Dette er et debatindlæg og repræsenterer forfatterens
holdninger.
Når konflikter mellem de voksne bliver børnenes byrde, som
våben eller terapeuter, mister de mere end bare to hjem, de mister deres
barndom.
I denne tekst vil jeg gerne kaste lys over, hvordan det
sker, hvorfor det er så farligt, og hvordan vi som forældre og omsorgspersoner
kan sætte børnenes behov først og hjælpe dem gennem stormen.
Når børn bliver våben og terapeuter -
skilsmissekonflikterne, der stjæler barndommen
Flere og flere børn mister deres barndom i deres forældres
konflikt. De tvinges til at vælge side eller til at bære de voksnes smerte.
Konsekvenserne er alvorlige og ofte usynlige.
Skilsmisser har altid været krævende, men i de senere år har
fagfolk set en markant stigning i det, vi kalder højkonfliktskilsmisser, hvor
forældrene ikke kun går fra hinanden, men også inddrager barnet som våben,
mægler eller terapeut.
I kølvandet på dette dukker to foruroligende fænomener op:
forældrefremmedgørelse og parentificering.
Det er barnets udvikling, der betaler prisen
Når barnet mister den ene forælder: Forælderen er i live,
men fraværende.
Forældrefremmedgørelse opstår, når et barn, ofte gennem
subtil manipulation, vender sig mod den ene forælder uden nogen egentlig grund.
Den anden forælder opbygger loyalitet gennem devaluering, isolation og
følelsesmæssigt pres. I værste fald afbryder barnet kontakten helt.
International forskning viser, at omkring 11-15 procent af
børn i skilsmisseforhold udsættes for dette, og i 1 procent af tilfældene er
fremmedgørelsen alvorlig. Fagfolk beskriver dette som en voksende krise.
I 2024 samlede PASG Norge fagfolk fra 23 lande i Oslo og
beskrev fænomenet som en ny, tavs epidemi blandt skilsmissebørn.
Psykologen Amy J.L. Baker beskriver det på denne måde:
– At vende et barn mod en forælder er at vende et barn mod
sig selv.
For det er mere end tabet af en forælder. Det er tabet af en
del af sig selv, af identitet, familie, minder, tryghed.
Barnet som terapeut, den skjulte pris for parentificering
Det modsatte, men lige så skadelige, sker, når barnet bliver
den, der bærer den voksne. Dette kaldes parentificering. Det kan være praktisk,
trøstende, rengøring, at tage ansvar, at lytte til dårlige historier om den
anden forælder, eller at blive en allieret, en støtte, en skulder.
Og børn gør det gerne af kærlighed. Men de gør det på
bekostning af deres egen udvikling.
Psykologiprofessor Gregory Jurkovic advarer mod dette:
– Parentificering skaber børn, som mister adgangen til deres
egen barndom. De vokser op med skyldfølelse, udmattelse og et dybt ansvar for
andres følelser.
Når forældre bliver både offer og gerningsmand
Det er nemt at føle sig som offer i en svær skilsmisse, og
måske er man det også. Men faren opstår, når man samtidig, ofte ubevidst,
bliver en gerningsmand. En, der bruger barnet som støtte, hævn eller sikkerhed.
Projektion er en almindelig mekanisme, du lægger dine egne
følelser ind i barnet. ”Barnet har ikke lyst til at gå derhen”, eller ”barnet
er bange.” Men er det barnet, eller er det dig?
Vi skal alle være forsigtige her. Vi skal turde stille de
svære spørgsmål: Er det for barnets skyld, eller er det for min egen skyld?
Der er kun én side: barnets.
I familie- og skilsmissesager hører man ofte: ”Der er altid
to sider af en sag.” Men når det drejer sig om børn, er der kun én: barnets
side.
Børn er ikke ansvarlige for konflikter, relationer eller
samvær. De har ret til begge forældre, når det er sikkert. De har ret til ikke
at skulle vælge. Retten til at være barn.
Når voksne ikke anerkender et barns behov, fordi de kun ser
deres egen smerte, begår vi et stort forræderi, selv med de bedste intentioner.
Tabet for barnet kan være livslangt.
Hvad kan vi gøre?
1. Søg hjælp tidligt. Jo længere tid fremmedgørelsen eller parentificeringen står på, jo sværere er det at reparere.
2. Vov at gå i dialog. Selv når det gør ondt. Børn har ikke brug for perfekte forældre, men de har brug for voksne, der tør tale med hinanden.
3. Pas på med projektioner. Børn absorberer det, de voksne viser dem, men er endnu ikke i stand til at skelne deres egne følelser fra andres.
4. Hold barnet ude af konflikten. Det er ikke barnets ansvar at vælge side, lytte eller trøste.
Når omgivelserne tør se og vælge barnets side
Forældrefremmedgørelse og parentificering sker sjældent i et
vakuum. De forstærkes eller dæmpes af dem, der er omkring dem. Af venner,
søskende, bedsteforældre, tanter, naboer, lærere og ikke mindst den nye
partner.
For den person, der er alene og oplever at blive skubbet ud
af barnets liv, er smerten enorm. Mange føler sig skøre, forvirrede og tror
måske, at de overdriver. Når barnet vender sig væk, er det nogle gange umuligt
at finde fodfæste.
Derfor er støtte helt afgørende. Bare det at blive set,
troet på og lyttet til, uden nødvendigvis at vælge side, kan give en forælder
styrke til at klare sig og bevare håbet om et nyt forhold til sit barn.
Og for dem, der bevidst eller ubevidst praktiserer
fremmedgørelse eller trækker barnet ind som terapeut, kan det være afgørende,
at nogen tør stille spørgsmål. Ikke i vrede, men med kærlighed:
Er det her godt for barnet?
Har du overvejet, hvordan barnet oplever det her?
Det handler ikke om at vælge den ene forælder. Det handler
om at vælge barnets side.
Bonusforældre og loyalitet
Og til dig, der kommer ind som bonusmor eller -far: Du vil
det bedste. Men i din loyalitet over for din partner er det let at blive en
brik i noget, du ikke forstår hele billedet af. Det er ikke forræderi at stoppe
op og spørge:
Hvad støtter jeg nu?
Er det fair over for barnet?
Det er ansvar. Det er kærlighed. Og det kan være det, der
gør den største forskel.
Danmark tager affære
I december 2023 vedtog Danmark en tværpolitisk lovreform for
at beskytte børn mod forældrefremmedgørelse. Baggrunden var en stigende
bekymring for, at børn bliver trukket ind i loyalitetskonflikter, udvikler
angst, depression eller bryder kontakten med en forælder efter subtil eller
åbenlys påvirkning.
Lovændringen trådte i kraft 1. januar 2025 og fastslår, at
samarbejdssabotage og forældrefremmedgørelse kan få direkte konsekvenser i
vurderingen af barnets tarv, også med omsorgsændringer som et muligt resultat.
Samtidig begrænses behandlingen af samværssager til fire måneder for at
forhindre, at børn lider unødig overlast i lange processer.
Det vigtigste? Danmark investerer i ekspertise. Psykologer
og sagsbehandlere vil blive uddannet til at genkende fremmedgørelse som det,
det faktisk er: en form for psykisk vold mod barnet.
Det viser, at det er muligt og nødvendigt at tage børns
tilknytning alvorligt, selv når de voksne har mistet evnen til at samarbejde.
Et håb og en påmindelse
Børn har en enorm evne til at knytte sig, selv efter en
konflikt. Det er muligt at reparere, genopbygge og genskabe forbindelsen til
hinanden. Men det kræver, at vi voksne tager ansvar, ikke bare for vores egne
følelser, men også for, hvordan vi håndterer dem over for vores børn.
For det er ikke forældrenes kamp, der afgør barnets fremtid,
det er forældrenes måde at møde barnet på midt i stormen.
Denne artikel er først publiceret hos klikk.no. Dette er en redigeret udgave.
Kildeliste
Baker, A. J. L. (2007). *Adult children of parental alienation syndrome: Breaking the ties that bind*. W. W. Norton & Company.
Bernet, W., Baker, A. J. L., & Verrocchio, M. C. (2010). Parental alienation, DSM‑5, and ICD‑11: Response to critics. *The American Journal of Family Therapy, 38*(2), 76–187.
Blotcky, A. D. (2021, May 11). How to recognize parental alienation. *Psychology Today*.
Fidler, B. J., & Bala, N. (2010). Children resisting postseparation contact with a parent: Concepts, controversies, and conundrums. *Family Court Review, 48*(1), 10–47. https://doi.org/10.1111/j.1744-1617.2009.01287.x
Joachimsen, B. (2023, October 1). Foreldrefiendtliggjøring – en epidemi den nye barneloven overser? *PASG Norge*.
Tidsskrift for Norsk psykologforening. (2023, December). Danmark med tiltak mot foreldrefremmedgjøring. *Tidsskrift for Norsk psykologforening*.