Børn og mobiltelefon

Ja, dit barn skal ha' en mobil

Mobiltelefonen er dit barns sociale værktøj, så ja, dit barn skal naturligvis have en mobil, mener eksperten. Men hvornår, hvordan og hvorfor? Få et overblik her.

Faktaboks

  • Lad dit barn få en mobiltelefon senest i 4. klasse. Her bliver telefonen en billet til fællesskabet med kammeraterne.

  • Giv dit barn god tid til at lære at håndtere en mobil. I starten er det svært at huske at tænde, slukke og oplade. Barnet skal være 10 år, før du kan ”stole” på, at han husker det.

  • Lær dit barn at være en kritisk forbruger og vælg mobiltelefon ud fra, hvad den kan.

  • Lær dit barn gode mobilvaner, – forklar for eksempel, at ord ofte virker stærkere på sms.

  • Få det rigtige abonnement til barnets behov og lav klare aftaler, for hvad mobilen må bruges til.Kilde: John Aasted Halse, cand. pæd. og psych og tidligere formand for Børns Vilkår.

Børn er yngre og yngre, når de får deres første mobiltelefon, og de får den, fordi det så er nemmere at lave legeaftaler og henteaftaler med forældrene. Det siger John Aasted Halse, som er psykolog og tidligere formand for Børns Vilkår.

”Der er faktisk mange forældre i dag, som synes, deres børn skal have deres første mobil, allerede når de starter i børnehaveklassen,” siger han, ”Men mobilens indtog peeker først rigtigt i 4. klasse. På det tidspunkt begynder børnene selv at skulle køre i fritidsklub, og så vil forældrene gerne have den tryghed, at de kan få fat i deres børn, og vide, hvor de er efter skoletid.”

I den alder bliver mobilen også meget mere end et kommunikations- redskab for dit barn – den bliver barnets sociale livsline, forklarer John Halse. Mobilen bliver ganske enkelt livsnødvendig for, at barnet kan styrke sine sociale relationer. Sms-kommunikationen med kammeraterne handler om at netværke socialt, at blive set og markere sig i forhold til de andre.

Udenfor uden mobil

”Jeg vil gå så vidt som at sige, at børn i dag ikke kan leve lykkeligt uden en mobil,” siger John Halse og fortsætter, ”Når alle andre har en mobil, er det altså MEGET svært at være en af de få, som ikke har. Det giver simpelthen barnet en ringere livskvalitet, fordi der så er en masse, man ikke kan snakke med om. Lidt ligesom hvis man ikke havde et TV og ikke kunne snakke med om X-factor. Det ville simpelthen være for mærkeligt,” siger han og forklarer, at i dag ringer børn ikke længere på hos hinanden for lege, – de bruger i stedet mobilen. Med den kan de lynhurtigt navigere efter, hvor de andre er henne, hvor der spilles fodbold, og i det hele taget ”hvor det sker lige nu.”

”Den klassekammerat, som ikke har en mobiltelefon, bliver ikke inviteret med i fællesskabet. Det er hårdt, men det er sådan, det fungerer,” siger John Aasted Halse.

LÆS OGSÅ: Video: Må dine børn se iPad?

Hvornår?

Men hvornår er dit barn så klar til en mobiltelefon? Det kommer blandt andet an på din tålmodighed. For hvis du giver dit barn en mobiltelefon før 10-årsalderen, må du indstille dig på at give barnet en længere periode til at lære de mest elementære ting som for eksempel at huske at tage mobilen med, oplade den, tænde og slukke den i forhold til skolens spilleregler og jeres aftaler.

Det vil sige, at du ikke helt kan regne med, at telefonen fungerer som livline, så du altid kan få fat i dit barn. De basale mobilregler skal først læres – og det tager længere tid, jo yngre barnet er.

”Man siger, at et barn først er rigtig ”selvkørende”, når det skal i 4. klasse, så først på det tidspunkt kan man stole på dem,” siger børnepsykologen.

”Jeg vil ha’ den nye smarte”

Børn har typisk en holdning til hvilket mobilmærke, som er super sejt for tiden. Så hvad stil- ler du op, hvis kravet er den sidste nye (dyre) model? ”Her må forældrene komme på banen og markere sig. For hvem skal reelt bestemme? Det skal dem, som skal betale. Nemlig forældrene,” råder John Aasted Halse, som mener, det er en god anledning til at lære sine børn at være kritiske forbrugere.

Lær dit barn, at mobilen er en brugsgenstand, som skal bedømmes på, om den kan det, barnet skal bruge den til. Hvis der går konkurrence i mobil-mærke, kan man tage det op på næste forældremøde og sandsynligvis få afdækket, at det ikke passer at ”alle de andre har den og den model,” råder psykologen.

Det er også en god idé at lære barnet, at en mobiltelefon er en værdigenstand, som der skal passes godt på. Børn opfatter ikke mobilen som det stykke fintfølende teknik, den er – men mere som legetøj. Forklar, at både mobilen og det musik og de billeder, der er downloadet på den, har en høj værdi, så barnet lærer at passe godt på mobilen.

”Din klamme luder”

Er mobberiet tiltaget efter mobilens indtog i skolerne? Det kan ingen undersøgelser påvise, men forskere på Pædagogisk Universitet har fundet frem til, at sms-mobning ”bare” er en ekstra måde at mobbe på, fortæller John Halse. Men selv om mobningen ikke er tiltaget, så er den blevet grovere, mener han. Hvor man før ville sige ”dumme kælling” direkte til én, så får sms’en en ekstra twist og bliver til ”klamme, nederen hore”. For ved sms-mobning risikerer mobberen ikke at ”få nogen på hovedet”.

Man kan sige, at sms-mobning er mobberi på den helt feje måde. Mobberen ser ikke, hvordan omverdenen reagerer og får derfor mindre mulighed for at udvikle empatiske evner. Derfor er det essentielt, at du som forælder taler indgående med dit barn om, hvordan en bemærkning ofte opfattes hårdere end tiltænkt over sms, siger John Halse.

LÆS OGSÅ: Ipad – dit barns ven eller fjende?

Gode mobilvaner

Faktaboks

  • Du kan spærre for adgang til indholdstakserede tjenester, adgang til internet på mobilen, internationale kald og betalingsnumre. På den måde undgår du, at dit barn køber sig fattig i ringetoner, deltager i dyre sms-konkurrencer eller surfer på internetsider, der er uegnede for børn.

  • Du kan også bestemme barnets maks.-forbrug, enten månedligt eller ved et tank-selv-abonnement.

  • Du kan få barnets regning specificeret ud, så du kan følge med i hvilke telefonnumre, der er blevet ringet til.Kilde: TDC {/info}

Ifølge John Halse er det dit ansvar som forælder at lære dit barn at betjene mobilen på en god måde. Det gælder både teknikken og god mobiltelefonkultur. For eksempel hvornår mobilen skal være slukket, hvilke steder man ikke bør tale i det offentlige rum, sms-mobning og så videre.

”Det er vigtigt, at vi passer på med ikke at forme en generation, som føler, de altid skal ”være på”. Det er en stor stressfaktor for børnene, hvis de føler, de aldrig kan slukke deres mobil. Og her er det i øvrigt godt, hvis man selv, som forælder, kan vise et godt eksempel,” siger John Halse.

Telefonen betaler

Områder, hvor man kan betale for produkter med sin mobil, er i utrolig vækst. For eksempel kan man nu købe bus- og togbilletter på mobilen. Det kan selvfølgelig give forældre en tryghed at vide, at deres barn aldrig står helt uden penge på lommen, hvis barnet har mobilen med sig, men samtidig udfordrer de tiltagende muligheder også barnets dømmekraft.

Så husk at få talt med dit barn om, hvad mobilen må bruges til og overvej at sætte et loft over forbruget, så I ikke pludselig bliver overraskede over en kæmperegning.

LÆS OGSÅ: Low arousal: Sådan får du færre konflikter med dit barn

Hvilket abonnement?

• Tydeliggør i telebutikken, at mobilen er til et barn, så personalet lettere kan rådgive om det helt rigtige abonnement.

• Overvej et abonnement, hvor det er muligt at låse forskellige tjenester og numre.

• Overvej et abonnement, du kan tanke op eller sætte maks. på.

• Når du kan se, at antallet af sms’er på telefonregningen pludselig begynder at stige voldsomt, bør du overveje et abonnement, som indeholder ubegrænsede sms’er.

Kilde: Per M. E. Christensen, TDC

Du kan læse mere her:

www.medierådet.dk har 10 gode råd til dit barn, når det får sin første mobil.

www.teleindustrien.dk Pjecen ”Go’ mobil stil”, lavet til børn.

www.teleindustrien.dk Pjecen ”Børn og mobiltelefoner”.

LÆS OGSÅ: 8 fede børnebøger I kan læse sammen på iPad’en

LÆS OGSÅ: Skærmtid: “Vi har ingen regler"

LÆS OGSÅ: Skærmtid for de små: 1 time om dagen