LA Graphic

Foto: Simon Baungård Lizet Hee Olesen (tv.) og Anne Strandfelt har arbejdet sammen siden 2007, hvor de startede L.A.

Anne og Lizet står bag eget magasin: ”Vi har interviewet en papegøje”

Anne Strandfelt, 44, og Lizet Hee Olesen, 47, står bag den kreative virksomhed L.A., som bl.a. tilbyder skræddersyet grafisk design og visuelle identiteter, og har skabt deres eget magasin og egen webshop med krystalsmykker, notesbøger, kort og andre smukke genstande. Og så har de interviewet Cindy Shermans papegøje.

Hvornår og hvordan fandt I sammen i L.A.?

“Vi mødtes i 2005, hvor vi begge arbejdede på Ole Lunds daværende tegnestue 2GD i København. Vi klikkede hurtigt på det personlige plan og fandt ud af, at vi også arbejdede godt sammen. Vores veje skiltes rent arbejdsmæssigt, men vi sås stadig privat og snakkede om, at vi en dag ville lave vores eget firma.

I 2007 sprang vi ud i det og startede L.A. i et lille lavloftet kontorlokale i en baggård i Vestergade. Vi kom godt fra start og havde, qua vores netværk, en del kunder. Det tog fart med større opgaver, og vi kneb os selv i armen over, at vi havde taget springet, troet på det, og at det lykkedes os. Når vi ser tilbage, kan det nogle gange undre os, at vi ikke var mere frygtsomme, men vores enkle setup tillod, at vi kunne vokse roligt og organisk. Fordi vi kunne skrue op og ned for udgifterne, kom vi uskadte igennem finanskrisen, som ramte lige efter, vi var startet.”

LÆS OGSÅ: Lise Rønne: "Jeg har brugt alt for mange kræfter i mit liv på det"

LA Graphic
Important Magazine er et af de mange projekter, L.A. står bag. Tre numre er det indtil videre blevet til

Hvad kendetegner jeres stil? 

“Vores stil er meget sammensat og kan være lidt svær at indkredse. Vi er feminine i vores udtryk og har en forkærlighed for historiske referencer kombineret med noget uforudsigeligt. Men vi favner vidt – fra det meget enkle og minimale – til det eklektisk ornamenterede.”

Hvordan går I til jeres arbejde? 

“Det er vigtigt for os at mærke, hvor kunden befinder sig, så vi kan tappe ind i deres behov. Vi går til vores arbejde med en kombination af respekt, ydmyghed, tillid og en vilje til at blive ved, indtil vi er tilfredse. Undervejs sniger der sig en masse udfordrende elementer ind, men vi har efterhånden lært, at det er en del af vejen. Det er let at tænke: “Det er en nem opgave, den kan vi snildt løse” for i næste øjeblik at havne i en fælde, hvor intet synes at fungere. Så er det svære at blive ved og ved og ved. Vi er ret perfektionistiske og selektive, så det kan godt være et par stejle klipper, vi skal op ad på nogle projekter.”

LA Graphic

Hvordan skaber man en visuel identitet?

“For vores vedkommende starter processen med et personligt møde. Vi hører om de tanker, der ligger bag projektet, firmaet, bogen eller personen. Vi lytter og observerer, og så spørger vi ind til mål, drømme, ambitioner, værdier etc. Derfra går vi ind i en længerevarende fase, som er analytisk og skabende i lidt af et virvar. Vi har ikke en fast formular, det er meget individuelt tilpasset det enkelte projekt, men overordnet set researcher vi meget, finder referencer og går i dybden med detaljer, idéer og temaer. Så arbejder vi hen mod en egentlig præsentation, hvor vi samler de forskellige retninger, som vi ser, identiteten kan tage. Der er flere facetter, som gerne skal gå op i en helhed som typografi, farver, grafiske symboler og materialer. En samlet vision konkretiseret i en smuk og funktionel form, fyldt med den rette energi og forbindelse til de værdier, som identiteten skal udtrykke.”

LA Graphic

Hvordan supplerer I hinanden?

“I bund og grund er vi dybt forskellige af natur og har forskellige temperamenter. Men netop derfor supplerer vi nok hinanden ret ideelt. Vi har det som regel ret sjovt og skiftes til at kaste bolden til hinanden. Når vi vil hver vores vej, husker vi på, at det stadig er målet, der er det vigtigste. Ingen af os har brug for at vinde en diskussion eller nå frem til et resultat ud fra et egoistisk perspektiv. Opgaverne bliver altid bedst, når vi begge har haft lige meget indflydelse. Så ved vi, at alle vinkler er belyst.”

Hvad er tankerne bag Important Objects og Important Magazine?

“Important startede som et rent con amore-project. Vi ville skabe et rum, hvor vi kunne udfolde meningsfulde samtaler om kunst, spiritualitet, litteratur, natur og filosofi. Vi har både kurateret en udstilling og skabt en kollektion af objekter.”

LA Graphic
L.A. har kunder som Griegst, Statens Museum for Kunst, Bang & Olufsen og Forlaget Gyldendal og står bag magasinet Important Magazine og webshoppen Important Objects

LÆS OGSÅ: Nira Kehar om skilsmisse: ”Jeg kunne ikke slippe det og var knust”

Hvilket projekt er I stoltest af?

“Vores opgaver er et sammensurium af så meget forskelligt, men der er altid en tråd eller ånd, som leder tilbage til os. Vi får tit at vide, at folk kan se, at det er os, der har lavet det. Og så er vi ret stolte af, at vi engang interviewede Cindy Shermans papegøje til Important Magazine.” 

Hvordan kom det i stand?

“Vi spurgte simpelthen bare Cindy Sherman, om vi måtte interviewe hendes papegøje, Mr. Frieda, til Important Magazines Artists’ Pets-serie. Hun syntes, det lød spændende, og så mailede vi spørgsmålene. Dagen efter sendte Cindy svarene tilbage. Vi har også interviewet David Shrigleys hund, Inka.” 

LA Graphic

Hvad er jeres bedste iværksætterråd?

“Keep it simple. Sørg for at holde driftsudgifter, husleje etc. på et minimum, og lad være med at forgælde dig med alt muligt flashy udstyr til at starte med. Lad din forretning vokse stødt og organisk, så nerverne ikke bliver flosset i stykker af at gruble over den svingende indtjening. Tro på dig selv, og mærk altid efter i maven, om du holder af det, du laver. Stress kan skyldes mange ting, og den mest usynlige årsag er ikke at følge dit hjerte.”

LA Graphic

Se, hvad vi ellers skriver om: Karriere og Interview