Mundtlig eksamen
SPONSORERET indhold

Nervøs for mundtlig eksamen? Her er tjeklisten til en overlegen præstation

"Tag teten, tag teten og tag teten".

Foto: Getty
13. maj. 2015 | Livsstil | Eurowoman

Dine svedige håndflader forbliver klistrede ligegyldigt hvor meget, du tørrer dem af i bukserne, og et sug i maven bliver afløst af et nyt. 

Nervøsiteten tager kun til, som du ser dine medstuderende komme ud fra eksamen med gode karakterer eller dumpet med et brag. Eller noget midt i mellem.

Du vil gerne være en af dem, der præsterer godt.

- Og alle kan gøre det godt til eksamen! Men mange skal først lære hvordan, siger Helene Kræmmergaard Kiær, som er sociolog, coach og underviser i ledelse, hvor hun også er eksaminator.

Hun, censor Marianne Kehlet Vork og underviser Pia Lindkvist giver dig her råd til, hvordan du griber den mundtlige eksamen an.

LÆS OGSÅ: 6 gyldne råd til at overleve eksamensræset

Forestil dig, hvordan du gerne vil have, eksamen skal køre
Inden du går ind i eksamenslokalet, skal du have set hele eksamenssituationen for dig fra start til slut.

- Spørg dig selv, hvordan vil jeg gerne have eksamen kører? Hvad vil jeg gerne snakke om? Hvilke pointer vil jeg fremhæve? Hvordan kan jeg bedst fremlægge dem? Hvordan ved jeg overhovedet, hvad jeg skal snakke om? Aah ja, det handler om, at jeg har styr på pensum og min egen opgave, hvis jeg skal tale med udgangspunkt i den, så jeg kan udvælge mine pointer, siger Helene Kræmmergaard Kiær.

Selvom du har en ønskeplan, kan der selvfølgelig opstå uventede situationer, siger hun. Men med den konkrete plan, er du bedst muligt rustet til at tage teten. Og det er netop det, eksamen handler om.

Du skal være forberedt på pensum, mentalt og den konkrete situation inde til eksamen.

Tag dine gode manerer med
- Husk på Emma Gad de første sekunder i eksamenslokalet. Det er ren markedsføring de første sekunder, så man kan lige så godt have pudset skoene og tørret de svedige håndflader af, før man husker at give hånd til både censor og underviser, siger Pia Lindkvist, som arbejder på University College Nordjylland og flere gange har været eksaminator.

Det skal du både gøre, fordi det er god pli, men også fordi det viser overskud, siger Helene Kræmmergaard.

- Førstehåndsindtrykket er så vigtigt. Nogle få sekunder sætter faktisk en meget klar ramme. Selvom de (eksaminator og censor red.) ikke er bevidste om det, siger hun.

Derfor er det også en god ide, at du har taget et bad, holdt igen med parfumen, smidt tyggegummiet ud og klædt dig tækkeligt, inden du kommer ind i lokalet.

Hvis du alligevel får en lidt skæv eller usikker start, er det vigtigt, du i den resterende eksamen viser, hvor du vil hen i stedet for at give styringen til eksaminator og censor, siger Helene Kræmmergaard Kiær.

Tag teten
Marianne Kehlet Vork er sekretariatsleder for Censorsekretariatet, der fordeler censorer til en række uddannelser i Danmark. Hun fremhæver, at eksamen handler om, at den studerende sætter dagsorden.

LÆS OGSÅ: Sex er godt før eksamen - og 10 andre ting

Derfor er det godt at være imødekommende fra start, men det vigtigste er det faglige overblik. 

- Fortæl, hvad vil du igennem i hvilken rækkefølge, siger hun. 

- På den måde er du med til at vise overfor os på den anden side af bordet, hvad du gerne vil have, at eksamen skal handle om. Og du hjælper dig selv, fordi du bestemmer, hvad der skal tales om.

Pia Lindkvist siger, at de værste eksaminer, hun har oplevet, er dem, hvor studerende har sat sig ind i lokalet og sagt "I stiller bare spørgsmål," udover at den studerende ikke har kunnet svare, har det også virket uengageret og uselvstændigt.

Derudover er det fint at have et PowerPoint eller notepapirer, men du skal kunne slippe dem, siger hun. Det nytter ikke meget, hvis du læser op fra et papir og bliver hylet ud af den, hvis du får et spørgsmål.

Hold fast i teten
Det er helt sikkert, at der kommer et eller flere spørgsmål til en eksamen, men der er ingen grund til at frygte dem, siger Helene Kræmmergaard Kiær. Også selvom man ikke lige kan svare.

- Hvis du ikke helt forstår spørgsmålet, må du gerne sige det, så omformulerer underviser eller censor, siger hun.

- Hvis du er helt blank, så kan du selvfølgelig også sige det. Men det kan også være, du trækker spørgsmålet over i noget, du i stedet ved noget om. For eksempel kan du sige "jeg kommer til at tænke på...". Det handler om at tage teten, tage teten og tage teten, siger hun.

LÆS OGSÅ: 12 for specialet men uden job: "Jeg har aldrig følt mig så umyndiggjort, ligegyldig og lille"

Det kan godt være, det går galt
Klappen går ned, og du kan slet ikke finde nogen sammenhæng mellem, hvad der bliver spurgt om, og det, som du ved noget om.

Det oplever Pia Lindkvist typisk hos dem, der tidligere har haft dårlige oplevelser til eksamen, men det rammer typisk også, hvis man er meget nervøs.

- Men så plejer jeg at sige, det er ligesom at have glemt dankortkoden i Netto. Du går helt i panik, men så husker du den jo igen. Det gør ikke noget med panik, vi snakker bare om noget andet, og så kan vi vende tilbage igen, hvis du kommer i tanke om det, siger hun.

Helene Kræmmergaard Kiær fremhæver også, at du hverken bliver et værre eller bedre menneske af den eksamen. Men du bliver bedømt på, hvad der sker i det lille bitte eksamenslokale, og det er vigtigt hverken at gøre det til mere eller mindre.

- Hvis du vender tilbage til sit drømmebillede af eksamen, som du har forberedt, så har du mulighed for at få kontrol igen. Det kan være en rigtig god støtte, siger hun.

Marianne Kehlet Vork slår fast, at det er helt ok at være nervøs. Det er som regel også nervøsiteten, der får udtrykkene og adrenalinen frem, og som faktisk gør, at eksamen ender som en fin oplevelse.

Så:
1. Øv dig hjemmefra på, hvordan du forestiller dig, eksamen skal forløbe. Det kan hjælpe dig, hvis du mister tråden inde til eksamen.

2. Giv hånd både til censor og underviser, når du kommer ind i lokalet, smil og hav øjenkontakt. Smid tyggegummiet ud på forhånd. Det er vigtigt med et godt førstehåndsindtryk.

3. Sæt dig eller stil dig, som det passer dig bedst og fortæl, hvad du gerne vil ind på under eksamen. Og så fortsætter du bare med at tage teten og begynder at fortælle.

4. Det er fint at have hjælpemidler med, men pas på med at læne dig for meget opad dem. Prøv i stedet at tale, som du naturligt vil sige dem.

5. Hvis du mister tråden, så gå videre til noget, du kan huske (tænk på planen hjemmefra).

6. Hvis du ikke forstår et spørgsmål, så få dem til at gentage det.

7. Hvis du går i sort, så gå tilbage til din forberedte plan hjemmefra.

8. Du skal svare på spørgsmål - ikke stille dem. Det handler om at være klar over, hvordan rollefordelingen er i eksamensrummet.

9. Når tiden er gået så sig 'tak for nu' og bed om feedback, hvis du ikke forstår udfaldet. Det kan du også gøre en anden dag, hvis du ikke kan høre efter lige efter eksamen. Men det kan hjælpe dig til en anden gang - uanset om det er gået skævt eller vildt godt.

LÆS OGSÅ: Frank Hvams guide til gode karakterer

LÆS OGSÅ: 13 ting der tyder på, at du er i et forhold med dit speciale

LÆS OGSÅ: Hvad betyder de forskellige farver på studenterhuerne?