Kreativ chef for Mugler Thierry Mugler

Foto: Getty Images Model Linda Evangelista bar Mugler i musikvideoen til George Michaels Too Funky fra 1990.

Kreativ chef for Mugler: “Du bliver ikke mindre smuk, fordi du ikke er en størrelse 36”

Thierry Mugler grundlagde i 1974 brand i eget navn med visuelt overlegne, innovative og futuristiske kollektioner, en parfumesucces af dimensioner og en inkluderende kultur, der dyrker det frie individ. I 2018 overtog amerikanske Casey Cadwallader, der har en fortid hos Loewe og Acne Studios. Eurowoman har talt med ham.

“Jeg har brugt min påklædning som udtryksform, siden jeg var helt ung. Da jeg begyndte at studere arkitektur ved Cornell University College of Architecture, Art, and Planning, ansøgte mine venner og jeg om at deltage i afdelingen for mode og tekstilers årlige modeshow. Man skulle kunne sy og udvikle mønstre selv, så hver dag efter forelæsningerne tog jeg hjem, fandt symaskinen frem og famlede med nål og tråd til den lyse morgen. Jeg fandt ud af, at min baggrund i arkitekturen kunne forny den måde, jeg designer og arbejder med tekstiler på, så over tid smeltede de to verdener sammen. Når du skaber en bygning, ser du på konstruktion, materiale og detaljerigdom på samme måde, som når du laver en kjole eller en jakke. Det handler om at tage højde for muligheder og begrænsninger og forstå, hvordan du kan løfte det til noget større.”

LÆS OGSÅ: PR Manager hos Ganni om kreativitet: “Det er noget, der opstår i hovedet og kommer ud af hænderne”

“Designarkivet og den kreative arv er overlegent, og det er vigtigt at bevare ånden samtidig med, at jeg har fundet mit eget udtryk. Essensen af Mugler har altid været at få dig til at føle dig fuldkommen og forfølge dine drømme. Uanset hvem du er, og hvor du kommer fra, kan du gøre og opnå akkurat, hvad du har lyst til. Som kreativ chef er du nødt til at tænke over, hvordan tøjet kan udtrykke det. En Mugler-jakke skal signalere styrke og selvtillid. Den har stærke skuldre, en smuk talje og runde hofter. Der er en særlig anatomi over tøjet, som du er nødt til at respektere for at bevare dna’et, ellers mister det sin betydning. Det er vigtigt for mig, at tøjet på afstand ligner ikonisk Mugler, uden at du er i tvivl om, at det er skabt af mig."

mugler.jpg

Muglers grundlægger, Thierry Mugler, i 1985. Foto: Getty Images.

mugler2.jpg
90’ernes topmodeller klædt i Mugler under optagelserne til George Michaels Too Funky. Foto: Getty Images. 

“Målet er, at verden igen får øjnene op for Mugler. Vi skal udbrede onlinesalget, lancere webshop og åbne de første butikker, så vi kan skabe et større aftryk og gøre tøjet meget mere tilgængeligt. Jeg vil gerne kommunikere til flere, hvad det er, der gør Mugler særligt: Det håndværk, der er lagt i tøjet, og måden det både forfiner og fejrer kroppen på. Ambitionen er at skabe noget, der får folk til at føle sig som den bedste udgave af sig selv. Det skal fodre selvsikkerheden og vække glæde og begejstring. Mugler er en kultur, en sammenslutning af stærke individer, hvor der er plads til alle uanset kropstype, alder, køn og farve. Og så er det en stor drøm for mig at bringe Mugler i spil i arkitekturen. Arkitekten skal på banen igen.” 

“Som designer skal du vælge, hvordan du vil kommunikere skønhed. Både i forhold til, hvad der vises frem, og hvem der skal repræsentere brandet udadtil, så folk får et tilhørsforhold til brandet. Noget af det, Thierry Mugler virkelig lykkedes med, var at skabe et rum, hvor alle typer af individer kunne føle sig hjemme og være den bedste udgave af sig selv. Det er vigtigt for mig at arbejde med modeller, der ikke repræsenterer et forældet kropsideal. Du bliver ikke mindre smuk, fordi du ikke er en størrelse 36, ikke er særlig høj eller har en fyldig barm eller bagdel, tværtimod. Jeg vil gerne skabe et inkluderende miljø og få en masse mennesker, der ikke troede, at mode var noget for dem, til at føle sig smukke. Mugler skal være for alle.”

LÆS OGÅ: Mode efter Covid-19: "Vi ser allerbedst ud, når vi også har det godt"

“Det vigtigste for mig er, at folk får mulighed for at føle sig sexede, uanset alder og kropstype, og derfor er det afgørene, om du laver en kjole i silke, der ikke giver sig, eller om du vælger at lave den i bomuldssilke, der former sig efter og arbejder med kroppen. Hvis du bruger materialer, der ikke egner sig til forskellige kropstyper, favoriserer du et bestemt kropsideal. Men tænker du over dit materialevalg, er det faktisk muligt at skabe en kjole i størrelse 38, som en størrelse 42 også kan passe og tilmed bevæge og føle sig tilpas i. Det er vigtigt at tænke over, hvem du designer til. Hvordan får du en tætsiddende og skulpturel kjole til at fungere uanset hvem, der bærer den?”

Casey Cadwallader Portrait Official.jpg
Kreativ Direktør Casey Cadwallader.
mugler8.jpg
MUGLER F/W-2020.

“Jeg bliver inspireret af mennesker, der giver noget af sig selv, er åbensindede og ikke dømmer andre. For mig er det vigtigt at forsøge at få folk til at tænke sig om en ekstra gang, så de møder verden med større tolerance. Mugler skal hverken dømme eller kritisere, men favne. Det skal være et sted, hvor man samles og diskuterer, og hvor der er plads til at lære af hinanden, skabe en fælles forståelse og hvile i sig selv.”

Mere Mugler

  • Mugler blev grundlagt af franskmanden Thierry Mugler i 1974 .
  • Brandet stod bag kostumerne til musikvideoen til George Michaels Too Funky fra 1990, båret af blandt andre Linda Evangelista og Tyra Banks.
  • I 1992 lancerede Mugler den ikoniske parfume Angel, der med sin signifikante duft var revolutionerende for sin tid og stadig er en bestseller. 
  • I 2002 trak Thierry Mugler sig fra modebranchen, og i 2018 overtog amerikanske Casey Cadwallader den kreative styring efter David Koma. 
  • Mugler forhandles hos Mytheresa.com.
Se, hvad vi ellers skriver om: Interview, Trends og Kropsidealer