Få familien til at hænge sammen

Få familien til at hænge sammen

Så er den der igen, hverdagen med stressende indkøb og hentetider. Prøv vores businessplan, der viser, hvordan forretningsverdenens begreber – tro det eller lad være – kan lyse op i de hektiske eftermiddagstimer og gøre det rart at komme hjem.

Faktaboks

  1. Strategi: Hold et strategimøde med din mand, og beslut jer for, hvordan I helst ser, at eftermiddagene skal køre derhjemme. Hvad er vigtigt for jer hver især og som familie? Er det vigtigt med fællestid – eller er det okay, at jeres barn ser tv en halv time, mens I laver mad og rydder op?

  2. Kommunikation: Fortæl jeres barn, hvordan I har besluttet, at eftermiddagen skal foregå fremover. Fra toethalvtårs-alderen er dit barn gammelt nok til at forstå en enkel og klar besked som ‘fra nu af får du lov til at se børnetime hver dag, når du kommer hjem’. Du kan også tage billeder af situationerne og vise til dit barn – for eksempel, ‘her sidder vi og drikker en kop te sammen, efter at du er blevet hentet i vuggestue. Det skal vi gøre hver dag’.

  3. Planlægning: Når de overordnede linjer er på plads, er det tid til at tage fat på detaljerne. Hold et ugentligt møde med din partner, og fastlæg, hvem der gør hvad i løbet af ugen. Skriv ned: Hvem henter og bringer hvilke dage, hvem står for indkøb, og hvem laver mad hvornår?

  4. Skema: Skemalæg de praktiske opgaver. Lav for eksempel en mad- og indkøbsplan, så du slipper for det daglige ræs med at finde på en ernæringsrigtig menu og handle ind.

  5. Pauser: Hvis det overhovedet er muligt, så hold ti minutters pause, inden du haster ind i vuggestuen. Sæt dig derhjemme med en kop te, eller tag en stund med afslappende musik i bilen, så du får mulighed for at lægge arbejdsdagens oplevelser til side og finde ro, inden du henter. Det smitter af på dit barn.

  6. Arbejdsrutiner: Kør efter planen, når du kommer hjem. Har du sat en halv time af til at læse bog med dit barn, inden du kaster dig over kødgryderne, så hold fast i det, selv om vasketøjet flyder, og gulvet trænger til støvsugning. Dit barn finder ro og tryghed i rutinerne.

  7. Prioritering: Du kan ikke nå det hele. Beslut dig for, hvad der er vigtigst, og slæk på kravene på de andre områder. Gør det noget, at menuen engang imellem består af pasta med pølser og kogte grønsager – hvis det betyder, at du får mere tid til familiehygge?

  8. Outsourcing: Hvis det er stressfremkaldende for dig, at der ligger nullermænd i hjørnerne, når du kommer træt hjem fra job, så ansæt – hvis muligt – en rengøringshjælp. Pengene kan ofte spares et andet sted, og det er en god investering at frigøre energi til at være nærværende over for din familie.

  9. Opgavefordeling: Kan kronerne til den praktiske hjælp ikke undværes i budgettet, så afsæt et fast tidspunkt om ugen til at gøre rent. Aftal i detaljer med din kæreste, hvem der støvsuger, og hvem der skurer klinkerne i badeværelset, så I begge kender jeres opgave og undgår konflikter i situationen.

  10. Fokus: Sluk mobiltelefoner, computer og tv, når I har overstået dagens pligter, og det er tid til at være sammen, for eksempel omkring middagsbordet og i timerne inden sengetid – Det giver ro at vide, at tidsrummet 18 til 20 er forbeholdt familien og intet andet.

Du får fri fra arbejde, og klokken er fem minutter i nervesammenbrud. På et par timer skal du nå at hente dit barn i vuggestuen, købe ind med overtræt unge i indkøbsvognen og kreere et kernesundt måltid fra bunden – samtidig med at du stresser over mailen, du ikke fik sendt til kollegaen og har dårlig samvittighed over, at du ikke er nærværende over for dit barn.

Den situation genkender Kitt Tvile fra mange af de familier, hun rådgiver gennem det nystartede firma Familieevolutionen.

Virksomhedens mål er at hjælpe børnefamilier til en mere stressfri hverdag – en mission, hun langt fra er den første til at kaste sig ud i – men det nye i hendes tilgang er, at hun bruger redskaber hentet fra forretningsverdenen.

Ifølge Kitt Tvile falder mange af os i eftermiddagens stressfælde, fordi vi simpelthen har for mange bolde i spil og forsøger at løse alle opgaver til et 12-tal. Noget, der hverken dur på en arbejdsplads eller i privatlivet.

“Du kan ikke både gøre karriere, lave mad uden tilsætningsstoffer, få dit hjem til at ligne et boligmagasin og være en nærværende mor på én eftermiddag. Hvis du har ambitioner om at gøre alle de ting helt perfekt, er det klart, at du kommer til at stresse,” siger Kitt Tvile, som oplever, at de kaotiske tilstande i eftermiddagsritualerne skærpes af, at familiens medlemmer har modsatrettede behov, som kommer i konflikt med hinanden.

Mens dit barn har behov for opmærksomhed, har du og din kæreste behov for at komme i gang med madlavningen og få snakket sammen om jeres arbejdsdags op- og nedture. Er der ikke plads til de enkelte familiemedlemmer, kan der let opstå irritation og sure miner.

“Vi bliver alle sammen frustrerede, hvis vi ikke kan få dækket vores behov. Derfor er det vigtigt, at I finder en måde at imødekomme alle på, for eksempel ved at aftale, at en af jer læser bog eller leger med jeres barn, mens den anden begynder på madlavningen. Så må I gemme voksensnakken til senere,” siger Kitt Tvile.

Hun opfordrer dig til at sætte dig ned sammen med din partner og tage en snak om, hvad der er vigtigst for, at jeres familie har det rart, når I kommer hjem – og sænke ambitionsniveauet lidt på de områder, der er mindre vigtige.

Mor har en plan

Det er lidt ligesom en virksomhed. I en virksomhed vælger du en strategi og koncentrerer dig om den. For at holde fokus på målet for jeres eftermiddage fremhæver Kitt Tvile et begreb, som også står øverst på listen over succesparametre i forretningslivet: Lederskab. Ifølge Kitt Tvile følger rollen som leder ikke automatisk med forældrerollen – især ikke i pressede situationer.

“Når du er stresset, er det lettere at give efter end at tage et valg på dit barns vegne. Du elsker jo dit barn og vil hellere sige ja end at sætte grænser op, når nu I endelig er sammen. Men som forælder er det dig, der skal sørge for at skabe ro, og det gør du ved at tage lederskab og beslutte, hvordan tingene skal gøres. Den lille bliver rolig, tryg og mindre opmærksomhedssøgende, når du udstråler, at du har en plan,” siger Kitt Tvile.

Også virksomhedens evne til at sætte arbejdsopgaverne i system anbefaler hun dig at overføre til din familie. Når du afholder planlægningsmøder, indfører faste arbejdsrutiner og skemalægger praktiske gøremål, ved alle i familien, hvad I skal hvornår, og på den måde får I tid og overskud til at koncentrere jer om det, I i virkeligheden gerne vil frem til.

“I sidste ende vil vi alle sammen gerne nyde hinanden og være sammen i ro og fred, når vi kommer hjem. Det lykkes bedre, hvis du ikke hver eneste dag skal bruge energi på at finde ud af, hvad I skal have til aftensmad, hvem der køber ind, og hvornår I skal gøre rent,” siger hun og fortsætter:

“Når alt det er planlagt på forhånd, undgår du en masse stress og unødvendige konflikter med din partner om, hvem der gør hvad hvornår. Du frigør energi, som du kan bruge på at koncentrere dig om familien.” Og heldigvis elsker små børn gentagelser og rutiner.

Snyd dig til god stemning

Kitt Tvile fremhæver desuden vigtigheden af, at du ‘lukker’ arbejdsdagen, inden du træder ind ad døren til dit barns institution. Roterer tankerne stadig om et problem på jobbet, har du ikke ro til at vende opmærksomheden mod dit barn, og det vil junior straks reagere på. Hun erkender, at det ikke altid kan lade sig gøre at lægge bekymringerne hundrede procent på hylden – nogle gange er der ting, der bider sig så godt fast, at det er umuligt at få ro på pulsen. I den situation har hun ét råd, som hun også har hentet fra direktionsgangen: Fake it till you make it.

“Hvis du går rundt med en klump i maven over en uløst situation på dit arbejde, er der ikke andet at gøre end at fake. Udstrål ro og overskud, når du går ind ad døren til institutionen, i stedet for at jage af sted. Dels vil du overbevise dit barn om, at du har styr på tingene, og på den måde få den lille til at være mere medgørlig, og i sidste ende kan du narre dig selv til at slappe af,” siger Kitt Tvile.

Hun understreger, at virksomhedstankegangen selvfølgelig ikke skal køres ud i ekstremerne. Men hvis du tager alle de gode elementer, der får dagligdagen på dit job til at køre bedre, og stadig levner plads til kærlighed og fleksible rammer, så skal det nok blive meget rarere at komme hjem.