Legetøj
SPONSORERET indhold

Derfor har dit barn brug for legetøj

Har babyer og små børn overhovedet brug for al det farverige legetøj? Ja er svaret, for legetøj hjælper dit barn til at lære sig selv og verden at kende.

Af:: Rikke Dinnetz
25. maj. 2011 | Børn | Vores Børn

Er vejen fra stuen til køkkenet hjemme hos jer også én lang forhindringsbane af klodser, tøjdyr og farvestrålende dimsedutter?

Børns legetøj fylder, blinker og dytter. Og når dit lille myr endelig er faldet i søvn klokken otte, kan du nok let bruge tre kvarter på at rydde alle legesagerne op – selv om det hele skal frem og ‘pynte’ igen dagen efter.

Men hvorfor har børn egentlig brug for alt det legetøj? Og har de overhovedet det – eller kunne en grydeske og en colaflaske med pastaskruer i være lige så godt?

Nej, lyder svaret fra legetøjsforsker Jørn Martin Steenhold. Legetøj er guld værd for dit barn, fordi det stimulerer hans hjerne.

LÆS OGSÅ: Legetøj: Underholdning i stof og træ

– Legetøj spiller en stor rolle for dit barns udvikling, og der skal farver og funktioner til. Babyer og små børn udvikler sig nemlig ved at sanse, så legetøjet skal stimulere de fem sanser,” forklarer han.

Små børn leger ikke

I virkeligheden er ordet ‘legetøj’ lidt misvisende, når det gælder små børn, for babyer og små tumlinger leger slet ikke, forklarer Jørn Martin Steenhold.– De arbejder hårdt på at finde ud af, hvad det er for en verden, de er kommet ud til. Små børn er interesserede i legetøj for at lære, hvordan deres krop og alting omkring dem hænger sammen.Når dit barn griber fat i en rangle eller bold, er det simpelthen for at finde ud af, hvordan legetøjet fungerer.– Børn er nysgerrige. Hvis de ikke ved, hvad en ting skal bruges til, afprøver de den, indtil de ved, hvad den kan, fortæller Jørn Martin Steenhold.For eksempel bruger din baby legetøj til at lære tyngdekraften at kende, når han sidder i barnevognen og smider sin rangle ned på jorden. Eller når han med vilje ‘taber’ bananen på gulvet, mens han spiser.LÆS OGSÅ: Vi tester legetæpperOplever du, at et stykke legetøj pludselig ikke interesserer dit barn mere, kan det være, fordi han nu kender tingens funktion. Ifølge Jørn Martin Steenhold er det ret forskelligt, hvor hurtige børn er til at afkode legetøjet.

Togbanen hitter i årevis

Det kan også sagtens ske, at dit barn leger rigtig meget med noget – men så pludselig slet ikke gider yndlingstingen længere. Hvorefter han et halvt eller helt år efter genvinder interessen.Det kan slet og ret være, fordi dit barn havde brug for variation efter at have leget meget med én ting. Eller fordi han pludselig ser nye udfordringer i legetøjet, som han ikke opfattede, da han var yngre.Måske var dit barn vild med sin togbane som toårig, hvor han gik op i at sætte togene sammen og putte den lille mand ned i togvognen. Senere, i børnehavealderen, bliver det pludselig sjovt at gøre mere ud af, hvordan banen skal se ud, og finde på en historie, der passer til legen.LÆS OGSÅ: Udvikling: Er dit barn bagefter?I babytiden gennemgår dit barn en kolossal udvikling, og legetøjet hjælper ham til at lære, hvad hans krop kan. Helt små babyer op til tre måneder har glæde af legetøj, de kan gribe fat i og holde i et fast greb.

Baby er glad for legetøj med lyd

I tre-til-seks-måneders-alderen er baby stadig interesseret i legetøj, som han kan have i hånden, men tingen må nu gerne sige eller gøre noget, når han ryster den. I denne periode er rangler med forskellige lyde gode. Når dit barn er cirka fire en halv måned, begynder han at holde med begge hænder om legetøjet, og omkring fem-månedersalderen øver han sig i at flytte legetøjet fra hånd til hånd.Når dit barn er mellem seks og ni måneder, bliver han især stimuleret af legetøj, som han kan flytte fra den ene hånd til den anden. Her er det fint med genstande, som er nemme at tage fat i, eksempelvis byggebægre, tøjdyr og rangler. Farvestrålende eller blinkende legetøj, der skærper babys opmærksomhed, kan desuden motivere dit barn til at trille, krybe og kravle.For din store baby mellem ni og 12 måneder handler det om at gå på opdagelse. Når baby bliver mobil og kravler og rejser sig op, er det optimalt med legetøj som for eksempel en gåvogn, hvor dit barn kan bruge hænderne og kroppen på én gang.LÆS OGSÅ: Legetøj – Fra tegnebræt til butikNår din tumling starter i vuggestue eller dagpleje, begynder han at efterligne dig og andre voksne. Nu bliver han især stimuleret af legetøj, der er kopier af noget rigtigt. For eksempel er en dukke en kopi af en baby, legetøjsbilen er en kopi af jeres bil og legekøkkenet af hjemmets køkken.

I vuggestuen leges parallelt

Når børn i vuggestuen leger med dukker eller biler, leger de endnu ikke sammen, men parallelt, hvor de står ved siden af hinanden og lærer ved at efterligne hinanden.Tumlinger er dog også stadig interesserede i legetøj med en funktion. For eksempel noget, der giver lyd eller bevæger sig, når man trykker på en knap. Oplagt legetøj er byggeklodser, dukkehuse og musikinstrumenter som xylofoner og trommer.I toårsalderen begynder det også at blive sjovt at klæde sig ud, så udklædningstøj i alle afskygninger er populært, og udendørs er både gynger, sandkasser, bolde og små scootere et stort hit, da de styrker dit barns fysik, motorik og balancesans.Når dit barn kommer i børnehave omkring de tre år, begynder han at lege på en ny måde. Hvor det før har været ene- og parallelleg, begynder han nu at lege ‘rigtigt’ med andre børn.

Fra funktion til fantasi

Nu bliver det interessant med legetøj, der giver børnene mulighed for at lege noget med et tema, bruge fantasien og konstruere en fantasiverden – sammen med andre. Dukkehuse, dukker, små legehuse med funktioner, togbaner, bondegårde, legeværktøj og udklædningstøj hører sikkert til blandt yndlingslegetøjet.

Tusser, farver, saks og papir er nu også et must at have liggende på hylden, for dit barn elsker at tegne, klippe og klistre. I treårsalderen kan du dog næppe se, hvad dit myr tegner, for det er processen, der er det interessante for ham.

Dit barn kan også få glæde af at styrke finmotorikken ved at lege med perler og stimulere kreativiteten med ler og fingermaling. Samtidig begynder han at blive god til at konstruere, stable klodser og opbygge tilhørende fantasilege sammen med andre.

Bliv ikke forbavset, hvis din lille børnehavebandit behandler legetøjet hårdhændet. Det er en del af dit barns udviklingsproces, fordi han er ved at eksperimentere med tingene afprøver, hvor grænserne går, og hvor meget legetøjet holder til.

LÆS OGSÅ: Sådan hjælper du dit barn med at lege

LÆS OGSÅ: Sådan sætter du grænser for legekammerater

LÆS OGSÅ: Test af legetøj – sådan foregår det