Charlotte Søndergaard og Jan Svensson

Foto: Klaus Rudbæk. Jan Svensson hjælper Charlotte Søndergaard her.

Charlotte drømmer om at få det godt i sin krop inden bryllup: Læs hendes forløb her

Charlotte Søndergaard har altid elsket at være aktiv, men hun er kommet ud af form efter et års træningspause. Nu har kæresten friet, og hun drømmer om igen at få det godt i sin krop inden brylluppet – det er træningsekspert Jan Svensson klar til at hjælpe hende med.

Før forløbet

Charlotte: "Jeg har altid prioriteret træning og bevægelse, fordi jeg har et kontorjob, og tidligere har jeg været i god form. Særligt reformertræning har jeg gjort meget i. Derudover har jeg bokset og styrketrænet, så de træningsformer, jeg har dyrket, har krævet en stærk krop, og det har været ting, jeg ikke kunne træne under coronanedlukningen. Det gjorde, at jeg desværre ikke fik trænet, og nu er der gået et helt år. Jeg arbejder meget og fungerer bedst under pres, og det er godt for mig at have pisken truende over nakken. Hvis jeg skal være et sted på et bestemt tidspunkt, så kommer jeg afsted. Det her med at det kun er mig selv, der bare skal tage mig sammen og sætte tid af til det, det har jeg virkelig svært ved. Jeg ender med at lave noget andet."

"Under corona og over vinteren har jeg fået gået nogle gode ture, men det har også været det vildeste, jeg har kastet mig ud i. Jeg har altid været god til at lægge arbejdet fra mig, og tage ud for at træne og så arbejde videre om aftenen, hvis jeg har travlt. Men når jeg ikke kan tage ud, så flyder alt sammen, og jeg har åbenbart ikke så meget rygrad, som jeg ellers troede før corona."

"Mit fokus er på ben og balder for at få en god numse, og fordi det er en stor muskelgruppe, der bliver trænet, så håber jeg på, at fedtet bliver omfordelt, for jeg skal ikke rigtigt tabe mig vægtmæssigt, men jeg vil gerne have en større muskelmasse. Mest af alt håber jeg på at kunne komme i form igen og få det godt i min krop. Man bliver så glad af at træne, og jeg savner den gode energi og velvære, som det giver."

Jan: "Charlotte er en powerwoman, og som Charlottes træner er min største konkurrent travlhed. Derfor er meningen med forløbet at få Charlotte tilbage i form og at få hende mindet om, hvor vigtigt det er, at hun prioriterer sin træning – selv når hun har travlt. Det, som jeg har fokus på, er Charlottes styrke og alder. Ben/balder er stor muskelgruppe, der er god at træne, fordi det sætter forbrændingen op – og det er supergodt for kvinder i overgangsalderen, fordi der begynder at ske nogle hormonelle ting i kroppen, der gør det svært at bevare kroppens muskelmasse. Derfor er det virkelig vigtigt at udfordre kroppen med noget styrketræning, så kroppen forbliver stærk."

"Hvis vi kigger på kroppen som en maskine, som vi gerne vil holde kørende i så mange år som muligt, så er der fem ting, vi skal huske at holde ved lige. Først har kroppen brug for noget bevidsthedstræning for at få en stærk kerne. Dertil er pilates rigtigt godt. Mange render rundt og bruger deres krop som et hylster, men mærker slet ikke, hvad der sker i kroppen, når de træner. Funktionel træning er også megavigtigt for at holde kroppen velfungerende.

De fleste sidder ned på en kontorstol 8-10 timer om dagen og bruger slet ikke kroppen til det, som den er skabt til. Derfor skal Charlotte løfte/trække/skubbe noget, så hun kan holde funktionerne ved lige. Den tredje ting er at få pulsen op. Det er vigtigt for hjertet og blodtrykket – også noget mange over de 50 skal være opmærksomme på. Derudover er bevægelighedstræning vigtigt for at styrke leddene, og den sidste ting er, at man skal huske at trække vejret, tømme hovedet og få ro på nervesystemet. Charlottes træningsforløb indeholder det hele, men med fokus på at opbygge styrke i ben/balder, og det har god indvirkning på ryggen og coren, hvilket giver god mening, fordi hun sidder så meget ned."

charlotte_før.jpg

Læs også: 6 øvelser, der strammer op på ben og balder

Halvvejs i forløbet

Charlotte: "Til at starte med var jeg meget øm, men det var superfedt at mærke, hvor hurtigt kroppen vænnede sig til det, og ømheden forsvandt. Nu har jeg fået dedikationen igen. Det var nemmere, end jeg troede at finde tilbage til træningsglæden. Jeg er blevet mindet om det kæmpe overskudsboost, som man får ved at træne. Udover det, som det gør for min krop, så gør træning en enorm forskel for min psyke og min livsglæde. Jeg ville ønske, at alle havde mulighed for at få hjælpen til at komme i gang og mærke den mentale gevinst, man får af det. Jeg kunne godt unde alle mennesker at få det spark i rumpetten, som jeg har fået af Jan, og jeg tror, de fleste ville kunne holde sig selv i gang efter få uger."

"Jan ville have mig til at droppe nogle af mine kulhydrater, så det har jeg gjort, og jeg spiser ikke kulhydrater i hverdagen, primært kød og grøntsager. Førhen spiste jeg ofte bare en proteinbar om morgenen, så kaloriemæssigt tror jeg, det er det samme. Men der er klart mere næring i rigtig kost, og det er vigtigt, hvis jeg skal opbygge muskler."

"Jeg har allerede fået mere styrke. Der er ting, jeg ikke kunne, da jeg startede, som jeg kan nu. Det er helt vildt livsbekræftende, at man i en relativt høj alder kan opbygge muskelmasse. Det fortæller, at det aldrig er for sent. Det kan godt være, at du – ligesom mig – ikke har trænet i et år og er kommet langt væk fra den krop og træning, du drømte om, men alting nytter, og det er de første fem uger af mit forløb et eksempel på. Det handler om at have en god, stærk og sund krop, og det er så motiverende at blive klar over, at det faktisk er muligt, selvom jeg ikke har trænet i et år, og selvom jeg er over 50 år."

Jan: "Charlotte er både en drømmecase og en svær case. Hun er enormt disciplineret, så det har været en stor fornøjelse at hjælpe hende i gang. Hun har en virkelig flot krop som 55-årig, men hendes hud er lidt løs, fordi kollagenen er ved at forsvinde. Selvom jeg kan se, hun nogle gange står og hiver lidt i huden, så accepterer hun også, at hun ikke kan genskabe den krop, som hun engang havde."

"Charlottes udgangspunkt var ikke, at hun skulle tabe sig, for hun havde ikke en masse overflødige kilo. Hun ville gerne strammes op, og det er faktisk langt sværere, når kollagen har forladt huden. Havde hun vejet 100 kilo, havde hun været tilfreds med at tabe sig 10 kilo. Men at blive strammet op gennem træning er en hård omgang. Heldigvis virker Charlotte utrættelig, så jeg er sikker på, at hun nok skal komme tættere på sit mål. Hun er allerede markant mere tonet og rykker sig hurtigt. Da hun i forvejen er en energibombe, synes jeg også, det er fedt, at hun alligevel siger, at hun har fået mere energi af at være mere aktiv."

"Det er tydeligt, at hun virkelig giver den en skalle. Desværre er der jo en del hjemmetræning, og det er hun nok bare ikke så meget til. Det sværeste for hende er derfor, at det er onlinetræning kl. 7 om morgenen. Det passer ikke så godt ind i hendes dagligdag, men hun prioriterer det, og det er jo vildt sejt, at hun er så disciplineret. Vi har mødtes et par gange og trænet udendørs meget tidligt om morgenen, og der er hun kommet, men hun savner sine gamle vaner og at komme ud ad døren til sin “normale” træning, tror jeg."

Læs også: Trine tabte 48 kilo: Nu vil jeg hjælpe andre til et lettere liv

Efter forløbet

Charlotte: "Dette forløb har været så godt for mig på alle fronter – både fysisk og mentalt. Det er en fornøjelse at se, at min krop har ændret sig, for jeg havde ikke forventet det helt store. Udover hvad man kan se, så føler jeg mig også stærk."

"Jeg er socialt anlagt og fungerer bedre som et flokdyr, der skal møde op et sted sammen med nogle andre, hvor jeg også bliver holdt ved ilden. Jeg synes, de udendørs træninger har fungeret godt, og jeg har fået øje på igen, hvor dejligt det er at træne, og hvor meget god energi man får af det. Dog må jeg være ærlig og sige, at onlinetræning aldrig bliver min favorit. For mig er der nemlig en stor glæde ved det sociale, som man kan opleve ved at træne med andre. Jeg træner også hårdere, kan jeg mærke, når jeg er sammen med andre.

Men alt i alt er jeg glad for at have fået motivationen tilbage og er blevet vejledt så professionelt af Jan. Jeg har slet ikke fået skader undervejs, selvom vi har trænet virkelig intensivt. Jeg er blevet meget mere tonet, og det vil jeg gerne vedligeholde til mit bryllup, for selvom man kan få sprøjtet lidt ind hist og her, så fungerer det bare bedst at træne. Det er jeg slet ikke i tvivl om, for jeg kan se forskel på min hud. Man kan altså godt blive strammet op, selvom man har en lidt fremskreden alder."

"Træningen er blevet en investering i en god alderdom for mig. Nu er jeg jo ikke tussegammel, men jeg begynder at få lidt skavanker, og derfor er træning vildt vigtigt. Jeg vil prioritere det højt for at holde fast i den muskelmasse, jeg har, og måske endda bygge mere på over tid."

Jan: "Jeg er virkelig tilfreds med de resultater, som jeg ser hos Charlotte. Hun er jo en disciplineret bandit! Hver eneste gang jeg pressede hende hårdere, løb hun bare hurtigere og løftede tungere – det er altså imponerende. Charlotte har en vindermentalitet. Hun gennemfører uanset hvad og får det til at lyde let. Men det skal man ikke kimse ad, for træningen har bestemt været hård."

"Det, som er inspirerende ved Charlotte, er at hun har erkendt og accepteret, hvad der sker i hendes krop, efter at hun er kommet i overgangsalderen. Hun er bevidst om, at hun ikke kan spise så meget mere, for hendes forbrænding er ikke længere den samme grundet hormonforandringer. Derfor er hun ret stringent og ”sparer kalorier sammen”, hvis hun ved, at hun skal noget, der indebærer god mad og vin.

Derudover faster hun en dag om ugen, hvilket er noget, hun har gjort fast i mange år, for at give tarmsystemet en pause. Hun kontrollerer sit kalorieindtag, fordi hun har valgt, at hun gerne vil se ud, som hun gør. Helt generelt for kvinder i overgangsalderen så kræver en vedligeholdelse af kroppen mere træning og mindre mad, end da de var yngre.

Mange går på kompromis, fordi de prioriterer anderledes eller synes, det er for hårdt. Jeg ved, at det har hjulpet Charlotte, at hun har skulle stå skoleret ved mig til de løbende målinger, for det ville bonne ud, hvis hun slækkede på kalorier og træning."

"Sidst, men ikke mindst, så synes jeg, at det er vigtigt at nævne, at overgangsalderen ofte rammer mange kvinder, mens de står midt i karrierens orkanøje, hvilket gør det svært at prioritere træningen og kosten. Derfor skal der bare utroligt meget til for at opnå så flotte resultater som Charlotte. Jeg synes, det har været superinspirerende at følge en kvinde med så stærk en disciplin."

Charlotte_efter.jpg

Charlottes mål

  • Højde: 158 cm
  • Vægt før forløbet: 58,4 kg.
  • Vægt efter forløbet: 56,2 kg.
  • Fedtprocent før forløbet: 26,9%
  • Fedtprocent efter forløbet: 22,1%

Mål før forløbet

  • Arme: 28 cm
  • Bryst: 94 cm
  • Talje: 80 cm
  • Lår: 52 cm
  • Hofte: 97 cm

Mål efter forløbet

  • Arme: 27,5 cm
  • Bryst: 93 cm
  • Talje: 79 cm
  • Lår: 47,5 cm
  • Hofte: 93 cm

Jan Svensson

44 år, har i over 20 år sideløbende med sin karriere i designbranchen indenfor salg, ledelse og udvikling dyrket sin passion for sundhed, og i 2014 etablerede han sammen med Tor Andersen træningsstudiekæden Power House. Jan er foredragsholder, konsulent og personlig træner og underviser også hold som Burn & Build, Power Barre, Power Reformer og Power Pilates. Se Pwh.dk, og følg @jansvensson3 på Instagram.

Charlotte Søndergaard

55 år, ekspansionsansvarlig hos Bestseller. Mor, forlovet og skal giftes, når verdenssituationen tillader det.

Se, hvad vi ellers skriver om: Vægttab, Træning og Interview