Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Officielle råd til gravide
Foto: Getty Det er ikke altid lige nemt at være gravid, hvis man skal følge alle de officielle råd.

Officielle råd til gravide

Alt det du ikke må: Her er de 37 officielle råd til gravide

Det kan være en jungle at finde ud af, hvad man må og ikke må om gravid. Især fordi der er maaaange officielle råd. Her er listen over alle 37 + 10.

Her er Sundhedsstyrelsens, Miljøstyrelsen og Fødevarestyrelsens officielle råd til gravide i Danmark:

– Følg de officielle kostråd.
(1. Spis varieret, ikke for meget, og vær fysisk aktiv. 2. Spis frugt og mange grønsager. 3. Spis mere fisk. 4. Vælg fuldkorn. 5. Vælg magert kød og kødpålæg. 6. Vælg magre mejeriprodukter. 7. Spis mindre mættet fedt. 8. Spis mad med mindre salt. 9. Spis mindre sukker. 10. Drik vand.)

–  Spis fisk flere gange om ugen, i alt 350 gram om ugen, heraf gerne 200 gram fed fisk.

– Undgå store rovfisk.

– Spis højst én almindelig dåse tun om ugen.

– Spis højst 125 gram østersølaks om måneden.

– Spis ikke lever og levertran.

– Drik højst tre kopper kaffe om dagen, og begræns mængden af koffeinholdige drikkevarer.

– Spis ikke for to.

– Tag 400 mikrogram folsyre dagligt, fra graviditeten planlægges, og 12 uger ind i graviditeten.

– Tag 10 mikrogram D-vitamin dagligt i hele graviditeten.

– Tag 40-50 milligram jern fra graviditetsuge 10.

– Hvis du ikke drikker mælk, så tag et tilskud på 500 milligram kalk dagligt i hele graviditeten.

– Få 30 minutters moderat fysisk aktivitet om dagen.

– Pas på med tunge løft, der belaster bækkenbund og ryg, og vær forsigtig med aktiviteter med risiko for hårde stød på maven eller voldsomme fald.

– Undgå dykning.

– Undgå alkohol.

– Undgå rygning, herunder passiv rygning.

– Tag så lidt medicin som muligt, herunder håndkøbsmedicin og naturlægemidler.

– Undgå at skifte kattebakke, eller brug handsker.

– Undgå at spise kød, der ikke er gennemstegt. Smag ikke på fars.

– Vedligehold og styrk bækkenbundsmusklen med knibeøvelser.

– Gør rent og støv af en gang om ugen, og luft grundigt ud to gange dagligt.

– Køb produkter med miljømærkerne Svanen og Blomsten, helst uden parfume.

– Begræns din kontakt med kemikalier, for eksempel rengøringsmidler, maling, sprayprodukter og hårfarve.

– Varier din kost, og spis mange forskellige fødevarer hver dag.

– Følg Sundhedsstyrelsens og Fødevarestyrelsens anbefalinger om kosttilskud til gravide.

– Brug kun medicin efter aftale med din læge. Det gælder også smertestillende midler og naturmedicin.

– Undgå store fisk som tun, gedde, helleflynder, sværdfisk, aborre, sandart, oliefisk (escolar), rokke og haj.

– Spis masser af frugt og grønt, men skyl det, så indhold af bly og eventuelle pesticidrester mindskes.

– Vælg indpakning, der ikke indeholder bisphenol A (findes for eksempel i dåsemad og -drikke).

– Undgå indpakning, der indeholder fluorerede stoffer.

– Undgå ftalater. Stil glas med skruelåg opad, så kontakt mellem fødevaren og pakningen mindskes.

– Spis maks. 50 gram lakrids om dagen.

– Undgå prikbladet perikon, som blandt andet bruges i kosttilskud, salater og teer.

– Undgår bakterien listeriose ved at skylle, koge eller stege madvarer.

– Undgå råmælk og oste fremstillet af rå mælk (upasteuriseret).

– Undgå haresyge (toxo-plasmose) ved at vaske hænder efter at have rørt ved råt kød og grønsager og efter havearbejde.

– Undgå at flå harer og andre dyr.

Faktaboks

Sundhedsstyrelsen: “Vi lever op til vores ansvar”

I Sundhedsstyrelsen afviser man kritikken af, at rådene til gravide er for mange og detaljerede, og henviser til, at styrelsen har pligt til at oplyse om samtlige risici, uanset om listen når op på 100 anbefalinger.

– Vi bestræber os på at give gravide et overblik over de gode råd og råd- giver ud fra et forsigtighedsprincip om, hvad der ifølge forskningen kan være skadeligt for et foster, siger sundhedsplejerske Annette Poulsen fra Sundhedsstyrelsens Forebyggelse og Borgernære Sundhedstilbud.

– Vi prøver at nedtone risikoaspektet, men som myndighed har vi et ansvar for at oplyse ordentligt. Den gravide må forholde sig til de risici, der er relevante for netop hende.

Naviger i rådene

Hvad gør man, hvis man er gravid og overvældet af al informationen?

– Den gravide kan læse den pjece, man får udleveret hos læge eller jordemor (Sunde vaner – før, under og efter graviditeten, red.), og så må man navigere i rådene og finde information på de hjemmesider, vi henviser til. Er man i tvivl, er det en god ide at spørge sin jordemor eller læge. Hvad ville du sige til din datter, hvis hun var gravid og ringede til dig og var forvirret?

– Jeg ville rådgive hende som enhver anden mor og tage en snak om de risici, der er, og finde frem til de løsninger, som hun synes er rigtige for hende, siger Annette Poulsen.

Se, hvad vi ellers skriver om: Gravid