Se 5 gode grunde til at spise kål
SPONSORERET indhold

Se 5 gode grunde til at spise kål

Der er kun gode ting at sige om kål, og kun fantasien sætter grænser for, hvordan du bruger de mange varianter i din mad. Velbekomme.

Af: Majbritt Louring Engell Foto: Maria Nørregard
25. nov. 2013 | Mad | ALT for damerne

Det er højsæson for kål, og der er flere gode grunde til, at kålen gerne må ende på din middagstallerken.

■ Kål er sundt.
■ Kål kan tilberedes på et utal af måder.
■ Kål mætter.
■ Kål er billigt.
■ Kål er en dansk råvare.

Kål er sundt pga. et højt fiber- og vitaminindhold. Der findes mange varianter af kål: hvidkål, rødkål, savoykål, broccoli, blomkål, spidskål (både almindelig og rød spidskål), rosenkål, romanesco m.fl. De mange varianter giver dig et utal af måder, hvorpå du kan bruge kål i din mad. Et hvidkålshoved giver ofte mad til mange måltider. Finten er derfor at bruge kålhovedet på flere måder, så det ikke ender med at ligge bagerst i køleskabet, hvor det bliver slattent, og du undgår at dine smagsløg kører træt af at skulle spise det samme.

LÆS OGSÅ: Lav 4 lækre og nemme retter med kartofler

Lav salat af kålen, når det er mest frisk og sprødt, eller en råkost, en coleslaw eller en grøntsagscouscous. Prøv f.eks. min opskrift ”hvidkåls- couscous” som jeg selv er supervild med, og som jeg tit serverer, når jeg får gæster. Du kan endvidere bruge din kål i stuvning, i suppe, eller i klassiske gryderetter samt som fyld i den i retter som koteletter i fad. Det er altså kun fantasien, der sætter grænser.

Fiberindholdet sikrer dig en god mæthed. Dernæst er fiberindholdet vigtigt, fordi det stabiliserer dit blodsukkerniveau. Det er en fordel for dit energiniveau. Vil du være sikker på, at dit måltid er optimalt sammensat skal du sørge for sammen med kålen at spise godt med protein, f.eks. kød, fjerkræ eller æg samt sundt fedt, f.eks. olivenolie og mandler, fordi fedt og protein også giver din krop mæthed, stabilt blodsukker og ikke mindst god forbrændingseffekt.


Her får du 4 lækre opskrifter med den sunde kål:

Fennikelsalat med appelsin og nigellafrø [185 kcal pr. person]
Super frisk og knasende sprød salat, hvor ingredienserne komplementerer hinanden helt fantastisk.



Broccolisalat med granatæble og feta [350 kcal pr. person]
En salat, der er sprængfuld af sundhed fra broccoli, som er rig på C-vitamin og fibre. Med den magre feta, olie og pekannødder, har du en salat, der mætter dig optimalt og sikrer dig en stabil blodsukkerbalance.



Cremet hvidkålscouscous & ovnstegt kylling [430 kcal pr. person]
Denne couscous er et rigtigt godt alternativ til almindelig couscous. Mængden af kalorier fra stivelse er i hvedecouscous høj, ca. 360 kcal, hvor kalorieindholdet i hvidkålscouscous er under 50 kcal pr. 100 gram.



Blomkålssalat med mozzarella og lam [510 kcal pr. person]
En lækker salat med to slags kål og lam ved siden af eller i selve salaten.