Leyla Piedayesh vendte hjem til Iran. Og lavede mode ud af det.

Foto: Anne Nørkjær Bang Leyla Piedayesh, designeren bag det hypede brand Lala Berlin, viste sin AW16-kollektion på Copenhagen Fashion Week 3. februar. Her ses hun backstage inden showet.

Leyla Piedayesh vendte hjem til Iran. Og lavede mode ud af det.

Efter 27 år rejste kvinden bag det hypede modebrand Lala Berlin, Leyla Piedayesh, tilbage til sit fødeland Iran og fandt inspiration til en ny kollektion.

Leyla Piedayesh ser mode overalt. I arkitektur, i Instagrambilleder, selv i søjlerne og buegangene på Københavns Rådhus, hvor hun onsdag aften på Copenhagen Fashion Week præsenterede sin AW16-kollektion for sit eget modebrand Lala Berlin.

– Der er et mønster! Og der og der, siger hun og peger omkring sig på bygningens små detaljer i den smalle gang, hvor modeller, stylister og modejournalister iler rundt mellem hinanden. I modebranchen er det ikke stilhed før storm, der hersker, tværtimod: Der er storm før stilheden, før showet er i gang.

– Desværre har jeg aldrig rigtig tid til at stoppe op, trække vejret og nyde, at kollektionen er færdig. Jeg er allerede i gang med næste kollektion, jeg er altid på vej videre, fortæller 45-årige Leyla Piedayesh.

LÆS OGSÅ: Guide: Syv modeuge-events som ikke kun er for branchefolk

Den nye kollektion fra Lala Berlin har et ganske personligt udgangspunkt for Leyla Piedayesh, som er født i Teheran i Iran, men som 8-årig flygtede med sin familie til Tyskland under Den Islamiske Revolution.

– Jeg tog tilbage til Iran efter 27 år og besøgte forskellige steder, blandt andet Persepolis, hvorfra vi har hentet en stor del af inspirationen til kollektionen. Der er søjler, antikke skulpturer og smukke mønstre. Ud af det lavede vi vores eget mønster, som bliver varieret på forskellige måder. Kollektionen er et mix mellem det urbane og det orientale, og så er den lidt mere mørk og underspillet, end vi plejer at være – måske er det, fordi jeg er ved at blive ældre, griner hun.

Hvordan var det at være tilbage i Iran efter så mange år?

– Det var fantastisk at se, hvor jeg kommer fra. Det var virkelig som at komme hjem, fra første øjeblik, siger hun og tilføjer:

– Det er mærkeligt, fordi jeg jo pludselig kunne se, hvor det, jeg laver, kommer fra. Jeg har nok altid vidst det, men der var det ligesom lige foran mig: Tæpperne, motiverne, farverne, arkitekturen, symmetrien. Lige pludselig var det så tydeligt, hvorfor jeg gør, som jeg gør.

Næste stop: Lala land
Leyla Piedayesh har været vidt omkring, før hun besluttede sig for at slå sig ned i modeverdenen. Hun har været freelance-redaktør på flere tv-stationer og for pladeselskabet BMG Ariola og arbejdet for MTV i München og Berlin. Men en dag for ti år siden blev Leyla Piedayesh træt af mediebranchen.

Tre looks fra Lala Berlins AW16-kollektion. Kollektionen er blandt andet inspireret af mønstre og arkitektoniske detaljer, som designer Leyla Piedayesh fandt på sin rejse til Iran. Foto: Tony Passing

LÆS OGSÅ: "De bedste køb er dem, man forelsker sig i, hver gang man bruger dem"

– Jeg gad det ikke rigtig mere. Og så begyndte jeg at strikke, siger hun og forklarer, at moden på en måde har fulgt hende hele livet, selvom den først de seneste par år har været hendes levevej.

– Jeg har altid været interesseret i mode. Min mor havde en modebutik i Iran, og jeg kan huske, at min mor og min tante altid var meget stilede og moderne. De havde korte nederdele, lige som i Vesten, og bluser med matchende cardigans til. Så jeg er vokset op med modetøj som en naturlig del af forbruget.

I 2004 startede Leyla Piedayesh Lala Berlin, dengang med strik som hovedfokus. Det egentlige gennembrud kom i 2007 med en meget rost kollektion på Mercedes Benz Fashion Week, og siden da har Lala Berlin været sikret intens opmærksomhed – mærket er ligefrem blevet kaldt en "kult" og et "fænomen".

Hvor finder du inspiration til dine designs?

– Det er ret forskelligt. Men generelt er Instagram et virkelig godt redskab. Det er inspirerende at kigge på andre fotografer, finde frem til gamle sider og sådan noget. Man finder et flot billede, så følger man den fotograf, og så ender man måske op i noget 80'er-fotografi, og her finder man så denne her model, som var virkelig oppe i tiden på det tidspunkt, og så bliver man inspireret af dét look. Sådan kan internettet få dig til at rejse. Det er ret interessant, synes jeg.

Særligt det danske modemarked har taget godt imod Lala Berlin, som i dag har en butik i Berlin og én i København. Næste stop bliver formentlig oversøisk, fortæller Leyla Piedayesh.

– Vi er midt i en vækstperiode lige nu. Danmark var allerede tidligt et af vores stærkeste markeder, og vi kan virkelig godt lide at være her. Nu tænker jeg på, om vi måske skal lade en shop dukke op i LA. Maybe Lala is going to La la land!

Tre looks fra Lala Berlins AW16-kollektion. Foto: Tony Passing 

LÆS OGSÅ: Jesper Høvring gør Disney dirty

LÆS OGSÅ: Foråret nærmer sig: 12 lyse items til din garderobe

LÆS OGSÅ: Ny webshop: Danske søstre gør op med det skandinaviske indretningssnit

Se, hvad vi ellers skriver om: Interview