Forstå dit barns personlighed
SPONSORERET indhold

Er dit barn en aktiv 3’er eller en stille 6’er?

Konflikter mellem børn og forældre opstår tit, fordi vi misforstår barnet og barnets motiver. Men med det psykologiske redskab enneagrammet kan du komme til at forstå dit barn – og dig selv – lidt bedre.

Af: Rie Helmer Nielsen Foto: Nimastock
05. dec. 2008 | Børn | Vores Børn

Måske har du tit tænkt, at dit barn er en helt anden type end dig. Eller at det er påfaldende, som han slet ikke ligner sin bror. Måske har du endda i dit stille sind tænkt, at din datter opfører sig som mors lille hjælper, og at storebror mest af alt minder dig om en kampklar frontkæmper. I så fald har du nok fat i noget af det rigtige.

Det psykologiske redskab enneagrammet beskriver nemlig 9 forskellige personlighedstyper, og hvordan de hver især opfatter verden forskelligt.

Tanken er, at hver type vil reagere forskelligt, hvis de bliver sat i den samme situation. For eksempel vil en type 8, (Frontkæmperen), reagere ved at tage kampen op, hvis han møder uretfærdighed eller modstand, hvor en type 9, (Fredselskeren), vil gøre alt, hvad han kan, for at mægle, hvis der er optræk til ufred.

Forældre på kursus

Enneagrammet er en flere hundrede år gammel beskrivelse af 9 forskellige personlighedstyper og deres dybtliggende motiver for det, de gør.Teorien bag Enneagrammet er, at ligesom kønnet hos et menneske, er personlighedstypen måske allerede bestemt før fødslen.I NLP-huset i Valby er enneagrammet et af redskaberne i arbejdet med udviklings- og forandringsprocesser. Her udbydes blandt andet kurser i coaching og kommunikation til både private og professionelle.– Der findes endnu ikke meget litteratur om, hvordan de forskellige personlighedstyper kommer til udtryk hos børn, fortæller underviser Marie Kronquist.– Men vi fandt ud af, at der var brug for fokus på børnene, fordi rigtig mange af vores kursister på de traditionelle enneagram-kurser brugte tiden på at tale om, hvad de skulle stille op i forhold til deres børn.

Fredselskerens lektier

En anden underviser Gitte Hylby forklarer, hvorfor forældre med kendskab til enneagrammet har meget nemmere ved at møde deres børn i børnenes verden:

–  Vi giver tit vores børn det, som vi selv ville ønske, vi fik, hvis vi var dem, fortæller hun.

– Men det er slet ikke sikkert, det er barnets behov, vi opfylder, hvis vi ikke er samme type som vores barn. Hvis vi kender vores egne mønstre og barnets mønstre, og forstår hvorfor barnet gør, som det gør, bliver det meget lettere at sætte barnets behov før vores egne, siger hun.

Som eksempel fortæller hun om en mor, hvis søn ikke lavede lektier. Moren, som er en type 8, (Frontkæmperen), prøvede med både tryglen og trusler, men ingenting virkede.

Først da hun lærte enneagram-typerne at kende og forstod, at sønnen var en type 9, (Fredselskeren), løste problemet sig.
Sønnens type har nemlig et stort behov for at gøre ting sammen. Så da moren fik det råd at involvere sig mere og sætte sig ned og lave lektier sammen med sønnen, gik det pludselig som en leg.

Dårlig samvittighed

– Det største problem for forældre generelt i dag er dårlig samvittighed, siger Marie Kronquist og Gitte Hylby.– Budskabet i enneagrammet er, at vi skal acceptere det, der er, i stedet for at prøve at lave om på enten os selv eller vores børn. Hvis vi tager eksemplet med lektier igen, så kan det være svært at interessere en 7’er, (Eventyreren), fordi den type er svære at motivere, hvis de ikke er interesserede i forvejen. 7’eren er lidt flygtig af natur og vil tit hellere være på farten end hjemme. Men så må man trøste sig med, at der ikke er noget galt med hverken dig eller barnet, det er bare sådan, barnets type er. Og det kan måske give lidt ro i sindet at vide, hvorfor man skal kæmpe sådan med lektierne, siger Gitte Hylby.Hun forklarer videre, at er barnet f.eks. en 1’er, (Perfektionisten), så er hun en ”0-fejls-type”, som sætter pligten før lysten. Det betyder, at barnet måske bliver siddende alt for længe over lektierne, og her kan man styrke barnet i, at det er helt okay at være sådan, men at man også gerne må løbe ud at lege nogle gange.

Stresset 5’er

I det hele taget er udgangspunktet for enneagrammet i børnehøjde, at der er stor forskel på de forskellige typer børns værdier og behov.– En 5’er (Iagttageren) er for eksempel ikke den sociale og udadvendte type. Men hvis mor er en 2’er (Hjælperen) så har hun ofte meget fokus på de sociale relationer. Og så kan hun komme til at presse barnet til at være udadvendt, selv om det faktisk bliver stresset af det, forklarer Marie Kronquist.Hvis mor i stedet vidste, at barnet havde det helt fint med en bog og noget fred eller enkelte gode kammerater, kunne både mor og barn bedre slappe af og være tilfredse.– På den måde kan enneagrammet betragtes som en køreplan, hvor det, at man bliver bevidst om typerne, giver en form for helikopterblik. Man kan se både sig selv og sin familie lidt udefra og kan bruge det til at komme hinanden i møde, siger Gitte Hylby.Hun anbefaler dog ikke, at man som forældre begynder at forklare sit barn, hvilken type det er.– Man kan bruge det som et værktøj, men man skal passe på ikke at trække en bestemt type med bestemte mønstre ned over hovedet på sit barn. Det er kun én selv, der kan vide helt sikkert, hvilken type man er, så det må barnet selv finde ud af, når barnet bliver stort nok, siger Marie Kronquist.

De 9 børnetyper

Selv om enneagrammet ikke er lavet med børns personlighedstyper, er der her et bud på, hvordan de forskellige typer kan oversættes til børnehøjde.

1. ORDENSDUKSEN
Det pligtopfyldende barn. Laver (uopfordret) sine lektier. Behøver kun besked én gang. Meget punktlig, følger reglerne – for eksempel færdselsreglerne, og irettesætter mor og far, hvis de går over for rødt. Kan lide perlebræt og tegner sirlige tegninger. Pæn fremtræden. Ser logikken i alle ting.


2. ENGLEBARNET

Det smilende barn. Ekstremt hjælpsom og betænksom. Giver sit slik væk og kører gerne efter slik til de andre. Drager omsorg for både voksne og børn, sørger for, at mor har det godt, leger gerne lege, der omhandler at servicere andre. Taler med alle og får nemt venner. Lader sig for nemt påvirke af andre, men bliver hurtigt glad igen.


3. GULDDRENGEN/PIGEN

Det konkurrerende barn, som gerne vil være først og vinde medaljer. Bliver først færdig med at spise, at klæde sig på efter gymnastik osv. Dyrker ofte mange fritidsaktiviteter og kan lide at vise sine flotte resultater frem. Er altid i aktivitet. Vil gerne være populær blandt de andre børn og kan lide at være centrum. Sætter høje mål for sig selv og vil gerne tage sig godt ud i andres øjne.

4. PRINSESSEN/PRINSEN
Det følsomme barn. Ikke langt fra gråd til latter. Kan nemt virke sårbar og påvirkelig over for andres udtalelser og adfærd. Kaster sig måske ned på gulvet, fordi der mangler en brik i puslespillet, og et sekund efter skinner solen, og de er de mest vidunderlige, søde børn med lange dådyrøjne. Elsker at klæde sig ud i eventyrtøj, men vil ikke være ligesom alle de andre. Har tit indpakningspapir og glimmer over det hele.

5. KLOGE ÅGE
Det reflekterende barn. Er ofte meget indadvendt. Sidder og falder i staver over morgenmaden, så de voksne tror, barnet er færdig med at spise. Stor værdi på hjemmelivet og familietraditionerne og ikke på at skabe et stort socialt netværk. Læser typisk meget og fordyber sig i bøger om særlige, interessante emner som f.eks.Harry Potter. Stiller mange undrende spørgsmål til alting. Kaster sig ikke ud i noget, før de kan det.

6. SPØRGE JØRGEN
Det usikre barn. Opmærksomhedskrævende. Har brug for meget voksenkontakt, ønsker at blive bekræftet. Meget hjælpsom og kærlig. Kan ikke lide at være alene, men foretrækker selskab. Leger gerne med dem, der er yngre end dem selv. Går ofte hen til de voksne og spørger – hellere en gang for meget end en gang for lidt. Det er vigtigt for barnet ikke at lave fejl.

7. CHARMETROLDEN
Det positive barn. Charmerende og glad, har mange venner og kan lide at optræde og være i centrum. En ’se mig’-type, som også kan være drillesyg. Er kvik i pæren og dygtig i skolen, også selv om de ikke laver lektier. Har svært ved at lave noget, der virker kedeligt for dem og er engagerede i flere lege på én gang. Sjældent sure miner. Vil ikke være uvenner. Kan ikke lide at være tæt på og have øjenkontakt for længe.

8. BULDERBASSEN
Det kraftfulde barn. Fremstår umiddelbart selvsikker og dominerende. Styrer de andre børn i legen og også gerne de voksne. Er samtidig meget beskyttende over for sine nærmeste. Tager gerne rollen som sygeplejerske for nødstedte dyr. Temperamentsfuld og har stor appetit på livet og mad. Vil det hele selv fra en tidlig alder – påklædning, spise selv og så videre.


9. HYGGETROLDEN

Det stille barn, man ikke altid lige lægger mærke til. Går stille rundt og passer sig selv, mens der foregår en masse inde i fantasien. Kan lide at hygge og hader, når der er den mindste konflikt. Kan virke som om de er dovne og ikke får lavet deres ting, men er meget aktive, når det, de skal lave, har deres interesse, og de kan se formålet med det.

Læs mere på www.nlphuset.dk