Christina og Regitze lever af is
SPONSORERET indhold

Christina og Regitze lever af is

Hvad gør man, når man finder ud af, at man får ondt i maven af mælkeprodukter, men er uhelbredeligt vild med is? Man laver da sin egen soyais og får den distribueret i landets største supermarkedskæder, naturligvis.

Foto: Chriis
11. feb. 2016 | Livsstil | Eurowoman

I begyndelsen var der nogle, der mente, at det ikke var et rigtigt job. Christina Jørgensen og Regitze Ericsson gik jo bare og hyggede sig med at producere soyais hjemme hos Christinas forældre - det kunne da umuligt blive til en forretning.

Men Chriis, Christina og Regitzes eget soyaismærke, er en rigtig forretning. Og endda ganske sund én. Faktisk var der så meget potentiale i de unge kvinders is-idé, at tre ud af fem investorer i TV-programmet Løvens Hule, som de sidste år sammen deltog i, havde lyst til at støtte dem økonomisk mod en andel i virksomheden. I dag laver de to 22-årige veninder ikke andet end at producere hjemmelavet soyais, omkring 9 timer om dagen, og deres is forhandles blandt andet i store supermarkedskæder som Irma og Meny, hos en del af Coops supermarkeder, samt i helsebutikker, ishuse og caféer rundt om i landet.

LÆS OGSÅ: Forbes' unge, danske business-stjerner: "Jeg kan ikke rigtig holde ud, når folk siger, at man bare skal tage springet"

– I starten spurgte folk, om man ikke snart skulle have et rigtigt job eller begynde på en uddannelse. Men nu begynder de at forstå, at det faktisk er et rigtigt job, som også gør, at man en gang i mellem må aflyse en aftale eller sætte noget andet på standby, fordi man har for travlt, fortæller Regitze.

– Vi arbejder jo mere end fuldtid. Men ingen af os ser det som et hårdt arbejde. Det er mere bare noget, vi gør sammen som veninder. Vi går rundt herude i mejeriet og hygger os, og så laver vi bare is samtidig. Der er ikke noget: "Åh nej, ni timers arbejde, det orker jeg ikke i dag". Man har mere lyst til at arbejde mere end ni timer, så man kan nå at få lavet en masse is, siger Christina.

Isen fra Chriis er lavet på soyamælk og både glutenfri, mælkefri og vegansk. Varianterne skifter efter sæson og kan findes på Chriis hjemmeside. Foto: Chriis

Googlede sig frem
Det var i 2013, at Christina begyndte at tænke de første tanker om det, der senere skulle blive til Chriis.

LÆS OGSÅ: Forbes' unge, danske business-stjerner: "Jeg lever som en 35-årig i hverdagene og som en 18-årig, når jeg har fri"

– Det startede i oktober 2013, et par måneder efter, at jeg var blevet student. Jeg havde ofte ondt i maven, og fik at vide, at jeg kunne prøve at undgå mælkeprodukter i en periode. I den forbindelse opdagede jeg så, at der egentlig ikke rigtig var nogen is uden mælk eller fløde, der kunne leve op til flødeis i forhold til smag og konsistens. Derfor begyndte jeg at eksperimentere med at lave smoothies med frisk frugt og soyamælk hjemme i køkkenet.

Her ville de fleste måske være stoppet, men ikke Christina. Hun tog kontakt til supermarkedskæden SuperBest og fortalte dem, at hun syntes, at hun havde lavet en soyais, der var bedre end det, de solgte i butikkerne. SuperBest inviterede hende indenfor, og så var det uigenkaldeligt sket: Christina var i gang med at starte virksomhed.

– Jeg vidste absolut intet om, hvordan man gjorde. Jeg googlede mig bare frem og fandt ud af, hvordan man registrerede virksomhed og sådan noget. Og selvfølgelig har mine forældre jo også hjulpet rigtig meget. Jeg har nok altid været typen, der bare kaster sig ud i det, og så først bagefter finder ud af, om man overhovedet kan bunde, siger hun.

Man skal ikke gøre det for pengene
Siden fik Christina veninden Regitze, der har gået på kokkeskole, med på projektet, og "lige pludselig var der jo nogle, der sagde, at vi var iværksættere", som veninderne selv udtrykker det.

De to meldte sig til TV-programmet "Løvens Hule", hvor fem investorer skal vurdere forskellige projekter og opfindelsers potentiale og investere, hvis de finder projektet interessant nok. I pigernes tilfælde var der hjælp at hente: "Løverne", serie-investorerne Birgit Aaby, Ilse Jacobsen og Jesper Buch, lagde 450.000 kr. i Chriis, for til gengæld at få 15 % ejerskab i virksomheden.

– De har jo en masse netværk, som vi ikke har nået at bygge op endnu. Og man finder jo ret hurtigt ud af, at netværk nærmest kan betyde mere end penge, siger Christina.

Efter programmet blev der ansat yderligere to personer i produktionen og købt nye maskiner, så den lille virksomhed kunne følge med efterspørgslen. Chriis er nu på et niveau, hvor Christina og Regitze regner med en 2016-omsætning på mindst 3,5 millioner kroner.

– Det er det første år, hvor vi har supermarkedskæder på om sommeren, og vi er rigtig spændte på at se, hvordan det kommer til at gå. Så må vi se til næste år, om vi skal have nogle små iscaféer, eller om vi skal til Norge eller Sverige måske. Det er i hvert fald det her, vi skal lave de næste mange år frem, hvis vi kan.

LÆS OGSÅ: Forbes' unge, danske business-stjerner: "Det tiltaler mig at skulle kæmpe for mit levebrød hver eneste dag"

Man skal ikke gøre det for pengene
Indtil videre er Chriis ikke noget, der giver Christina og Regitze råd til at dyrt tøj og luksusferier. Mange af de penge, der kommer ind skal investeres i virksomheden, som er afhængig af store maskiner og gode produktionslokaler.

– Man skal ikke gøre sådan noget her for pengenes skyld. Så tror jeg simpelthen, at man må give op i processen. Vi fik ikke løn de første år, hvor vi nærmest arbejdede fuld tid med det. Men så skulle jo til gengæld gerne kunne tjene den løn hjem om nogle år, siger Christina.

Til gengæld er iværksætterlivet lige noget for de to unge kvinder, selvom de godt nok aldrig havde forestillet sig, at netop dette skulle blive deres fremtid.

– Jeg ville jo gerne være kok. Eller måske bare have en hyggelig café eller sådan noget, siger Regitze, og Christina fortæller, at hun havde en drøm om at blive pilot.

– Vi havde jo på ingen måde forestillet os for halvandet år siden, at vi havde stået her. Vi plejer altid at sige, at vi ikke aner, hvor vi er om to år. Vi følger med og prøver så godt vi kan, mens vi stadig synes, at det er fedt, siger hun.

TV-programmet Løvens Hule søger lige nu efter iværksættere til 2. sæson, og folkene bag vil gerne have flere kvinder med gode idéer til forretningskoncepter til at deltage. Ifølge Erhvervsstyrelsen er kun en tredjedel af danske iværksættere nemlig kvinder, og det tal har ligget ret stabilt siden 2001. Deadline for ansøgning er 15. marts 2016. Du kan læse mere på DRs hjemmeside her.  

LÆS OGSÅ: Leyla Piedayesh vendte hjem til Iran. Og lavede mode ud af det.

LÆS OGSÅ: 4 unge kvinder med succes: Her er deres bedste tips til at blive iværksætter

LÆS OGSÅ: "Jeg sparker hjernen i gang med humor"