Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Diana
Foto: James McCauley/Capital Pictures Prinsesse Diana i isblå Jacques Azagury-kjole 3. juli 1997.

Diana

”Det ødelægger myten om Diana”

Filmene om de kongelige, især når de er dårlige, kan være med til at underminere myten om de royale som ophøjede – en del af deres eksistensgrundlag, mener royal ekspert, der ser det problematiske i at fokusere på intrigerne i de kongeliges liv.

Filmen "Diana", der får premiere i danske biografer i dag er netop dette - dårlig.

I hvert fald ifølge både britiske og danske medier, som skriver, at filmen ikke lever op til forventningerne. Den har fået kommentarer som "den forfærdelige sandhed er, at 16 år efter den grufulde dag i 1997, har (Diana, red.) lidt endnu en forfærdelig død" med på vejen, som anmelderen for The Guardian skriver.

Prinsesse Diana var både før og efter sin død voldsomt populær, og det er ikke overraskende, at de store filmselskaber og tv-producenter kastet sig over at skildre hendes skæbne i både dokumentarer, serier og film.

- Hun blev nærmest helgenkåret, da hun døde. Der lå et sort tæppe over London. Folk følte et personligt tab. Tony Blair døbte hende folkets prinsesse, siger Lone Theils, Politikens englandskorrespondent, som dækkede nyheden om Dianas ulykke i 1997 i denne uges ALT for damerne (nr. 39/2013).

 

" Hun blev nærmest helgenkåret, da hun døde"

 

LÆS OGSÅ: Ny generation af regenter: Sådan er de

Det er en svær balancegang

Ifølge Lars Hovbakke Sørensen, der er royal ekspert, historiker og ekstern lektor ved Københavns Universitet, bestod Dianas populariteten især i, at briterne kunne identificere sig med hende og hendes historie i kongehuset, som på sin vis blev et billede som samtidens England.

- Kongehuset i England havde dengang gammeldags og konservative værdier, og skilsmissen mellem Diana og Prins Charles blev et udtryk for konflikten i samfundet – et opgør med værdierne. Mange synes, det var synd for prinsessen, og mener, at det hele kørte af sporet pga. de konservative værdier, siger han.

Generelt er vi fascinerede af de kongelige. I Danmark står vores eget kongehus som noget helt særligt, men også de øvrige skandinaviske og det britiske kongehus får vores opmærksomhed.

- De er specielle og bliver på en måde forbilleder for os, som vi kan drømme om og leve op til. Men her er det også væsentligt, at de er hævede over os. Problemet er, når de kommer til at virke normale og bliver smudset ind i intriger. Det er en balancegang, siger Lars Hovbakke Sørensen.

 

"Det ødelægger noget af myten om Diana. Efterhånden er billedet af hende krakeleret."

 

Den nye film om Diana viser en kvinde med menneskelige drifter på jagt efter kærligheden.

- Det ødelægger noget af myten om Diana. Efterhånden er billedet af hende krakeleret gradvist med elskerne og det hele er blevet mere personligt og intrigebaseret frem for samfundsrelevant. Diana var jo en myte, som folk brugte til bedre at forstå deres eget liv, og når det hele bliver vendt på hovedet, så forvrides det alment menneskelige og samfundsrelevante, siger han og ønsker ikke at fælde dom over filmen, men understreger, at det er en balancegang at komme tæt nok på uden at ødelægge glansbilledet.

Kongehuset i dårligt lys
Ifølge meningsmålingerne fra slutningen af 1990'erne led det britiske kongehus et knæk og populariteten blandt befolkningen faldt.

- Generelt er de royales popularitet er i høj grad bundet op på moral. Der er ikke så meget plads til at de tager de forkerte moralske valg, som vi har set med kongen i Sverige eksempelvis. Men der er en generel tendens til, at dele af sladderpressen fokuserer på de personlige relationer, og det underminerer pointen med kongehusene som samlingspunkt og forbillede, siger Lars Hovbakke Sørensen.

LÆS OGSÅ: Derfor er disse stjernes privatliv så interessant

 

"Hvis en royal laver et sidespring, og vi har billeder af det"

 


Altid på forsiden

Det kulørte ugeblad Her&Nu, der blandt andet har gjort det til deres levebrød at skrive om kongehuset har altid historier om de royale på forsiden - minimum én om ugen om det danske kongehus, fortæller chefredaktør Michael Rasmussen.

- Vores læsere vil gerne følge med i deres liv. Ikke bare de offentlige gøremål, men også i de mere private situationer. Specielt Kronprinsessen og prinsesse Marie har en stor plads i læsernes hjerter. Fordi de er smukke, er mødre og bare er to ekstremt søde kvinder, siger han.

I arbejdet med kongehuset går grænsen for, hvad de vil bringe i bladet ved dokumentationen. Der skal være hold i rygterne.

- Hvis en royal laver et sidespring, og vi har billeder af det, så bringer vi det. Det synes jeg, folk har krav på at vide, siger Michael Rasmussen. Også selvom det eventuelt kan virke underminerende på deres status.

- Hvis de skal betragtes som forbilleder, så skal de også opføre sig som forbilleder. Og det synes jeg nu også de gør i Danmark, siger han.

Tilgængelighed er deres redning
Paradoksalt nok, så er den menneskelighed, som kan være med til at underminere de royales eksistensgrundlag som forbilleder også det, der i dag redder deres popularitet.

Efter at den dykkede på Buckingham Palace i slutningen af 1990'erne er det lykkedes for den britiske kongefamilie at få vendt udviklingen. Det skyldes i høj grad en større tilgængelighed og åbenhed, mener Lars Hovbakke Sørensen.

- Med William og Kate er det hele blevet lidt mere uformelt. I England var de før i tiden mere lukkede end her i Skandinavien, og følte sig i høj grad ophøjet. Dronning Elisabeth deltog aldrig i fester i de andre kongehuse eksempelvis. Men den nye åbenhed er den eneste vej frem, slutter han.

Vi elsker at følge med i de royales liv, fordi de netop adskiller sig fra os "dødelige", og i dag er de blevet fast forsidestof og fast element i underholdningsbranchen. Men om det vil ende med at undergrave fascinationen vil tiden vise.

LÆS OGSÅ: Tendens: stjernerne dropper makeuppen

Se, hvad vi ellers skriver om: Film