmen ’Roma’ er en af de små oplevelser, der er svær at gengive. Her er ingen amerikaniseret action eller stor dramatisk sensation. I stedet er den en semibiografisk fortælling om instruktørens egen opvækst. Et liv, der leves som de fleste andres, med store glæder, svær smerte og fine, små trivialiteter.

Den indianske Cleo holder styr på husholdningen hos en middelklassefamilie i Mexico City i 1970’erne, hvor familielivet slår sprækker. Når hun ikke passer børn eller fejer hundelorte i indkørslen, forelsker Cleo sig i en gut, der ikke er så god, som han ser ud til. Og på gaden kulminerer en voksende utilfredshed med systemet i et blodbad.

Filmen bæres langt hen ad vejen af de to stærke kvinderoller, Sofia og Cleo, der ganske vist er af to verdener, men som alligevel finder sig selv i en situation, der ikke er så forskellig.

Anmelderne er i ekstase over den sort-hvide-filmperle, og det er ikke svært at forstå hvorfor.

Clueless, 1995

Her har vi at gøre med en kultklassiker og en af de bedste romantiske komedier nogensinde, hvis du spøger os på redaktionen – og det har du jo gjort, hvis du læser denne artikel.

Alicia Silverstone leverer et perfekt portræt af en naiv teenager, der går mere op i omdømme og tøj end i dybe venskaber og gode karakterer. Og vi følger gladeligt med, når Cher Horowitz forsøger at hjælpe en kikset veninde, eller når hun tumler med kærligheden til den flotte fyr i klassen - og til sin stedbror.

Der er 90’er mode allevegne, og filmen gjorde ord som ”whatever” og ”as if” til allemandseje. Ord, der i dag, mere end tyve år senere, stadig synes at være en landeplage blandt vores venner på den anden side af Atlanten.

Kærlighed Ved Første Hik, 1999

Var du ung i 90’erne, husker du uden tvivl historien om landets mest akavede teenager Viktor, der bliver ramt af uhelbredelig Anja-epidemi.

Med alt hvad det kræver af letmælk, store, klamme edderkopper og svære, forcerede hik forsøger han at vriste den smukke kvinde ud af 3.g’eren Peters hænder. For den allerførste gang ligger lige om hjørnet, og den ukuelige Viktor vil være manden, der giver Anja en oplevelse for livet. Koste hvad det vil af kejtede kondom-køb.

Filmen er af gode grunde blevet synonym med alle dem, der voksede op i de gode, gamle 90’ere, hvor Dennis Jürgensen regerede den danske ungdomsbogsscene, og hvor Rasmus Albæk leverede nogle af tidens bedste replikker i rollen som lillebror Esben. Hvem husker ikke ”Jeg vil godt se på nogle kardoner” eller ”Fik du pillet lidt ved nogle gode jader”?

Drengen i den stribede pyjamas, 2008

Grusomhederne under Holocaust og 2. Verdenskrig er filmatiseret et utal af gange – ofte fra de voksnes perspektiv. I ’Drengen i den stribede pyjamas’ kommer vi med helt ned i børnehøjde, hvor naivitet, venskab og kærlighed udvisker raceforskelle og had - og hvor krig blot er noget, de voksne taler om.

9-årige Bruno og hans familie flytter fra Berlin til et afsides område med en nærtliggende, indhegnet lejr. Her kæmper Bruno med ensomhed, indtil han møder drengen Shmuel, som han hurtigt danner et nært venskab med. Problemet er blot, at Shmuel befinder sig på den anden side af hegnet, hvor man bærer stribede pyjamasser og pludselig forsvinder uden lyd.

Nights in Rodanthe, 2008

Det kræver blot få sekunder at genkende en Nicolas Sparks-filmatisering, og ’Nights in Rodanthe’ er ingen undtagelse. Den har det hele – to sårede sjæle, smuk North Carolina-sommeridyl og en kærlighedshistorie, der stort set allerede er fortalt, inden filmen overhovedet begynder. Den travle kirurg, Paul, og den fortvivlede husmor, Adrienne, er på jagt efter ro og lykke på en strandkro, da en orkan truer i horisonten. Begge nægter de at lade sig evakuere, og - tre-to-en - kærligheden indtræffer.

Denne lille, romantiske tåreperser er alt, du forventer af en god kærlighedsfilm. Og er du i godt lag, er det faktisk muligt at holde af de sukkersøde Richard Gere-scener, der næsten hviner i tænderne.

Brokeback Mountain, 2005

Det skælsættende cowboydrama ’Brokeback Mountain’ er en af filmhistoriens helt store værker, der i 2005 var med til at bane vejen for repræsentationen af homoseksualitet i store Hollywood-produktioner.

Filmen skildrer forholdet mellem de to cowboys, Ennis del Mar og Jack Twist, som indleder en svær og længselsfuld romance i 1960’ernes homofobiske Wyoming, mens de passer får på smukke Brokeback Mountain. Jake Gyllenhaal og Heath Ledger er eminente i rollerne som de indestængte cowboys, der må søge ly i bjergene og give efter for kærlighedens naturkraft, mens de kæmper for at holde låg på følelserne hjemme i familiens lag.

Filmen var da også nomineret til i alt otte Oscars tilbage i 2006 og kunne hive tre statuetter med hjem, herunder for Bedste Instruktør, der gik til taiwanesiskfødte Ang Lee.

Han er tilbage, 2015

Hvad ville der ske, hvis Hitler vågnede op i 2014?

Det giver ”Han er tilbage" sit satiriske bud på, da en forvirret Adolf Hitler vågner op i det moderne Tyskland.

Her bliver han mødt af unge tyskere, der vil have selfies med den vellignende parodi – og ikke længe efter ender den nazistiske leder som et populært YouTube-fænomen.

Men den genopstandne Führer har andre planer: Han vil tilbage i politik.

Med ”Han er tilbage” vil du uden tvivl grine af en af verdens mest forhadte mænd. Men det er den slags grin, der hænger tilbage som en klump i halsen.

The Big Short, 2016

Med snuden vendt mod noget, der kunne ligne en ny finanskrise, virker det nærliggende at tage et kig tilbage på de mekanismer, der satte gang i det hele tilbage i 2007. Og det sørger Bale, Carell og Gosling på fremragende vis for i ’The Big Short’.

Filmen tager et kritisk og knap så højpandet blik på det lukrative boligmarkeds sammenbrud, så vi forstår det. Med champagne i hånden skærer smukke Margot Robbie krisen ud i pap fra et boblebad, og når tingene bliver bare en smule langhårede, sørger Ryan Gosling for at samle op.

’The Big Short’ er ganske vist stadig lidt kompliceret, og det handler om at holde tungen lige i munden, når komplekse, økonomiske sammenhænge og investeringsformer forklares. Men du bliver både klogere - og overrasket over, hvor underholdt du egentlig er undervejs i jagten på bankernes store, fede løgn. 

Den skaldede frisør, 2012

Susanne Bier har høstet mange roser for den dansk-engelske ’Den skaldede frisør’, der med vanlig, vittig humor tager tunge emner under lup. Her følger vi frisøren Ida, der er rejst til Italien for at overvære sin datters bryllup. Hun er stadig ikke kommet sig over sin eksmand og har for nyligt fået diagnosticeret brystkræft, der bl.a. tvinger hende til at bære paryk. Omringet af italienske citronlunde møder hun gommens succesfulde far – kødeliggjort af selveste James Bonds’ Pierce Brosnan – og må tage stilling til et af livets store spørgsmål: Er kærlighed alt, vi behøver?

Som det er vanen med Bier-film, rimer hjerte uforbeholdent på smerte, ligesom selvbedrag og hykleri har det med at stå i vejen for de store følelser, der ulmer under overfladen. ’Den skaldede frisør’ er ifølge anmeldere en gedigen, dansk klassiker, du selvfølgelig skal se.

Cam, 2018

Gyserfilmen ’Cam’ tager uhyggen til et hidtil uset, digitalt niveau. Webcam-modellen Alice, der går under pseudonymet Lola, er en succesfuld og hårdtarbejdende camgirl, da hendes identitet pludselig bliver stjålet. Mens hun kæmper med en nysgerrighed om den ukendte tyv og en søgen efter svar, mister hun langsomt kontrollen over sit eget liv og de mænd, der inviteres til at være en del af det.

Netflix’ nye psykologiske thriller er ikke en advarsel mod sexarbejde. Snarere er det en advarsel mod jagten på likes og det digitale liv, vi på ingen måde har kontrol over. Vær klar til at lade det risle koldt ned ad ryggen, når Alice viser, hvor langt hun er villig til at gå for at blive set og for at få sin identitet tilbage.

Bird Box, 2018

Danske Susanne Bier er hjernen bag Netflix-gyseren ’Bird Box’, hvor en skræmmende, usynlig skikkelse får folk til at begå selvmord med den nærmeste genstand ved blot et simpelt blik. Beklædt med bind for øjnene forsøger Sandra Bullocks Mallory-karakter at finde sikkerhed for sig selv og sine to børn, efter at have været indespærret i fem år med en gruppe mennesker, der nu alle er væk. Men vejen er lang, når man er frataget synet, og når verden er fuld med mennesker, der vil lokke dig til at se døden i øjnene.

’Bird Box’ har ganske vist mødt sin modstand fra kritikere, der kalder den forceret og ligegyldig, men det ændrer ikke ved, at ’Bird Box’ ifølge Netflix har sat publikumsrekord med over 45 millioner seere inden for den første uge. Og ja, den er muligvis i sin helt egen kategori af halvhjertet gyser, men det er vel også en slags genre, ikke?

Chocolat, 2000

En ung Johnny Depp og Juliette Binoche kæmper mod en asketisk landsby, da singlemoderen Vianne flytter ind med den sødeste fristelse af dem alle: Chokolade. Særligt galt går det, da hun beslutter sig for at holde en festival lige midt i fasten.

Men kan glædens forløsende dyder - her i form af sprød chokolade - sejre over småbyens rigide moral?

Johnny Depp er i topfom som den hjertesmeltende hunk Roux, og selv om filmen tager et kritisk syn på religiøse traditioner, er den relativt godmodig overfor byens beboere. De er ikke onde mennesker - blot simple søvngængere, der vågner ved duften af sød chokolade.  

All I See Is You, 2017

Hele sit voksne liv har Gina overladt sig til sin mand, James. Blind siden barndommen er hun efterladt i en tåget ensomhed i Bangkok, hvor hun sjældent forlader huset og må opleve tilværelsen gennem den opmærksomme James.

Men da Gina undergår en operation, der giver hende synet tilbage, skal hun for første gang se sin mand, sig selv og sit liv i et nyt lys. Pludselig eksploderer omgivelserne i stimuli - fra den overvældende eksplosion af farver på et blomstermarked til opdagelsen af, at sex kan være andet end blot en passiv overgivelse. Og imens Gina opdager, at hendes tilværelse ikke er, som hun troede, må James lære at acceptere, at han ikke længere er sin kones livslinje til omverden.

’All I See Is You’ er ikke den slags film, der er nem at elske ved første øjekast, og anmelderne er da også splittede, når det kommer til filmen med smukke Blake Lively i hovedrollen. Alt efter øjnene, der ser, er filmen både åndssvag, mangelfuld, fremragende og kreativt udforskende. Hvilken side hører du til?

La La Land, 2016

De seneste to år har ‘La La Land’ skilt vandene: Nogle elsker den eventyrlige musicalstemning og filmens farverige univers. Andre ruller øjne allerede ved åbningsscenens store dansenummer. Men én ting er sikkert og vist: Anmelderne elsker storfilmen, der blev overøst med Oscar-statuetter under prisuddelingen i 2017.

Pianisten Sebastian forelsker sig hovedkulds i den aspirerende skuespiller Mia, og de to indleder et passioneret forhold fyldt med stjernedrømme og nattehimler i underholdningens by, Los Angeles. Men at forene spirende succes med tosomhed kan være en udfordring, når ingen er villige til at give sig.

Heldigvis overgår kærligheden alt. Gør den ikke?

22. juli, 2018

Du har formentlig allerede hørt om angrebet på Utøya i 2011. Men hvor meget ved du om den dag, hvor 69 personer blev skudt ned under en sommerlejr for det norske arbejderpartis ungdomsorganisation?

I ’22. juli’ kommer vi med helt tæt på. Gennem fortællingen om Viljar Hanssen, der overlevede og nu skal leve med metalplader i kraniet, og advokaten Geir Lippestad, der var forsvarer for gerningsmanden, selvom det taler imod alt, han står for, tages vi med tilbage til sommeren 2011, der ændrede Norge for altid.

Det er en ekstremt barsk og næsten ulidelig omgang at komme igennem. På nippet til unødvendig, og så alligevel ikke. Filmen er fiktion, men også en film om terror og det efterspil, terroren har på vores samfund, vores idealer og vores medmennesker.

Det er en voldsom oplevelse, og på mange måder er det eneste, du kan gøre, at vente på, at det hele slutter.

Se, hvad vi ellers skriver om: Film og Netflix