Nanna Vestgård

”Lad være med at undskylde”: 5 gode råd, når du tager ordet

Det er en myte, at kvinder snakker (for) meget. I hvert fald, hvis vi ser på vores taletid i det offentlige rum, medierne, Folketinget og på jobbet, hvor vi faktisk taler alt for lidt i forhold til mænd. Det skal vi have gjort noget ved. Retorisk rådgiver Nanna Vestgård kommer med 5 gode råd, når du tager ordet. Du skal fx lade være med at undskylde.

Kvinder snakker bare så meget. Eller gør vi? Hvis vi kigger på kvinders taletid i det offentlige rum, i tv, radio, Folketinget, fra lederpladser og på konferencer, taler vi kvinder alt for lidt i forhold til mænd. Ikke mindst sammenholdt med, at vi udgør 50 procent af befolkningen.

Det siger forskningen

Der er kæmpeforskel på vores ubevidste adfærd over for en mandlig og en kvindelig taler og leder. Fra amerikansk og europæisk forskning kan vi se tendenser til:

  • At en mandlig taler behøver færre argumenter end en kvinde for at overbevise et publikum.
  • At langt de fleste publikummer foretrækker mandlige taleres stemmer frem for kvindestemmer.
  • At mandlige talere forventes at have kompetencer inden for faglige emner som økonomi, videnskab, samfund og ledelse, mens kvindelige talere forventes at have kompetencer inden for empati, børn, pleje- og omsorgsfag.
  • At både mænd og kvinder oplever, at en kvinde taler mere end en mand, selv om han målt på tid har fyldt langt mere i samtalen.
  • At en kvindelig taler skal være retorisk bedre end en mandlig taler med samme faglige kompetencer for, at vi opfatter kvinden som lige så veltalende.
  • At vi har en tendens til at se kvindelige talere og ledere som enten kolde og kompetente eller empatiske og inkompetente.
  • At vi straffer kvindelige talere og ledere hårdere for deres fejl, end vi straffer mandlige talere og ledere.
  • Og sidst, men ikke mindst: At det er hendes medsøstre, der dømmer den kvindelige taler hårdest.

Vi kvinder er altså generelt set ringere stillet, når vi tager ordet.

Og det skyldes frem for alt, at vi, efter hundredevis af år i køkkenet, stadig opleves som det andet køn, som filosoffen Simone de Beauvoir kaldte os tilbage i 1949.

Det er stadig ikke normalen, at det er en kvinde, der står i front, hverken i medierne, i politik eller på ledelsesgangen. Derfor har vi brug for, at mange flere kvinder tager ordet mere, oftere, længere og uden skam. Og vi har brug for, at vi kvinder bliver bedre til at bakke hinanden op, når vi taler.

Næste gang du tager ordet

1. Sæt dig i publikums sted og mød dem, hvor de er

Når du gerne vil tage ordet foran andre, er det vigtigste ikke dit emne eller dit budskab – det er dit publikum. Research, og gør dig tanker om dem, der skal lytte: Hvad interesserer dem? Hvad mener de om dit budskab? Er det overhovedet relevant for dem? Hvis de er uenige i din pointe, hvad går deres bekymring så på? Hvordan kan du tage højde for modstanden, når du taler, og dermed vise, at du ikke bare kommer brusende, men har deres interesser for øje?

2. Led dit publikum

At tale er at lede. For når du tager ordet foran andre, uanset om det er fem eller 500, så er det dig, der leder situationen. Gør det klart: Hvad vil du med dit publikum i dag? De bedste talere taler altid for noget og ikke kun om noget. Så hvorfor skal publikum lytte til dig i dag? Fortæl dem det direkte. Og undgå at sige: ”Jeg skal tale om…”, for det er jo dig, der er chefen nu. Vis din egen vilje og autoritet. Sig i stedet: ”Jeg vil fortælle jer, hvorfor vi bør…” eller ”Jeg står her i dag for at overbevise jer om, at…”

3. Tal langsomt og hold pauser

Vi mennesker forbinder i høj grad autoritet eller mangel på samme med tempo. Den tunge autoritet bevæger sig langsomt og taler langsommere end undersåtten, der piler afsted og skynder sig, fordi den grundlæggende ikke er så vigtig. Husk derfor altid at være opmærksom på dit tempo: Vis, at du hører til i front ved ikke at tale for hurtigt. Træk vejret. Og indlæg pauser undervejs i dit oplæg. De er lige så vigtige at planlægge som ordene eller dine PowerPoint-slides. Pauser er faktisk en retorisk magtdemonstration i sig selv, fordi de viser, at du tør stå foran publikum uden at fylde rummet med ord. Start gerne hele dit oplæg med en pause, hvor du lige falder til ro og forbereder din allerførste sætning i stedet for at skynde dig at tale, så snart ordet bliver dit.

4. Lad være med at undskylde

Rigtig mange fantastiske kvindelige talere har tendens til at undskylde, når de starter taler og oplæg. De undskylder for de 30 slides, de har taget med, at det måske bliver kedeligt, at de ikke er eksperter på området. Når jeg orienterer mig i forskningen, kan jeg godt forstå, at mange kvinder på forhånd bekymrer sig om, hvordan de bliver modtaget. Men undskyldninger er ikke vejen frem. Med en undskyldning giver du publikum ledelsen, og gør dig selv til den lille. Undskyld aldrig på talerstolen, medmindre det er hele pointen med dit indlæg. Stå ved den tale, du har forberedt, og behold ledelsen.

5. Fortæl en historie

Vi mennesker har rigtig svært ved at huske abstrakte tal, teorier, begreber og strategier. Men vi er supergode til at huske billeder, sanseindtryk og historier. Hav derfor altid en lille historie, et sprogligt billede eller et konkret eksempel med i din tale. En historie må meget gerne være personlig uden at være privat. Brug dig selv, når du taler, og vis, at du ikke er bange for at dele noget af dig selv, hvis det gavner dit budskab eller dit formål med talen. På den måde kan du sørge for, at publikum husker dig og dit budskab i lang tid.

Så kære kvinde, tag ordet! Og husk at bakke andre kvinder op, når de gør det samme. God talelyst.