Overvejet et krydstogt? Colette testede cruiselivet – her er, hvad hun fandt ud af

Overvejet et krydstogt? Colette testede cruiselivet – her er, hvad hun fandt ud af

Har du overvejet at tage på krydstogt, men tøvet ved tanken om klima og følelsen af at være indespærret? Journalist Colette van Luik og hendes mand stod på i Rom for at tage på cruise rundt i Middelhavet. Stå på her, hvis du vil vide mere om den flydende ferieform.

ALT for damerne logo

”Stort som et hus” er langt fra en dækkende beskrivelse af Odyssey of the Seas.

Stort som en lille by er mere præcist. Skibet medbringer over 5.000 passagerer. Dertil kommer 1.600 besætningsmedlemmer.

Selvom mange mennesker venter i havnen i Civitavecchia uden for Roms centrum, går det ret nemt at komme om bord, tjekke ind og komme til kahytten. 

Mens skibet sejler sydpå, ned langs Italiens vestkyst mod Messinastrædet mellem fastlandet og Sicilien, sidder vi i liggestolene på vores balkon og nyder det. Varme vinde, måger, der flyver med skibet, og det turkisblå Middelhav.

I syv dage sejler vi fra Rom via Santorini til Kusadasi på Tyrkiets vestkyst. Derefter tilbage via Mykonos og Napoli for til sidst at vende tilbage til udgangspunktet. Jeg åbner rederiets app på min telefon, og min mand og jeg gennemgår det omfattende program om bord på skibet. 

Journalist Colette van Luik og hendes mand, Elias
Modig, i en udsigtskapsel på skibet, 92 meter over havet. De kigger ind i kameraet, og i baggrunden kan man se havet.
Journalist Colette van Luik og hendes mand, Elias Modig, i en udsigtskapsel på skibet, 92 meter over havet.

Aktivitet døgnet rundt

De, der ønsker at være aktive fra morgen til aften, får tydeligvis ingen problemer med at fylde dagene ud. 

Her bydes på overdådige shows, som kunne have passet lige så godt i Las Vegas, musikalsk underholdning, biografer, flere forskellige restauranter, barer og caféer, kasino, spillehal, foredrag og ture.

Der er også to swimmingpools, fire boblebade, et vandland, en basketballbane i fuld størrelse, laser tag (en variant af paintball), radiobiler, en spa og et fitnesscenter, der tilbyder yoga, spinning og pilates.

Vi finder hurtigt ud af, hvordan vi skal spise om bord. Vi vælger morgenmadsbuffet i den store restaurant, frokostbuffet ved en af poolsene, hvor man skal være over 16 år, og a la carte-middag i spisesalen. Vi er dog klar over, at det er let at spise for meget, især når al mad er inkluderet i billetten ...

Nogle rederier, men ikke alle, har en form for dresscode. For eksempel er det ikke tilladt at komme ind i restauranterne i shorts og klipklapper. Og man kan blive bedt om at klæde sig lidt pænt på, når det er tid til middag.

Hvide huse på en stråning i Grækenland. I horisonten kan man se havet.
Efter et døgn på havet lægger krydstogtskibet til ved den græske ø Santorini, hvor mindre både fragter os i land – bl.a. til frokost i landsbyen Oía.

Den første dag er vi til søs uden at gå i land. Vi strejfer omkring på det gigantiske skib. Næsten øverst oppe, på dæk 14, er der trængsel af børnefamilier ved poolen, men i ”voksenpoolen”, som ligger lidt afsides i stævnen, er det mest par og pensionister, som læser, sludrer og solbader.

På trods af det smukke vejr er der stadig mennesker i den mørke hall et par etager nede, som huser enarmede tyveknægte og andre spillemaskiner, og inde i kaffekæden Starbucks er der fyldt med mennesker. 

Vi støder også på en del mennesker, der fejrer deres fødselsdag, og det går hurtigt op for os, at en del mennesker, der fylder 60 eller 70 år, tager deres børn og børnebørn med på krydstogt for at fejre det.

Efter et døgn på havet er det tid til det første stop – den græske ø Santorini. Det store skib lægger til et godt stykke ude, og mindre både fragter os i land. Vi tager en speedbåd og bus til Oía, landsbyen med en af Grækenlands smukkeste udsigter.

Vi spiser frokost på en skyggefuld restaurant og går et par runder, før vi tager bussen ned til landsbyen Fíra. Her slentrer vi rundt på hovedgaden, der er omkranset af vinbarer med en storslået udsigt over havet – og vores skib.

Billede af cruisegæster, der sidder under gule parasoller ved en af de to pools på skibet.
Der er to pools på skibet – en for børnefamilier og en for voksne.

Så tager vi den stejle svævebane ned til den lille havn, og en kvinde ved siden af mig bryder ud i gråd. Det viser sig, at hun har frygtelig højdeskræk.

Næste stop er Kusadasi på Tyrkiets vestkyst. Her tager vi på en guidet tur til Efesos, en antik by, der blev grundlagt omkring 1100 f.Kr. I 2015 blev Efesos optaget på UNESCO’s verdensarvsliste, og det er fascinerende at gå rundt i ruinerne med vores tyrkiske guide.

I sikkerhedskontrollen i Kusadasis havn møder vi fire medpassagerer, en svensk familie, som har tilbragt dagen på egen hånd i Kusadasi. Jeg har hørt, at der er et par hundrede skandinaver på skibet, men med tusindvis af passagerer er de svære at finde.

3 spørgsmål til eksperten

3 spørgsmål
til eksperten

Mimmi Tysk driver et rejsebureau, der specialiserer sig i krydstogter, og har 1 083 krydstogtsnætter i bagagen.

Er alle krydstogter dyre? 

"Der findes krydstogter i alle prisklasser. Sørg for at sammenligne, hvad der er inkluderet, når du kigger på forskellige krydstogter. Et tip er at rejse, når ikke alle andre rejser, f.eks. forår eller efterår. Så kan du finde gode priser. Og book gerne et år i forvejen for at få de billigste rejser."

Hvad er myterne om krydstogter? 

"At man tror, man sidder fast på skibet. Man glemmer, at man går i land hele tiden. Og at man tror, der er overfyldt og lange køer til alting. Det er sjældent tilfældet, fordi de rejsende har forskellige vaner. Og at man tror, det kun er ældre mennesker, der tager på krydstogt. Jeg var 20 år, da jeg var på krydstogt første gang og var helt solgt!"

Hvilke tendenser ser du? 

!Vi ser en stigning i rejsende, der ønsker at krydse med mindre skibe, der er lidt mere i luksussegmentet, som Oceania Cruises eller Regent Seven Seas Cruises. På deres skibe er der meget plads pr. rejsende, og der er inkluderet mere end på andre krydstogter."

Det med miljøet ...

Da jeg senere interviewer den norske kaptajn Per Kristoffersen, fortæller han mig, at der er over 80 forskellige nationaliteter om bord på skibet. Og han siger, at flere og flere er begyndt at opdage krydstogter.

"Selv når dollaren er dyr (rederiet er amerikansk, red.), føler mange stadig, at det er overkommeligt. Man får meget for pengene: Indkvartering, mad, masser af underholdning som shows, musik og teater, svømning, motion, at opleve forskellige steder ... Dertil kommer drikkevarer, arrangerede udflugter i land og et kasino, hvis man er interesseret i at spille."

Men spørgsmålet om klimavenlighed kan få folk til at tøve. Krydstogtskibene bliver større og større, men de sejler stadig primært på diesel.

"Vi arbejder hårdt på bæredygtighed og brændstofspørgsmål. Det er i både vores og miljøets interesse at være så klimasmarte som muligt. På længere sigt håber jeg, at vi kan kombinere diesel med elektricitet som brændstof," siger Per Kristoffersen.

Billede fra cruiseskibets øverste dæk, hvor man bl.a. kan se en pool, liggestole og parasoller.

Peter Roy, bæredygtighedschef på Odyssey of the Seas, fortæller ved en anden lejlighed, at 90 procent af alt affald fra skibet bliver genanvendt. Og at der er truffet foranstaltninger for at reducere brændstofforbruget:

"Blandt andet pumpes der luft ind under skibet, når vi er på havet, hvilket reducerer friktionen mellem skibet og vandet. Alene det tiltag gør, at vi bruger syv procent mindre brændstof," siger han.

Shows og overraskelser

Da vi ankommer til Mykonos næste dag, beslutter vi os for at tage en dukkert i Middelhavet. Vi lejer en scooter og suser tværs over øen til Elia Beach på mindre end en halv time.

Havet er behagelig varmt, og det er svært at komme op af vandet. Efter en græsk frokost med grillet blæksprutte, salat med solvarme tomater og saganaki, stegt gedeost, føler vi os dejligt hjemme.

En aften går vi til et show om bord på skibet og bliver forbløffede over både den enorme salon med flere forskellige scener og avancerede digitale skærme og den professionelle produktion. Alt fra instruktion og kostumer til dansere og sangere er på et højt niveau, så vidt vi kan vurdere.

Vi og otte andre madinteresserede passagerer får også en rundvisning i skibets største køkken, hvor vi bliver vist rundt af kokken Damion fra Jamaica. Han forklarer, hvordan man laver mad til tusindvis af passagerer og holder det hele varmt.

Det fører tankerne hen på militær disciplin og hierarki – alle ser ud til at vide, præcis hvad de skal gøre og hvornår.

Udsigt over havet, hvor man kan se to cruiseskibe. Billedet er taget fra et hvidt hus i Grækenland, som kan ses i bunden af billedet.

Vi går forbi bageriet, og jeg opdager til min glæde, at selv de store chocolate chip cookies, jeg har set ved kaffemaskinerne, er hjemmelavede.

Efter vores sidste stop i Napoli, hvor vi koncentrerer os om de tre lækkerier, som byen er særligt berømt for – espresso, pizza og pistacieis – hviler vi os på vores balkon og opsummerer ugen, mens skibet sejler tilbage til Rom.

Mange indtryk og oplevelser, masser af god mad, nogle dejlige dukkerter i poolen (når den ikke var for overfyldt) og selvfølgelig – badet i Middelhavet. Og vi følte os faktisk ikke det mindste indespærrede!

5 krydstogter – fra budget til luksus

Familievenligt og til at betale

MSC CRUISES Italiensk rederi med store, nye skibe og omkring 20 familie- og prisvenlige krydstogter at vælge imellem i Middelhavet, Caribien, Sydamerika og de nordiske lande. 

Et 7-dages krydstogt afgår fra København og går til Flåm, Geiranger og Molde Fjord i Norge. Fra ca. 7000 kr. pr. person inkl. alle måltider. 

Msccruises.dk

Afslappet og uden dresscode

NORWEGIAN CRUISE LINE Et afslappet amerikansk rederi (af norsk oprindelse) uden dresscode med mange midaldrende par og børnefamilier om bord. 

Et 11-dages krydstogt starter fra København og går via Amsterdam, Bruxelles, London, Paris, Bordeaux, Bilbao, La Coruña, Oporto til slutdestinationen Lissabon. Fra ca. 15.000 kr. pr. person inkl. alle måltider. 

Ncl.com

Flest voksne rejsende

CELEBRITY CRUISES Amerikansk-ejet rederi, mellemstore skibe og flest voksne rejsende. Stort fokus på mad og shows. 

Et 11-dages krydstogt afgår fra Southampton i England og går via Irland, Island og Skotland tilbage til Southampton. Fra ca. 16.500 kr. pr. person inkl. alle måltider. 

Celebritycruises.com

Klassisk og eksklusivt 

CUNARD LINES Britisk rederi med rødder tilbage til 1800-tallet, som tilbyder eksklusive krydstogter over hele verden og er bedst kendt for sine klassiske transatlantiske krydstogter. Interiør med træpaneler og marmor, højt serviceniveau og al den luksus og komfort, man kan ønske sig. 

Et 7-dages krydstogt afgår fra South Hampton i England til New York. Fra 1.549 pund (ca. 13.500 kr.) pr. person inkl. alle måltider. 

Cunard.com

Fokus på bæredygtighed

HAVILA VOYAGES Norsk rederi med fire skibe, der sejler på el i kombination med naturgas. Stort fokus på miljøvenlighed og bæredygtighed om bord. 

Et 12-dages krydstogt starter i Bergen og går via Kirkenes i Nordnorge tilbage til Bergen og byder på oplevelser som Lofoten, verdensarvsområdet Geirangerfjorden, midnatssolen og polarcirklen. Fra ca. 20.000 kr. pr. person inkl. alle måltider. 

Havilavoyages.com