
Tror du, gækkebreve kun er for børn? Så tro om igen!
Hvis du tror, gækkebreve kun er for børn, tager du fejl. Tag med til workshop, hvor man fordyber sig i den hyggelige gamle tradition i selskab med kage, snak og en ekspert.
Der kommer først et par stykker og så et par stykker til. Unge og gamle stadig med vinterfrakkerne på og bevæbnet med små skarpe sakse går de ind i Herstedøster Forsamlingshus, hvor der denne søndag afholdes workshop i gækkebreve.
Det er gækkebrevseksperten Karin Hald, der i
samarbejde med Albertslund
Bibliotek står for arrangementet, hvor alle kan komme
og enten lære at klippe et
gækkebrev eller blive endnu
bedre, hvis de mestrer kunsten i forvejen.
Karin, 77, og hendes gækkekollega, Susan Kortegaard, udgav først bogen "Klip et gækkebrev" i 1989 og en efterfølger to år efter.
I 2024 udkom så den tredje bog, "Gæk", af de to forfattere, og det er der en ganske særlig grund til.

"Det er jo en trend, vi
har her, siger Karin Hald og
kigger rundt på alle de gækkebreve, som bliver til mellem
hænderne på alle de fremmødte."
De sidder stille og klipper
og småsnakker mellem forsamlingshusets borde.
"Tiden er til håndarbejde
og strik. Man mærker så tydeligt, hvordan der falder en ro
over folk, når de har siddet
bøjet over noget en halv times
tid," siger Karin Hald og kigger rundt på de mange gækkebreve, der i dagens anledning er hængt op på forsamlingshusets vægge.
"Og så er der altså noget
over at sende en personlig
gave i form af et gækkebrev
i dette fortravlede samfund.
Det kan godt være, det koster
25 kroner med gammeldags
post, men tænk hvor glad
din tante, din frisør eller din
veninde bliver, hvis hun modtager et gækkebrev."
Der er jo det ved gækkebreve, at de ikke sendes uden
bagtanke. Der kunne jo vanke
påskeæg, hvis modtageren
ikke gætter afsenderen.
"Man sender sit gækkebrev, når vintergækkerne
blomstrer, og hvis man ikke
har hørt noget fra modtageren inden Palmesøndag,
ringer man op og siger ”gæk”," forklarer hun om reglerne,
som stammer helt tilbage fra
1800-tallet i henhold til Karin
Halds ”forskning” i emnet.
Stress og kreativitet
Karin Hald har udgivet tre
bøger om gækkebreve sammen med Susan Kortegaard,
og hun er vokset op med gækkebreve. Men senere i livet fik
de en ny betydning for hende.
"Som 38-årig fik jeg stress og var sygemeldt i fire måneder. I den periode brugte jeg meget tid på at tænke, ”Hvad er vigtigt for mig”?"
Svaret skulle blive gækkebreve.
"Når man er rigtig dårlig, tænker man: "Hvad vil
jeg allerhelst lige nu?" Min
terapeut sagde, at jeg skulle
skrue ned for mit arbejde som
lærer og i stedet bruge min
kreativitet. Så aftalte jeg med
min arbejdsplads, at jeg fik en
ugentlig fridag, og den brugte
jeg på noget kreativt som for
eksempel at klippe gækkebreve," husker Karin Hald.
"Man kommer ind i sådan en meditativ tilstand, når man sidder med det, siger hun og kigger sig omkring i lokalet, hvor sakse, blyanter og vers er i fuld udfoldelse."

Karin Hald klipper stadig
gækkebreve.
"I 25 år har jeg mødtes
med min kollega Susan Kortegaard og fælles veninder, og
så spiser vi brunch sammen
og klipper gækkebreve i timevis, mens vi snakker. Det har
vi meget fornøjelse af."
Det eneste problem er, at modtagerne af Karin Halds gækkebreve ofte genkender hendes fine stil, så hun er nødt til at ”snyde med prikkerne,” som hun kalder det.
I år regner Karin Hald med
at sende fire gækkebreve,
men det kan hurtigt blive til
flere, hvis ånden kommer
over hende.
En dygtig elev
Ved et af bordene sidder en
velkendt gækkebrevsklipper.
Det er Anette Berg Enemark,
som havde Karin Hald som
lærer, dengang hun gik på
den nærliggende Birkelundskolen i Albertslund i
1970’erne.
"Jeg havde hende i formning fra 1. klasse og fem år frem, indtil Karin flyttede til Fyn. Hun var god til sang, musik, billedkunst og alt det kreative," mindes Anette.
Senere blev Anette også
selv håndarbejdslærer,
og det er formentligt til
dels Karins
fortjeneste, for
hun fik Anettes
fokus over på det kreative.
"Jeg har altid lavet gækkebreve. Da jeg var teenager, var det peacetegnene, der prydede dem."

I dag er hun til de mere traditionelle motiver som kyllinger og blomster, og hvis hun sender et til Karin Hald, er det gerne med ”Fra din gamle elev” stående i prikker, så Karin ikke gætter afsenderen alt for hurtigt.
Som et lille afbræk i
snakken kommer troubadouren Finn Christiansen og underholder med en fællessang i form af
"Buster". Mens sangen står
på, er der fri lejlighed til at
gå rundt mellem bordene og
se de andres værker og samle
inspiration.

Derpå er der kage og kaffe
og et glas saftevand til børnene. Ved et andet bord sidder
Pia Rubin-Grøn, som har sønnerne Jack på ni år og Alex på
12 år med til workshoppen.
"Det er så
hyggeligt at
være med,
og når man
arbejder med
hænderne, er
det så afstressende. Og så er det jo bare en
hyggelig tradition," siger Pia
og kigger rundt på de andre
borde.
Hun har været med før, og hun husker tydeligt første gang, hun så et af de ”professionelle” gækkebreve.
"Jeg tænkte straks:
"Det kommer jeg aldrig til
at kunne". Men jeg fandt
hurtigt ud af, at jo mere jeg
prøvede, desto flottere blev
gækkebrevene. Jeg kunne jo
godt," jubler Pia.