Hvad fortæller dit taljemål om din sundhed?
Foto: Getty Se her, hvor meget dit taljemål bør være + hvordan du slipper af med mavefedtet.

Hvad fortæller dit taljemål om din sundhed?

Fedtet på maven sladrer om din sundhed, og er dit taljemål over 80 cm, er der god grund til at passe på vægten. For meget mavefedt øger nemlig risikoen for hjertekarsygdomme og andre alvorlige livsstilssygdomme.

Det er ikke kun for at se godt ud, at du skal træne maven og holde øje med taljemålet. For hvor det tidligere var tallet på badevægten, der afslørede, om du var overvægtig, så er det nu antallet af centimeter omkring taljen, der giver et retvisende billede af din sundhedstilstand. Ifølge sundhedschef i Hjerteforeningen Charlotte Kimby viser undersøgelser en tæt sammenhæng mellem dit taljemål og risikoen for at udvikle en række livsstilssygdomme.

For mens fedtet på den øvrige del af kroppen sætter sig i underhuden, hvor det er relativt uskadeligt, så kan fedtet på maven, den såkaldte æbleform, sætter sig omkring organerne dybt i maveområdet og skabe en kronisk betændelsestilstand, der øger risikoen for livsstilssygdomme som hjerte-karsygdomme og type-2 diabetes.

For meget mavefedt medfører desuden mere fedt i blodet og er med til at øge produktionen af insulin, som kan føre til tyktarms kræft, ligesom overvægt generelt højner risikoen for en række andre kræftsygdomme, herunder brystkræft og livmoderkræft. Bugfedtet har en tendens til at øges med alderen, og særligt slemt bliver det efter overgangsalderen, fordi fedtet omfordeler sig på kroppen, og mange kvinder oplever, at de bliver tykkere omkring maven. Ifølge Hjerteforeningen har mere end hver 4. dansker et taljemål, der er højere end det anbefalede og for hver centimeter, stiger risikoen for hjertekar-sygdom.

Læs også: Er du en sukkergris?

For at nedsætte risikoen for sygdom anbefaler man derfor, at taljemålet for kvinders vedkommende ikke overstiger 80 cm. Hvis du vil bevare et godt helbred, gælder det altså om at holde øje med taljemålet, men heldigvis er det forholdsvist let at slippe af med mavefedtet i forhold til fedtet på f.eks. lårene. Usund livsstil er ubetinget den største risikofaktor for at udvikle bugfedt, og vil du undgå, at fedtet sætter sig på maven, gælder det om at leve sundt og b.la. holde igen med alkohol og cigaretter, dyrke masser af motion og undgå længerevarende stress. Kilder: Hjerteforeningen, Kræftens bekæmpelse

Mål dit mavefedt

Find målebåndet frem. Stil dig med let spredte ben og træk vejret roligt. Placer målebåndet vandret og mål omkredsen omkring livet ca. 2 cm. over navlen. Sidder din navle lavt, kan du i stedet måle i en vandret linje, som du finder ved at mærke dig frem til punktet mellem den øverste del af hofteskålen og dit nederste ribben på siden af kroppen.

Slip af med mavefedtet

Dyrk motion

Hvis du motionerer mere end to gange om ugen, sænker du markant risikoen for, at der samler sig skadeligt fedt på maven og omkring dine indre organer. Alle former for motion er godt, men særligt motion, hvor du får pulsen op virker fedtforbrændende.

Spis sundt

For meget kulhydrat i kosten sløver kroppens insulinfølsomhed og får fedtet til at sætte sig på maven. Hold derfor igen med sukker samt kulhydrater, særligt hvidt brød, kartofler, pasta og ris. Spis i stedet mere protein, frugt og grønt, masser af fibre og mindre mættet fedt som smør, fede oste, sødmælk og kød. KVIT STIMULANSERNE Rygning og alkohol stresser kroppen og øger dermed appetitten og lagring af fedt særligt i mavere-gionen.

Sov godt

Mangel på søvn øger risikoen for overvægt og dermed også for, at fedtet sætter sig på maven. Sørg derfor for at sove 7-8 timer i døgnet og allerhelst sammenhængende, og mens det er mørkt.

Undgå stress

Når kroppen udsættes for stress, stiger udskillelsen af kortisol - et hormon, som hjælper med at holde på fedtet og får dig til at spise mere for at sikre dig ekstra energi, som du kan tære på. For at holde kortisolniveauet på et sundt plan, er det vigtigt at slappe af indimellem, så du undgår, at kroppen er i en evig kamptilstand.

Taljemål - så meget bør det være

Grundreglen er, at taljemålet ikke må være større end det halve af din højde. WHO anbefaler, at kvinder maksimalt må have et taljemål på 80 cm.

Normalvægt: Under 80 cm – lav risiko for følgesygdomme

Moderat overvægt: 80-88 cm – moderat forøget risiko for følgesygdomme

Svær overvægt: Over 88 cm – svært forøget risiko for følgesygdomme

Se, hvad vi ellers skriver om: Vægttab og Sund livsstil