Kom tæt på det svenske modefænomen Acne

Kom tæt på det svenske modefænomen Acne

Svenske Acne kom, blev set og sejrede triumferende. Siden lanceringen i 90’erne er mærket uden nogen form for reklamer vokset til noget nær et verdensfænomen og er blevet synonymt med tidens skulpturelle gadestil, der favoriseres af alle fra bloggere til denimelskere, hipsters og moderedaktører. Vi har taget en snak med Acnes chefdesigner Jonny Johansson om rockstjernedrømme, inspiration og en finanskrise, der ikke kan mærkes.

‘Tilbagelænet’ ville være for mildt et ord til at beskrive Acnes chefdesigner Jonny Johanssons attitude denne onsdag formiddag i København. Manden bag tidens mest hypede svenske tøjmærke har lige neddysset dets umådelige popularitet med et dovent skuldertræk.

“Jeg synes ikke, at Acne er blevet den ‘bevægelse’, nogen siger, det er. Synes du? Jeg prøver at lade være med at tænke for meget over det og analysere, hvad vi gør. Men jeg er da smigret og beæret over, at folk har taget Acne til sig i den grad. Også selv om jeg selv tænker, at vi bare er et tøjmærke som så mange andre,” fortæller Johansson, som tydeligvis ikke føler sig fristet til at prale af sin ellers beundringsværdige succes.

Vi er midt i Copenhagen Fashion Week, og Johansson er fløjet til byen for at være med til at indvie Acnes nye butik på Pilestræde 40 med en større reception samme aften. Rundt om i det nyindrettede lokale går stadig håndværkere og retter de sidste ting til, inden butikken senere indtages af groomede tjenere, velklædt personale og en farverig buket af Københavns festglade modefolk. Væggene er bordel-røde og interiøret labyrintisk som en underlødig natklub, med skillevægge og flere små ‘rum’ i ét – inspireret af Johanssons første, kaotiske møde med København som teenager. I en alder af 15 år tog designeren fra den nordsvenske provinsby Umeå på interrail, men da han og vennerne stod af på Hovedbanegården i den frisindede danske hovedstad, forvildede drengene sig ned på Istedgade i stedet for ud ad hovedindgangen.

Her blev deres unge øjne overvældet af Københavns red light district i al sin forhutlede pragt, hvis lige de aldrig havde set i Sverige. Introduktionen til denne lille underverden gjorde stort indtryk på Johansson, som med den nye københavnske Acne-butik har kastet et kærligt indforstået håndtegn til Istedgades svundne storhedstid.

Artiklen fortsætter på næste side...

En blogger-favorit

Historien om Acne begyndte i 1996, da Johansson og tre venner grundlagde firmaet med henblik på at skabe et anderledes livsstilsbrand, hvor fokus skulle deles ud over flere forskellige kreative outlets som tøjdesign, popkultur og interiør. Navnet, der til dato får uindviede til at tænke på det uheldige hudfænomen, opsummerer i al sin tvetydige enkelhed Johanssons hensigt med sit hjertebarn: Ambition to Create Novel Expressions.

Acnes første succesoplevelse kom allerede året efter, da Johansson og kollegerne i et smart stunt sendte 100 par unisex-jeans ud til venner, familie og klienter. Jeansene skabte en sand denim-guldfeber, og Acne slog sit navn fast som en betydelig ny spiller på den svenske modescene. I 1998 lancerede mærket sin første tøjkollektion, og fem år senere åbnede den første Acne-butik i hjembyen Stockholm.

Men det var i takt med, at bloggergenerationen i stigende grad begyndte sin voyeuristiske dokumentation af gademoden, at Acnes popularitet eksploderede i 00’erne. Bloggere som de danske piger bag Anywho og den tidligere Afashiontale samt naturligvis den selviscenesatte svenske superstjerne Elin Kling blev villige (og troværdige) eksponenter for Acne-stilen, der, mere end en almindelig trend, udviklede sig til noget nær en uniform for fashion-forward fashionistaer i Skandinaviens modemetropoler. Og anden reklame end den, bloggerne og pigerne på gaden gav mærket, behøvede Acne faktisk ikke.

“Acne ramte en tendens efter boho-looket, der havde domineret i nogle år. Folk havde brug for noget nyt og mere minimalistisk. Som ung efterligner man jo gerne hinanden, så der er ingen tvivl om, at bloggerne har gjort deres arbejde, når det til kommer til udbredelsen af Acnes popularitet. Mange af dem er unge og slanke piger, som tøjet passer perfekt – meget af designet er så specielt, at det virker, som omdet er lavet til piger, der ser godt ud i forvejen,” fortæller Eurowomans moderedaktør Rikke Christensen.

Rockstjernedrømmen

Johansson selv blev et af tidens mest eftertragtede designernavne – en position, der ikke umiddelbart stod skrevet i stjernerne for drengen fra Umeå. Selv drømte han nemlig som barn om en noget anden karrierevej:

“Som barn ville jeg være rockstjerne. Jeg kan tydeligt huske, da jeg gik i 2. klasse og hørte heavy metal for første gang. Jeg sad dér på skolebænken og tænkte, at jeg kunne blive ligesom dem i bandet. Jeg var ikke sikker på, at mine klassekammerater forstod det. Da jeg blev lidt ældre, spillede jeg selv i flere forskellige bands. Jeg kommer i det hele taget fra en meget musikalsk familie: Min far er trommeslager, min bror er guitarist, og min søster er blevet musiklærer i dag,” fortæller Johansson.

Han tilføjer, at en vis realitetssans omkring sine egne evner som musiker dog satte ind i takt med, at han blev ældre:

“Jeg har altid været meget fascineret af, hvordan man udtrykker sig selv. Musikken var mit første kreative outlet. Senere blev jeg også interesseret i design og indretning og begyndte at lege med udtryksformerne i disse. Hvorfor blev jeg tøjdesigner i sidste ende? I modsætning til min musik kunne folk faktisk godt lide, hvad jeg designede,” siger Johansson med et skævt smil.

Opskriften på Acnes succes kan ifølge Johansson opsummeres med ét ord: brugbarhed. Og så hjælper chefdesignerens atypiske baggrund også, ifølge ham selv.

“Vi laver meget anvendeligt tøj, og for mig er det vigtigt, at det er tøj, du vil kunne se folk gå i på gaden – det skal være ærligt i udtrykket. Også selv om designet kan være meget interessant eller ekstravagant. Jeg har altid identificeret mig med gademoden. Vores designæstetik er ret personlig og letgenkendelig. Jeg ved ikke, hvorfor vi har udviklet os i denne retning, men det har måske nok noget at gøre med, at jeg ikke er uddannet designer og derfor har en lidt anden tilgang til design end så mange andre i branchen,” fortæller Johansson.

Det kan modeeksperten og direktør for Style Counsel, Kim Grenaa, nikke genkendende til:

“Jonny er jo en rigtig brand-mand frem for designer, og det gennemsyrer Acne. For ham handler det altid om historien og udtrykket før produktet. Han har skabt et helt specielt univers omkring sit mærke – det ses i butikkerne, printudgivelsen Acne Paper, kunstnersamarbejderne og den helt særlige ånd, der hersker blandt de ansatte,” fortæller Kim Grenaa.

Men Acnes udvikling af selve tøjdesignet fortjener også ros, mener moderedaktør Rikke Christensen:

“Fra at være startet som et denimmærke har Acne igennem årene udviklet sig til et fuldvoksent modebrand. Kvaliteten er blevet bedre og selv om mærkets æstetik er meget distinktiv, formår Johansson og hans designteam alligevel at overraske – som da Acne fx lancerede det fineste blomsterprint i foråret 2010,” siger hun.

Inspiration fra Marokko til Paris

Ud over at blive påvirket af gademodens strømninger (som Acne nu ironisk nok influerer i høj grad) lister den rejse- og kulturinteresserede Johansson et væld af inspirationskilder bag sit design. Denne sæsons kollektion trækker fx på marokkanske referencer, og chefdesigneren fortæller, at han netop har opdaget fotografen Irving Penns kone, den tidligere model Lisa Fonssagrives’ skulpturer, som han beskriver som fantastiske.

“Jeg har ikke en egentlig fremgangsmåde, når jeg skal finde inspiration til kollektionerne. For mig er mit design tæt forbundet med min opfattelse af mit eget liv, og hvad der sker omkring mig,” siger Johansson.

Som eksempel fortæller han, hvordan han oprindeligt fik ideen til at designe de rå smykker, der nu figurerer fast i Acnes sortiment:

“Jeg havde et møde i Paris med en af mine venner omkring vores printudgivelse, Acne Paper. Vi sad på Café Fleur, og der sad en gammel mand ved siden af os. Han var vel omkring 80. Han læste en bog, og hans fingre var dækket af de her kæmpestore etniske ringe. Det så fascinerende ud, og efter et stykke tid begyndte både min ven og jeg at stirre på ham. Da vi kom hjem til Stockholm, besluttede jeg mig for, at vi da selvfølgelig skulle til at designe ringe. Et menneskes hænder er jo den vigtigste del af kroppen og det, vi bruger til at gestikulere med dagen lang.

Vi begyndte at lave nogle design, men de var ikke helt gode. Så kom en af mine veninder med den her virkelig cool bog med en masse ringe, hendes far havde lavet. De var nærmest skulpturelle i deres udtryk, og jeg var helt opslugt. Det blev startskuddet på Acnes ring-design, som det er i dag. Alle på designholdet tilbragte faktisk et par måneder i en lejlighed i Paris, mens vi arbejdede på kollektionen,” siger Johansson.

Stockholm calling

De mange inspirationsrejser og deltagelse på de internationale modeuger til trods har Johansson intet umiddelbart ønske om at rykke teltpælene op fra Acnes fødeby, Stockholm.

“Selv kunne jeg godt forestille mig at bo andre steder i verden, men konkurrencen er ikke lige så skrap i Stockholm, så der er et mere afslappet arbejdsmiljø der. Der er stille og roligt på en rigtig rar måde. Dog tiltrækker Stockholms modeuge stadig ikke det store opbud af international presse, så vi viser kollektionerne i både New York, London og Paris – man kan godt sige, at vi har skabt os lidt af en international legeplads,” fortæller Johansson, som senere på året åbner endnu en Acne-butik i Soho i New York. Ligesom butikken i København vil også denne få sit helt personlige look og interiør.

Bølgen af Acne-hype er dog endnu ikke for alvor skyllet i land over there:

“Vi har ikke et stort marked i USA, faktisk sælger vi nærmest udelukkende i New York,” siger designeren.

Selv om det forjættede amerikanske marked er en byld, han gerne vil have ordentlig hul på, er det ikke et ønske drevet af økonomisk nød. I modsætning til flere af sine skandinaviske designkolleger har Johanssons Acne-team nemlig ikke lidt synderligt under finanskrisens tunge skyer.

“Vi følte den første del af finanskrisen tilbage i 2008, men i dag kan vi ikke rigtig mærke krisen mere. Overhovedet ikke, vil jeg faktisk sige,” fortæller Johansson lettere afvisende.

Han er, som tidligere antydet, notorisk lukket omkringm hvor meget eller hvor godt Acne sælger. En politik, der er pålagt alle mærkets medarbejdere og uden tvivl medvirkende til at opretholde den aura af mystisk cool, der skiller Acne ud som den naturlige førerhund i mængden af hippe, unge brands.

På jagt efter Elvis’ guitar

Det er ingen hemmelighed, at mangen et dansk mærke ville sælge sin designsjæl for en bid af det stjernedrys, der for tiden kaster glans over deres svenske kolleger og tiltrækker sig international bevågenhed. Godt hjulpet på vej af Acnes succes er svensk tøjdesign blevet stemplet med en coolness-faktor, der baner vej ikke blot for Acnes fremdrift i verden, men for en skov af svenske mærker som Carin Wester, Rodebjer og Dagmar.

Så hvad er det, der adskiller svensk design fra det danske? Johanssons svar falder prompte, om end mere mekanisk end reflekterende:

“Svensk design er meget rent, funktionalistisk og straightforward. Og så trækker det referencer til klassisk workwear, den svenske natur og denim. Dansk design ser jeg som mere new age og drømmende i stilen. Måske også mere sexet. Men I har også nogle stærke gademode-vibes i Danmark,” forsikrer Johansson, som personligt nu er større fan af dansk industrielt design, end hvad nabolandet præsterer på catwalken.

Han fortæller fx, at han ved hvert besøg i København må have endnu en Lyngby-vase med hjem i tasken – og så er han vild med møbeldesigneren Børge Mogensens kreationer.

Men det er nu ikke en dansk designsouvenir, der står højest på designerens ønskeliste for tiden. Adspurgt om sine fremtidige ambitioner for Acne får Johansson således et drømmende blik i øjnene og svarer, lidt overraskende:

“Det eneste, der popper op i mit hoved, når vi taler om ambitioner, er, at der er den her guitar, jeg virkelig gerne vil have fat i i New York! Det er en model, der hedder Gretsch White Falcon, der blev designet tilbage i 1955. Elvis svor til den. En af mine venner har lillebroderen til den, ‘The White Penguin’, som jeg prøver at overtale ham til at sælge til mig. Og hvis jeg får den lille, skal jeg jo også have storebroderen …,” siger Johansson og kommer så i tanke om, at spørgsmålet vist egentlig gik på noget andet.

“Hvad angår mine ambitioner med Acne skal jeg i gang med forberedelserne til vores næste show. Vi skal have stylingen på plads og den slags. Og så er der selvfølgelig forberedelserne til butiksåbningen i New York – fordi alle vores butikker nu får deres eget interiørkoncept, der er unikt for deres location, er der en del forarbejde med arkitektur og stilretninger,” fortæller Johansson og gestikulerer forklarende op til sin interiørdesigner, som under hele interviewet har kravlet rundt på stier over vores hoveder, i færd med at lægge sidste hånd på sit værk i københavnerbutikken.

Da Johansson får serveret dagens sidste spørgsmål – hvad er den største udfordring i hans job? – svarer han for første gang med en vis portion respekt over for den industri, der har tildelt ham hans professionelle livs største sejre, men som han også ved kan være ubarmhjertig over for fejltrin:

“Det er altid en udfordring at blive ved med at komme op med fantastiske ideer til nyt design. Jeg tror, at vi i Acne kan blive meget bedre, end vi er i dag. Jeg føler, at vi har en masse, vi skal bevise endnu, over for os selv og verden,” siger Johansson. Vel vidende, at selv om den unge bloggergeneration nok føler, at de er vokset op i Acne, er mærket stadig en baby blandt modeverdenens sværvægtere.

For som modeekspert Kim Grenaa slår fast:

“Vi forbrugere er jo i bund og grund temmelig illoyale, og bliver Acne ikke ved med at levere denne attraktive kombination af cool og anvendeligt tøj, de er så gode til lige nu, vil vi finde et andet sted at shoppe. Acne mangler stadig de år på bagen og den tunge historie, som mange af de franske og italienske huse har, og som gør, at de altid vil have et stærkt brand. Også selv om cool-faktoren svinger.”

Læs også: Mød Noomi Rapace: Hollywoods nye superstjerne »