Sådan foretrækker danskerne at rejse
Danskerne vil have lufthavne med gode shoppingmuligheder og masser af underholdning. Til gengæld hader de lange køer og dårlig skiltning. Det afslører Finavia, som har undersøgt seks nationaliteters definition på en god lufthavn.
Det finske Finavia, som ejer Helsinki Lufthavn, står bag en ny forbrugerundersøgelse, der har
fokus på seks nationaliteters ønsker til lufthavne. Over 3000 personer har deltaget i den online
undersøgelse, som blev lavet i maj 2012 af Cint. Deltagerne kommer fra Danmark, Tyskland,
Finland, Sverige, Storbritannien og Japan.
Finavia har inddelt de rejsende i fire kategorier: "fast and efficient"," routine flyers", "enjoyment
seekers" og "safety seekers".
Undersøgelsen viser, at størstedelen af alle rejsende tilhører kategorien "safety seekers" –
nemlig lidt over 60 %. Disse rejsende foretrækker overskuelige lufthavne med tydelig skiltning
og rejser oftest med familien. 20 % af de rejsende tilhører kategorien "enjoyment seekers"
og ønsker lufthavne med gode muligheder for shopping og underholdning. Især findes de
underholdningssøgende blandt briterne, svenskerne og danskerne.
Mange af de danske rejsende nyder altså at befinde sig i lufthavnen, men hele 14 % af danskerne er
rutine-rejsende og har det helt omvendt. De vil helst bruge så kort tid som muligt i lufthavnen og
bliver særligt irriteret over lange køer. Sammenlignet med de andre lande er denne procentdel rigtig
stor, da "routine flyers" i gennemsnit kun udgør 3 % af de rejsende.
Finavias undersøgelse viser også, at danskerne er nogle af de mest kritiske over for transitlufthavne.
36 % af danskerne har svaret, at mellemlandingslufthavnen påvirker deres valg af rute. Kun
briterne viser sig mere kritiske på dette punkt, idet hele 43 % af briterne ifølge undersøgelsen lader
transitlufthavnen påvirke deres rutevalg.
Desuden har Finavia undersøgt de rejsendes lufthavnsritualer og shoppingvaner. Kun en lille
procentdel af danskerne har et ritual i forbindelse med flyvning, hvorimod det i Storbritannien er
1/3 af de adspurgte, der har mindst et lufthavnsritual.
Når det kommer til shoppingvaner, adskiller danskerne sig også fra alle de andre nationer.
Danskerne vælger som de eneste at købe whisky, oftere end de køber parfume. I alle andre lande er
parfume den vare, som de rejsende hyppigst tager med sig hjem fra lufthavnen.