Få pizza-professorens 5 bedste råd til den perfekte pizza
SPONSORERET indhold

Få pizza-professorens 5 bedste råd til den perfekte pizza

Sidste år åbnede Sune Rothenberg Lind en pop-up-pizzabar ved Svanemøllestranden på Østerbro, og på de få måneder stedet eksisterede, blev der langet 10.000 pizzaer over disken. Pop-up-pizzabaren gav ham så meget appetit på et pizza-eventyr, at han gennem længere tid har "studeret" pizza på en lang række rejser rundt om i verden - både i Europa og i USA.

Af: Hanne Bang Foto: Pizza Project/Flemming Gernyx
21. jun. 2019 | Mad | ALT.dk

Ifølge ham er tiden nemlig inde til at "at lave en pizza langt hurtigere end de sædvanlige 10 minutter, som både er vildt velsmagende og som er et reelt alternativ til både gourmetpizza-restauranterne og take-away-stederne.

Vil du gøre ham kunsten efter derhjemme, så får du her hans 5 bedste råd til at lave den perfekte pizza derhjemme:

1. Den perfekte pizzabund: Hvordan får man lavet en ordentlig sprød pizzabund i ovnen derhjemme, der jo ikke kan komme op på så høje varmegrader som fx hos Pizza Project?

"Nu skal pizza jo ikke nødvendigvis være sprød, men hvis det er den tekstur, man først og fremmest går efter, vil jeg anbefale at lave en opskrift på newyorkerpizza - i New York bager de nemlig pizzaerne ved lavere temperaturer, end vi gør - og de kan lide dem sprøde. Det er også en god idé at indkøbe sig et bagestål til at bage pizzaen på samt at sørge for, at ovnen er gennemvarm, inden man smider pizzaen i ovnen."

2. Den bedste tomatsauce: Hvad er dine bedste tips til en tomatsauce, der ikke bliver skarp i smagen?

"Brug solmodne tomater på dåse,  og brug de bedste du kan finde. Smag sovsen til med havsalt og intet andet. Kan du ikke finde gode solmodne tomater, så kan jeg anbefale at smage til med en anelse sukker."

parmaskinke-pizza.jpg

3. Hvilke pizzatoppings: Hvad er din top 3 over toppings, der aldrig må ende oven på en pizza?

"Jeg opererer ikke med dogmer, så længe råvaren er i orden og spiller godt sammen med de øvrige ingredienser, så synes jeg,  at det er fint at eksperimentere. Jeg er dog selv mest til de traditionelle toppings såsom ost, skinke, pølse, løg, svampe og den slags."

4. Pizza på grillen – go eller no-go?

Mange grill-entusiaster har jo kastet deres kærlighed på pizzaen også, men kan det overhovedet lade sig gøre at lave en ordentlig pizza på grillen?

"Helt klart (så længe vi taler grill med låg). Jeg startede selv med at lave pizzaer på en grill. Ovenpå varmen lægger man en bagesten. Det er supervigtigt, at det går hurtigt fra man løfter låget, til pizzaen er lagt ind og låget lagt tilbage, ellers bliver "ovnen" for kold, og man risikerer at pizzaen bliver en slatten affære.

5. Pizza-professorens egne favoritter: Hvilke toppings er der på din yndlings-pizza ud?

"Den er nem. Vores klassiske Margherita lavet på Nuvola-mel fra Napoli og surdej, toppet med tomat, Fior di latte mozzarella*, basilikum, parmesan og extra jomfru olivenolie."

*fior di latte mozzarella er en mozzarella, der er lavet på fløde istedet for mælk hvilket giver en meget fyldig smag.

Anbefalet til dig