Mød designeren Jil Sander
Jil Sander for Jil Sander
Den tyske minimalistiske designer Jil Sander vender i år tilbage til mærket, som hun grundlagde i eget navn i 1968, til stor gensynsglæde for modeverdenen.
“Jeg er så glad. Det føles som at komme hjem efter en kort rejse,” skrev Sander selv i februar i et statement med titlen Jil Sander is back (et statement, der samtidig har fået alle fashionistaer med en puls til at gætte på, om Raf Simons, mærkets chefdesigner siden 2005, mon kunne være på vej til en stilling hos Dior).
Sander er født i 1943 og vokset op i Schleswig-Holstein. Som ung studerede hun tøjdesign i Krefeld og fik senere arbejde som moderedaktør på det tyske magasin Petra. I en alder af 24 åbnede Sander egen tøjbutik i en forstad til Hamborg i 1967. Her solgte hun design af Thierry Mugler og Sonia Rykiel, men også et par af Sanders egne kreationer røg over disken. Et år senere havde den spirende designer fået nok blod på tanden til, at hun startede sit eget mærke, og en fremtidig institution i modeverdenen var født.
Artiklen fortsætter på næste side...
Jil Sanders spæde begyndelse var dog ikke præget af samme succes, som mærket nyder i dag. I 1975 blev Jil Sander for første gang vist på modeugen i Paris, men oplevelsen blev skuffende for designeren bag.
Tiden i midt-70’erne og de tidlige 80’ere dikterede farverige og dekadente look, og Jil Sanders minimalistiske kollektioner skabte decideret røre i modeverdenen – Sander var simpelthen ikke velkommen i Paris. I 80’erne tog designeren konsekvensen af dette og rykkede sine visninger til Milano, hvor hun håbede på et kommercielt gennembrud.
Strategien virkede, ikke mindst i takt med at modens pendul svingede mere i retning af minimalistisk grunge i de sene 80’ere og en gang for alle begravede Dollars-looket. I 90’erne blev Jil Sander for alvor lukket ind i varmen, og sammen med ligesindede som Calvin Klein blev mærkets rene linjer hyldet af moderedaktører verden over.
Jil Sanders spæde begyndelse var dog ikke præget af samme succes, som mærket nyder i dag. I 1975 blev Jil Sander for første gang vist på modeugen i Paris, men oplevelsen blev skuffende for designeren bag.
Tiden i midt-70’erne og de tidlige 80’ere dikterede farverige og dekadente look, og Jil Sanders minimalistiske kollektioner skabte decideret røre i modeverdenen – Sander var simpelthen ikke velkommen i Paris. I 80’erne tog designeren konsekvensen af dette og rykkede sine visninger til Milano, hvor hun håbede på et kommercielt gennembrud.
Strategien virkede, ikke mindst i takt med at modens pendul svingede mere i retning af minimalistisk grunge i de sene 80’ere og en gang for alle begravede Dollars-looket. I 90’erne blev Jil Sander for alvor lukket ind i varmen, og sammen med ligesindede som Calvin Klein blev mærkets rene linjer hyldet af moderedaktører verden over.
Læs også: Kom tæt på det svenske modefænomen Acne »