Hyldeblomst og stikkelsbær opskrifter
SPONSORERET indhold

Hyldeblomst & stikkelsbær: Her er 5 fine opskrifter

Stikkelsbær og hyldeblomster smager skønt – både sammen og hver for sig. Pluk dine hyldeblomster tidligt om morgenen, mens de har mest duft og smag, og husk at plukke et sted uden trafikos. Her får du 5 fine opskrifter på både saft, marmelade, ispinde, tærte og lagkage med hyldeblomst og stikkelsbær:

Af:: Sandra Leigh Draznin Foto: Martin Dyrløv
08. jun. 2022 | Mad | Hjemmet

Her på siden finder du opskrifterne på

HYLDEBLOMSTSAFT OG MARMELADE

opskrifter-med-hyldeblomst-stikkelsbaer-1.jpg

Servér hyldeblomstsaften fortyndet med 4-5 dele koldt vand eller hvidvin. Hvis du fryser saften, kan du halvere sukkermængden. Nyd marmeladen på ristet brød eller på friskbagte scones.

Hyldeblomstsaft og -marmelade

1½-2 liter saft og 1 kg marmelade
Arbejdstid: 2-3 timer
Trækketid: 5 døgn
Kogetid (marmelade): 20 min.

40 hyldeblomstskærme (store og nyudsprungne, ca. 300 g)
1 citron (økologisk)
1 lime (økologisk)
1 appelsin (økologisk)
1 kg rørsukker (lyst)
1 liter vand
20 g citronsyre (eller vinsyre)
evt. konserveringsmiddel (eller vodka)
ca. 500 g syltesukker (eller almindeligt sukker)

  1. Klip de grove stilke fra hyldeblomstskærmene, og ryst dem fri for eventuelle smådyr. Vask citrusfrugterne, og skær dem i tynde skiver. Læg blomster og citrusskiver i lag i en syltekrukke eller skål.
  2. Kom sukker og vand i en gryde, og kog det igennem, til sukkeret er opløst. Tag gryden af varmen, og tilsæt citronsyre.
  3. Hæld lagen over blomsterne og citrusfrugterne. Læg evt. en tallerken på overfladen for at holde blomster og frugter dækket af lage. Dæk med et rent viskestykke, og stil det koldt i 4-5 døgn.
  4. Læg et dørslag over en fin sigte, og si saften. Pres ikke, men lad den dryppe langsomt igennem. Gem frugt og blomster til marmeladen.
  5. Rør evt. konserveringsmiddel i saften, og hæld den på skoldede flasker skyllet med vodka eller konserveringsmiddel. Opbevar saften mørkt og koldt. Hvis du ikke vil bruge konserveringsmiddel, kan du fryse saften i plastflasker eller papkartoner.
  6. Marmelade: Hak blomsterne og citrusskiverne, som er i overskud fra saften, i en foodprocessor til en grov puré. Vej puréen, hæld den i en gryde, og tilsæt 1 dl vand. Giv det et opkog, og tilsæt syltesukker svarende til tre fjerdedele af puréens vægt.
  7. Kog marmeladen ved middel varme i 15-20 min., og hæld den på skoldede glas. Luk dem til med det samme.

    TIP: Frys hyldeblomstsaften i isterningeposer. Så kan du lynhurtigt lave et glas koldt saftevand på en varm sommerdag.

STIKKELSBÆRIS MED HYLDEBLOMST

6-8 portioner
Arbejdstid: 45 min.
Kogetid: 25 min.
Frysetid: 3-6 timer

500 g stikkelsbær
150 g sukker
½ dl vand
¼ liter piskefløde
½ dl hyldeblomstsaft (konc.)

  1. Skyl og nip stikkelsbærrene, og læg dem i en gryde med sukker og vand. Giv det et opkog, og lad bærrene simre, til de brister (3-5 min.).
  2. Mos bærrene med en stavblender eller gennem en sigte, og kog mosen under omrøring, til den bliver tyk (ca. 20 min.). Hæld den i en skål til afkøling.
  3. Pisk fløden til blødt skum. Vend den sammen med den kolde stikkelsbærpuré, og smag til med hyldeblomstsaft.
  4. Fyld cremen i en form eller 6-8 ispindeforme, og frys i mindst 3 timer for ispinde og 5-6 timer for én stor form.

    TIP: Dyp evt. ispindene i mørk chokolade, smeltet med en lille klat smør.

LAGKAGE MED STIKKELSBÆRKOMPOT OG HYLDEBLOMSTCREME

1 lagkage, ca. 8-10 personer
Arbejdstid: 1 time
Koge-/bagetid: 40 min.
Trækketid: min. 3 timer

opskrifter-med-hyldeblomst-stikkelsbaer-2.jpg

4 æg
125 g sukker
¼ tsk. salt
125 g hvedemel
1 tsk. bagepulver
50 g smør (smeltet)

Kompot:
500 g stikkelsbær
150 g sukker
1 citron (økologisk)
evt. friske hyldeblomster

Creme:
2 dl cremefraiche 38%
2 dl piskefløde
1 dl hyldeblomstsaft (konc.)

Pynt:
50 g flormelis
evt. friske hyldeblomster

  1. Smør en springform (22-24 cm) med smør, og tænd ovnen på 180 grader.
  2. Pisk æg, sukker og salt til en tyk, luftig creme i ca. 8 min. med en håndmikser. Sigt mel og bagepulver sammen, og vend det i æggemassen lidt ad gangen. Vend smørret i dejen.
  3. Fyld dejen i formen, og bag kagen på nederste rille i ca. 40 min. Dæk evt. kagen med stanniol, hvis den begynder at blive mørk på overfladen. Tjek med et træspyd, om kagen er gennembagt, og lad den hvile i formen i 8-10 min.
  4. Løsn kagen fra kanten, åbn formen, og sæt kagen til afkøling på en rist.
  5. Kompot: Vask citronen, riv skallen fint, og pres saften. Skyl og nip stikkelsbærrene, og læg dem i en gryde med sukker, citronskal og saft. Giv det et opkog, og lad bærrene simre, til de akkurat brister (3-5 min.). Hæld kompotten i en skål til afkøling.
  6. Creme: Bland cremefraiche, fløde og hyldeblomstsaft i en skål, og pisk det til en luftig creme med en håndmikser.
  7. Flæk kagen i 3 bunde med en skarp kniv. Læg en bund i en springform, og dæk den med halvdelen af kompotten og halvdelen af cremen. Læg en bund ovenpå, og gentag lagene. Slut af med den sidste bund, tryk den let til, og dæk formen med film. Sæt kagen i køleskabet i mindst 6 timer, gerne til næste dag.
  8. Tag kagen ud af formen, og pynt med sigtet flormelis og evt. friske hyldeblomster.

    TIP: Du kan koge en lille håndfuld friske hyldeblomster med i kompotten det sidste minut – det giver en dejlig smag.

STIKKELSBÆRTÆRTE MED KOKOSMAZARIN

1 tærte, ca. 8 personer
Arbejdstid: 1 time
Trækketid: 1 time
Bagetid: 45 min.

Dej:
175 g hvedemel (evt. kagemel)
1 spsk. flormelis
½ tsk. salt
125 g smør (koldt)
3 spsk. vand (iskoldt)

Fyld:
500 g stikkelsbær
75 g sukker
2 spsk. majsstivelse

Kokosmazarin:
100 g smør
100 g sukker
100 g kokosmel
1 æg
2 spsk. hvedemel
¼ tsk. salt
1 lime (eller ½ citron, økologisk)

  1. Kør 125 g mel, flormelis og salt sammen i en foodprocessor. Skær smørret i små stykker, og drys dem i melet. Kør med pulseknappen, til det begynder at samle sig i klumper. Drys resten af melet (50 g) over blandingen, og kør det sammen med pulse-knappen. Stænk det kolde vand over, og kør dejen sammen. Form dejen til en rund plade, pak den i film, og sæt den i køleskabet i mindst 1 time.
  2. Rul dejen ud på et meldrysset bord i ½ cm’s tykkelse. Fór en tærteform (24 cm) med dej, og sæt den i køleskabet.
  3. Fyld: Skyl, nip og tør stikkelsbærrene. Bland sukker og majsstivelse, og vend det sammen med bærrene. Bred det ud på den rå tærtebund.
  4. Kokosmazarin: Pisk smør og sukker cremet, og pisk kokosmel, æg, mel og salt i dejen. Tilsæt fintrevet limeskal. Bred kokosdejen over bærrene, og bag tærten midt i ovnen ved 175 grader i 45-55 min.

    TIP: Hvis du ikke har en foodprocessor, kan du blande dejen med et mørdejsjern eller en stor gaffel.

Anbefalet til dig