Læringsstil
SPONSORERET indhold

Hvordan lærer dit barn bedst?

Hvert barn lærer på sin måde. Nogle børn lærer bedst, imens de bevæger sig. Andre, når de sidder stille og lytter. Bliv klog på, hvilken læringsstil dit barn foretrækker, så du bedst muligt kan hjælpe hende til at lære en masse nyt – og ha’ det sjovt samtidig!

Af:: Else Marie Lehman
17. feb. 2011 | Børn | Vores Børn

Der findes flere veje til læring – helt nøjagtigt er der fire forskellige måder, man kan lære på. Det fortæller læringsstilsekspert Svend Erik Schmidt. “De fire læringsstile kalder vi ‘se’, ‘høre’, ‘røre’ og ‘gøre’.

Hver læringsstil har sine særlige kendetegn, og alle børn har dem alle fire. Der er bare forskel på, hvor de har deres såkaldte ‘motorvej’ – altså hvordan de lærer nye ting bedst og hurtigst muligt.”

Dit barns bredeste motorvej er værd at finde. At hun lærer på den måde, der passer hende bedst, er nemlig altafgørende for, hvor meget hun forstår, og hvor sjovt hun synes det er at lære.

LÆS OGSÅ: Test dit barns intelligens

– Forskning viser, at 95 procent af vores børn vil lære bedre, hvis de lærer på den måde, der er bedst for dem. Så det har en enorm betydning, slår Svend Erik Schmidt fast.

Find dit barns motorvej for læring

Allerede i børnehavetiden kan du få en fornemmelse af, hvor dit barn har sin ‘motorvej for læring’.– I fire-fem-års-alderen kan du begynde at lægge mærke til, om dit barn gerne vil sidde og lytte eller hellere vil være i bevægelse, imens I snakker. Så får du en idé om, hvordan hun lærer bedst.Svend Erik Schmidt anbefaler, at du iagttager dit barn og finder frem til, hvilken læringsstil hun naturligt foretrækker.LÆS OGSÅ: Derfor leger din 6-årige med sprogetTag et kig på de fire kategorier: ‘Se-barnet’, ‘Høre-barnet’, ‘Røre-barnet’ og ‘Gøre-barnet’, og se hvilken type, der lyder mest som dit barn. Langt de fleste børn skiller sig mere eller mindre ud i én af de fire kategorier.

Brug den foretrukne læringsstil

Når du har fundet frem til, om dit barn mest er Se-barnet, Høre-barnet, Røre-barnet eller Gøre-barnet, så brug den metode, når dit barn skal lære noget nyt, råder Svend Erik Schmidt:– Forskningen viser, at vi lærer nyt stof bedst igennem vores foretrukne læringsmetode – den, vi kalder ‘motorvejen’, siger han. Men også den næststærkeste måde er god at bruge.– Når dit barn skal repetere stoffet, er det godt at gøre det igennem den næststærkeste sans. Undersøgelser viser, at så husker barnet aller bedst et år efter, forklarer Svend Erik Schmidt.LÆS OGSÅ: Test dig selv: Hjælper du dit barn for megetUdover langtidseffekten af at bruge flere læringsmetoder, så træner barnet samtidig sin evne til at lære på forskellig vis. Og det er godt.

Læringsstile kan trænes

– Det må heller ikke blive for ensidigt. Og man kan godt træne de andre læringsstile op, fortæller Svend Erik Schmidt. Han anbefaler dog at holde fokus på de to stærkeste læringsstile, når der er tale om børn.Helt ubevidst kan vi komme til at tage for givet, at vores barn lærer, som vi selv gør. Men tit er det ikke tilfældet.– Vi ser tit, at et barn har én helhedsorienteret og én detaljeorienteret forælder – og kun ligner den ene, når det gælder læring, siger Svend Erik Schmidt.LÆS OGSÅ: Lær dit barn at koncentrere sig Derfor skal du se bort fra, hvordan du selv foretrækker at lære. Det er nemlig langt fra altid de samme redskaber, du skal have fat i, når du skal hjælpe dit barn.

Søskende lærer tit forskelligt

– Lærer du selv godt ved at høre, kan du komme til at tale et gøre-barn ihjel, advarer han.

Du skal heller ikke nødvendigvis bruge de samme metoder, hvis du har flere børn. De kan nemlig sagtens lære på vidt forskellig vis.

– Tit er børnene forskellige. Det første barn er måske detaljeorienteret som mor, det næste helhedsorienteret som far og familiens tredje barn integreret – en blanding af de to, forklarer Svend Erik Schmidt.

Når du har fundet ud af, om dit barn er et se-barn, høre-barn, røre-barn eller gøre-barn, er du rigtig godt på vej.

Nu er det en rigtig god idé, at du desuden lægger mærke til, om dit barn er helheds- eller detaljeorienteret, råder Svend Erik Schmidt.

Om dit barn har fokus på helheder eller detaljer dækker over, om dit barn i første omgang ser hele skoven eller de enkelte træer – og om hun har brug for at få hele billedet præsenteret først, eller om hun foretrækker at arbejde trin for trin med hver enkelt detalje.

Det helhedsorienterede barn:

Er hende, der hele tiden sætter spørgsmålstegn ved tingene. Hun har brug for at få at vide, hvorfor hun skal lære en bestemt ting.

Forstår hun, hvordan hun kan bruge den viden, er hun langt mere motiveret for at dykke ned i stoffet.

Hun er god til at koncentrere sig om flere ting på samme tid og til at finde frem til forskellige løsninger.

Hjælp hende på vej ved at relatere det, som hun skal lære, til noget, der interesserer hende – om det så er hunde, tegnefilm eller svømning, anbefaler Svend Erik Schmidt.

Det detaljeorienterede barn:

Foretrækker at gennemgå det, som hun skal lære, trin for trin.Hun elsker orden og er god til at planlægge og gennemføre ting i en logisk rækkefølge. Krydsogtværsopgaver er et hit hos hende.Hun har brug for, at du giver hende klare, logiske svar på de spørgsmål, hun stiller.I dagligdagen har hun det bedst med, at der er en fast struktur og rækkefølge på opgaverne, og at hun får lov til at løse dem én ad gangen.

Trives med traditionel læring

Det detaljeorienterede barn har det godt med det traditionelle skolesystem. I grupper og projektarbejde er hun derimod ikke altid motiveret.

Prøv jer frem, og spor jer ind på de måder og situationer, der virker bedst for dit barn. Du vil hurtigt opdage, når I rammer rigtigt.

Vær også opmærksom på, om dit barn foretrækker at arbejde alene, i par eller grupper – eller om det er forskelligt fra gang til gang.

Prøv forskellige ‘arbejdsstillinger’: På stole rundt om spisebordet, i sofaen, på en madras på gulvet eller mens I går en tur.

LÆS OGSÅ: Søskendekonflikter – det kan faktisk være lærerigt

LÆS OGSÅ: Sådan giver du dit barn læseglæde