Måske ligner det bare en krussedulle for dig. Men det er aldrig bare en krussedulle for dit barn. Hvis du lærer at spørge ind til dit barns tegning, vil stregerne på papiret kunne gøre dig klogere på, hvad junior er optaget af lige nu.
“Barnet lever sine oplevelser og følelser ud på papiret. Ved at lægge mærke til, hvad dit barn tegner, kan du derfor lære en masse om, hvad det tænker og føler,” siger pædagogisk psykolog Grete Binger.
Hun er medlem af bestyrelsen i Center for Analyse i Børnetegninger og har specialiseret sig i at analysere børns tegninger.
Men hvordan hulen kan nogle streger på et papir åbne en port ind til dit barns indre verden? Og hvordan får du dit barn til at fortælle? Det gør du blandt andet ved ikke at lægge ordene i munden på hende (‘nøj, sikke en flot flyvemaskine, du har tegnet!’) men i stedet stille åbne spørgsmål.
Inden du går i gang med at ‘dissekere’ dit barns kruseduller og streger, så hav dette råd in mente:
“Selv om din pige tegner et grædende barn, så behøver det ikke at betyde, at hun går rundt og er ulykkelig. Slet ikke, hvis hun lige bagefter tegner et ansigt, der smiler. En tegning er et øjebliksbillede, ligesom et foto her og nu, og det næste fotografi kan blive anderledes. Så lad være med at tolke for meget på en enkelt tegning,” siger Grete Binger.
Det vigtige er, at du lægger mærke til dit barns tegninger over tid og glæder dig over dem sammen med dit barn – og så lader dit barn fortælle dig, hvad tegningerne betyder.
Alfred, 6 år
Når børn bliver omkring fem år, bliver tegningerne ofte mere organiserede. Barnet bruger hele papiret og masser af farver. Det er ofte det, der er placeret midt på tegningen og er størst, som er det vigtigste – på Alfreds tegning er det tydeligvis dyret i midten. Umiddelbart har jeg en fornemmelse af, at Alfred er en selvbevidst dreng – dyret i midten symboliserer det. Jeg vil heller ikke udelukke, at alle piggene kan være udtryk for, at Alfred godt kan stritte som person, hvis tingene går ham imod. Ud fra denne tegning ser jeg også en dreng, der kender regler og normer og prøver at holde sig inden for rammerne (her: stregerne). Hvis det tager overhånd og hindrer ham i sin udfoldelse, er det jo ikke så godt, men det er jo også en almindelig udvikling for et barn, at man gerne vil gøre sig umage og leve op til forventningerne. Jeg ville for eksempel spørge ind til den måde, dyret er placeret på ‘hvad er det røde? Hvorfor står den næsten på tæer? Smiler den? Eller er den farlig?’.