Kvinde sover

Foto: Getty Images Denne åndedrætsøvelse kan hjælpe dig med at slappe af og falde i søvn.

Svært ved at falde i søvn? Så skal du kende denne metode

Sig farvel til søvnløse nætter. Vejrtrækningsøvelsen 4-7-8 kan måske hjælpe dig med at falde hurtigere i søvn.

Vi ved det alle sammen godt;, din nattesøvn er vigtig for din sundhed. Men der er nætter, hvor det er sværere eller tager længere tid end normalt at falde i søvn, og for nogle kan det endda være oftere, end godt er.

Heldigvis findes der flere forskellige måder, der kan hjælpe Ole Lukøje på vej, og nu er vi blevet gjort bekendt med en ny, nemlig åndedrætsøvelsen 4-7-8.

Vejrtrækningsøvelsen udspringer fra den gamle yogiske tradition, Pranayama, der kan oversættes til åndedrætskontrol, og som bruges til at balancere energien i kroppen. Øvelsen hjælper dig derfor med at slappe af i din krop og dit sind, og på den måde derfor kan den hjælpe dig med at falde lettere i søvn.

Læs også: 11 ting, der sker i sengen, som vi ikke taler om. Før nu…

Manden bag 4-7-8-øvelsen, Andrew Weil, er læge, sundhedsekspert og direktør for University of Arizonas center for integreret medicin. Ifølge ham er øvelsen beroligende for nervesystemet, fordi den virker ved at aktivere det parasympatiske nervesystem, som fremmer de reaktioner, der foregår i hvile, det vil sige sænker hjerteaktivitet, puls og blodtryk, mens det sympatiske nervesystem, som bl.a. aktiverer vores stressrespons slukker. Det skriver Vogue.co.uk

Den rytmiske vejrtrækning vil derfor ikke alene kunne hjælpe dig, når du skal falde i søvn, du kan også med fordel praktisere dent, når du har brug for ro og at slappe af. Dr. Weil anbefaler dog, at du udfører vejrtrækningsøvelsen regelmæssigt og konsekvent, gerne to gange om dagen for at opnå de gode resultater.

Sådan udfører du 4-7-8-øvelsen

  1. Træk vejret stille og roligt ind gennem næsen, mens du tæller til fire. 
  2. Hold vejret, mens du tæller til syv (syv sekunder).
  3. Pust langsomt ud gennem munden, mens du tæller til otte. Når du når til otte, skal al luften være ude af lungerne.
  4. Gentag øvelsen fire gange – gerne to gange om dagen.
Se, hvad vi ellers skriver om: Søvn, Vejrtrækning og Guide