
Annonse

Annonse
Annonse
Hanne Kühn, pædagog, og leder af den private institution Valby Lillefri.
Er der forskel på drenge og piger – ud over den lille?
Drengene er lidt mere fysiske, pigerne gladere for at nørkle. Det støtter vi dem i. Nogle forældre synes, at ‘nu skal pigerne være fysiske’, men hos os må de godt sidde og dimse. Det er okay at kæmpe vildt og at lege prinsesse, uanset om du er pige eller dreng.
Er særlige aktiviteter for drenge eller piger en god ide?
Projekter for en bestemt gruppe kan være gode til at ryste dem sammen. Vi havde en studerende, der lærte otte drenge at slås. Nogle piger ville godt være med, men det kan de komme en anden gang. Vi kan også finde på at klippe robotter med drengene og blomster med pigerne for at øge interessen for en kreativ aktivitet.
Hvorfor ikke kønsneutrale børnehaver?
Jeg tror ikke, nogen børn har behov for at være intetkøn. I børnehavealderen lærer de for alvor deres køn at kende. Mange piger vil være prinsesser, men vi har også en pige, der nægter at gå i lyserødt, og drenge, der elsker kjoler. I dag oplever de fleste børn ingen kønsopdeling. Både mor og far henter børn, laver mad og går på arbejde, og de lærer af at kopiere de voksne.
Lisa Holmfjord, socialrådgiver og forkvinde for Dansk Kvindesamfund.
Skal piger og drenge opdrages ens eller forskelligt?
Som udgangspunkt ens. De har brug for samme kundskaber og kompetencer for at blive rustet til voksenlivet, professionelt og privat. Når det er sagt, vil de fleste sikkert opleve, at børn har brug for at få ting at vide på forskellige måder. Det skyldes, at børn er forskellige generelt, og ikke en kønsmæssig forskel.
Hvad sker der ved at give piger kjoler og drenge riddertøj?
Ingenting. Du skal blot huske at tilbyde pigerne riddertøjet og drengene kjolerne også, så de via deres leg kan få lov til at være stille, fine, kreative, vilde og modige uanset køn. Derudover skal vi være opmærksomme på, at det, børnene vil have, i reglen afspejler det, de voksne giver dem anerkendelse for, og ikke en medfødt præference.
Er det synd, hvis børn ikke får lov til at ‘leve deres køn ud’?
Måske. Men hvem afgør, hvad der den rigtige måde at ‘leve sit køn ud’ på er? Det er værre, hvis børn får en følelse af, at de ikke er deres køn på den rigtige måde, fordi vi voksne opstiller snævre rammer for det. Vi skal blive bedre til at se barnet før kønnet.
Margrethe Brun Hansen, børnepsykolog og forfatter til Rød Stue kalder.
Er der forskel på piger og drenge?
Ja. I et til toårsalderen begynder de at efterligne mænd og kvinder. I tre-fire-års-alderen bliver de opmærksomme på, at ‘jeg har en tissekone – jeg er en pige’. De leger med kønnet, eksperimenter med rollen og finder ud af, hvem de vil være. Når de kommer i skole, ved de ikke blot, hvad de er – de har også valgt et køn.
Skal piger og drenge opdrages forskelligt?
Alle børn skal opdrages ens og have lov til at være præcis den dreng eller pige, de er. Men hvis vi slet ikke vil anerkende kønnet, går vi imod biologien, og jeg har ikke set dokumenteret, at den slet ikke skulle betyde noget. Desuden ville det kræve, at vi voksne gik forrest og blev ét stort intetkøn i Mao-tøj, for børnene bruger os til identifikation.
Er der ide i at dele børn op efter køn?
Det er underligt at lave pige eller drengeaktiviteter i institutionerne. Der skal være en hverdag, hvor børnene frit kan plukke på alle hylder, uanset køn. Prinsesseture og fodboldkampe er fine aktiviteter, men kald det ikke tøseudflugt eller drengeleg – bare sig: ‘Hvem vil med?’
Dorthe Staunæs, professor i social- og ledelsespsykologi ved DPU, Aarhus Universitet.
Er drenge og piger grundlæggende forskellige?
Ja, men ikke kun i deres biologi. Allerede inden barnet er født, spørger vi ‘hvad skal hun eller han hedde?’ og køber bestemt tøj. De forventninger er med tilat skabe barnets køn. Der er ikke belæg for at forklare ret mange forskelle biologisk. Hjernen er plastisk og udvikler sig i takt med de udfordringer, den får.
Bliver drenge og piger opdraget ens eller forskelligt?
Forskelligt – og det skal de også. De kommer ind i en verden, som er ordnet i køn. De skal kende normerne, men ikke nødvendigvis følge dem. Vi kunne blive mere bevidste om, hvordan vi opdrager forskelligt. I dag sker det meste automatisk, og vi opdager ofte ikke, at vi begrænser børnene med vores forestillinger.
Er opdelte aktiviteter godt?
Nogle gange kan opdelingen betyde, at børn af samme køn tør eksperimentere mere. Men ofte pøser vi voksne bare mere på af det, vi tror et bestemt køn har brug for. ‘Drengevenlig’ pædagogik har det med at fastlåse drenge i at være urolige og ikke-boglige. Måske har nogle drenge brug for at lære at sidde stille, hvis de skal klare sig i dag.