Derfor forbyder London-borgmester reklamer som denne
Fra næste måned skal det være slut med reklamer, som viser urealistiske skønhedsidealer og kan få folk til at føle sig skamfulde over deres kroppe, siger Londons nye borgmester Sadiq Khan. Forbuddet deler vandene.
– Som far til to teenagepiger er jeg ekstremt bekymret for denne type af reklamer, som er nedværdigende for folk, især kvinder, og får dem til at føle sig skamfulde over deres kroppe. Det er på høje tid, at det bliver stoppet, siger Sadiq Khan ifølge den engelske avis.
Hvordan Sadiq Khan konkret vil vurdere, hvilke kroppe og budskaber, som potentielt kan få folk til at skamme sig, er endnu ikke helt klart, men forslaget får ikke desto mindre allerede opbakning fra flere sider på sociale medier:
Der er dog også flere, der taler om "skræmmende tider", nypuritanisme og endda "Sharia-lov", med henvisning til Khans religiøse overbevisning:
@SadiqKhan@TfL@standardnews Pls to also ban ads for junk food, holidays I can't afford, and ads that give me beard confidence issues.
.@GlamourMagUK@SadiqKhan@TfL What body isn't shaming to someone with low self esteem. That's your measure? Great business model
— (((Paula Wright))) (@SexyIsntSexist) 14. juni 2016
Annonse
Er du "Beach Body Ready"?
I England har man i dag NGO-organisationen Advertising Standard Agency (ASA), som holder øje med reklamer på tværs af medieplatforme. ASA forbyder regelmæssigt reklamer, som de vurderer, videregiver ukorrekt eller uetisk indhold – for eksempel forbød de i april et billede fra en Gucci-kampagne med den begrundelse, at modellen på billedet så for tynd ud, og at billedet var "uansvarligt".
ASA kiggede også sidste år på den omdiskuterede ProteinWorld-reklame, som spurgte forbipasserende om de var "Beach Body Ready" med et stort billede af en trænet og slank model i en gul bikini. Reklamen mødte protest, også langt uden for Englands grænser, og flere svarede igen med modkampagner med budskaber som "Every Body Is Beach Body Ready". Reklamen blev da også forbudt, dog ikke, som mange havde håbet, på grund af det kropsideal reklamen syntes at fremme, men fordi reklamen lovede vægttab.
Modkampagne til ProteinWorlds reklame. Maj 2015. Foto: Rex Features/ All Over Press.
Modkampagne til ProteinWorlds reklame. Maj 2015. Foto: Rex Features/ All Over Press.
Den kontroversielle reklame hang på store tavler på togstationer i hele London, og det er netop dét, der nu skal gøres en ende på, hvis det står til borgmesteren:
– Ingen skal føle sig pressede af urealistiske forventninger omkring deres kroppe, mens de rejser med undergrundsbanen eller bussen, og jeg vil gerne sende et klart signal til reklameindustrien om dette, udtaler han ifølge The Guardian.
Nye bryster
Herhjemme har vi tidligere haft en lignende debat, antændt af klager over privatklinikken Nygarts reklamer for plastikkirugi på Movias busser. Nygart havde i årevis haft reklamer på busserne, men da en 17-årig gymnasieelev i vinteren 2013 skrev et debatindlæg i Politiken om, hvordan reklamerne påvirkede hendes selvværd fik det flere politikere til at tale om forbud mod netop den type reklamer.
– Der er grænser for, hvad vi som kommune skal stå som afsender af. Vi har et kæmpe ansvar for de store gule reklamesøjler, der kører rundt i vores by, og jeg synes ikke, at vi som kommune skal stå på mål for, at unge piger tror, at de skal plastikopereres for at være smukke, sagde kommunalpolitiker for SF Peter Thiele dengang til Politiken.
Annonse
Til DR udtaler Movia i dag, at de ikke kan se en politik som den, der nu skal gælde i London, indført i Danmark.
– De reklameregler, vi har, er vi faktisk fint tilfredse med. Vi vurderer reklamer fra sag til sag, og det, mener vi, er den bedste måde at gøre det på, siger Camilla Struckmann, sekretariatschef i Movia til DR.
På denne side finder du alle vores seneste og bedste artikler med stærke mennesker, der har truffet spændende valg i livet.
Læs med om aktuelle emner og tendenser i samfundet. Få også inpiration og gode råd om parforhold, økonomi og jobskifter. Og søger du altid gode tips til din næste spiseoplevelse, kulturbegivenhed eller rejse?
Så er du havnet det rigtige sted.
For vi elsker at skrive om stort og småt i livet og hverdagen, så vi kan blive klogere, overraskede og måske (lidt) forbedrede udgaver af os selv!
Derfor kan du her finde artikler om alt det, der vedrører dit og mit liv. Hver eneste dag giver vi dig de nyeste tendenser og bedste tips på livsstilsfronten:
Fra det svære og tabubelagte til vigtige debatter eller sjove trends her og nu. Fra det nære og personlige til det store, underholdende og drømmende.
Uanset om du er på jagt efter et modigt karriereskifte, om du vil forstå andre mennesker bedre, du søger nye måder at beskue livet på, vil finde en god bog, podcast eller tv-serie, om du søger råd om kærlighed eller søger den perfekte gaveidé. Du kan finde nyt om det hele på siden her.
For vi bestræber os på at give dig de bedste artikler, der kan hjælpe til at gøre din hverdag lettere - og inspirere dig til at drømme større.