Martin Gjesing
SPONSORERET indhold

Sådan bor Kristina og Martin Gjesing

Der er leben i og udenfor lejligheden i gadekrydset på Nørrebro, hvor Martin Gjesing, 37, og Kristina Gjesing, 42, bor med deres to børn på 2 og 11 år.

Af:: Pernille Rosenkilde Foto: Philip Messmann
15. jul. 2018 | Bolig | Eurowoman

Som medejere og henholdsvis CEO og office manager i det kreative bureau Moon er hverdagen og hjemmet et kreativt kaos med børnerod, køkkendans, Gurli Gris i fjerneren og gæster i sofaen.

LÆS OGSÅ: Line Sander: "Jeg beskæftiger mig kun med noget, der har sjæl"

Martin Gjesing og Kristina Gjesing flytter ofte rundt på indretningen i deres Nørrebro-hjem.

Hvad er det her for et sted?

– Det er klart et familiehjem og vores safe space, hvor vi rebooter og kommer tæt på hinanden. Vi arbejder meget og har en del rejseaktivitet, så vores hjem er en sikker base, hvor der er trygt og roligt, hvor alle er velkomne, og hvor der altid er plads til at hænge i en sofa.

Hvad gør området godt at bo i?

– Nørrebro er en fantastisk smeltedigel af kulturer, nationaliteter og personligheder, og vi elsker det leben, det giver. Vi bor på hjørnet af Åboulevarden og Blågårdsgade, som begge er super busy og konstant minder os om, at vi er midt i byen. Det kan vi godt lide, når nu vi faktisk har valgt at bo i byen.

Reolen er en 606 Universal Shelving System af Dieter Rams

Reolen er en 606 Universal Shelving System af Dieter Rams for DePadova, marmorbordet er af Eero Saarinen, lampen af Muller Van Severen og maleriet fra Atelier Pica Pica. Foto: Philip Messmann.

Hvad kan jeres lejlighed?

– Det særlige ved vores lejlighed er, at gangen er meget lang, med køkken og stue i hver sin ende, så vi kan lave mange forskellige ting, når alle er hjemme, uden at sidde på skødet af hinanden. Vores vinduer ud til Åboulevarden er fantastiske på sene arbejdsaftener ved spisebordet i stuen, hvor trafikken suser forbi, lysene blinker, og du fornemmer, at du er en del af København.

LÆS OGSÅ: Er dette Vedbæks flotteste villa?

Hvordan har I sat jeres præg på den?

– Vi har lavet alt fra bunden. Vi overtog en nyrenoveret lejlighed, som var helt igennem forfærdelig, med glimmer på alle vægge, krokodillepræget tapet på toilettet og egen bar i spisestuen. Vi har delt stuen op, har bygget nyt køkken med spiseplads, nænsomt installeret badeværelse med vintagefliser fra Gentofte Hospital og meget andet. Vi laver ting løbende, da behov og ønsker ændrer sig, som børnene bliver ældre.

Muller Van Severen

Den farvede stol er fra Muller Van Severen og keramikken på spisebordet fra Lobmeyr og Jessica Hans. Foto: Philip Messmann.

Hvor hænger I mest ud?

– Vi er meget i køkkenet, hvor vi laver mad sammen, spiller høj musik og danser, og så har vi for nylig lavet vores oprindelige spisestue med plads til 16 gæster om til en sofastue, hvor Charlie ser Gurli Gris, Karla laver Musical.ly, og Kristina og jeg snakker og læser blade.

LÆS OGSÅ: Sådan vælger du de rette kunstværker til dit hjem

Nyt eller gammelt?

– Hjemme er vi klart til nyt, i hvert fald i forhold til møbler, men vores designobjekter er en blanding af nyt og vintage. I vores funkissommerhus fra 1968 i Gilleleje, har vi dog næsten kun indrettet os med vintage, som passer til stilen.

Loveseat fra Hay for Ganni

Stolen er en Loveseat fra Hay for Ganni, den store hvide vase er en siciliansk souvenir og spejlbordet en gave. Foto: Philip Messmann.

Er der nogle perioder, I er inspireret af arkitektonisk og designmæssigt?

– Det er vist en god blanding. Vi er ret vilde med det simple udtryk fra 50-60’erne og har altid godt kunnet lide designere som Alvar Aalto og Eero Saarinen. Vi er også glade for Muller Van Severen og e15.

Hvor meget flytter I rundt og skifter ud?

– Hele tiden. Det sker ret naturligt, fordi vi har en lille på to år, der flytter rundt på møblerne nonstop. Vi er ikke så gode til status quo, så mange af vores ting flytter plads, og når vi bliver trætte af noget, flytter det i sommerhuset.

Space Magazine

Der ligger magasiner og bøger overalt til inspiration på Moon, der også udgiver Space Magazine. Foto: Philip Messmann.

Hvor ender festen, når I har gæster?

– Ofte ender vi bare med at være i køkkenet, når vi spiser middag med vores venner, mens børnene hænger på værelserne. Vores nye sofastue er et forsøg på at trække os ud af køkkenet for at hænge med vennerne i en sofa i stedet, men det kræver lidt tilvænning at ændre på rutinerne.

Hvordan smitter jeres arbejde af på indretningen af jeres hjem?

– Eftersom vi hele tiden arbejder med nye projekter og research, ændrer vores præferencer sig også. Der er mange bøger, magasiner og andet som lander hjemme, inden det ryger på kontoret og omvendt, så tingene skifter hele tiden plads. Vores hjem og kontoret minder ret meget om hinanden, og det er nok ret naturligt. Moon er en forlængelse af vores personlige æstetik og interesser.

Kontoret

Kontoret er lavet om til en stor fysisk oplevelse af udvalgte projekter. Foto: Philip Messmann.

Hvad laver I på Moon?

– Moon er et kreativt bureau, som arbejder med kreativ og kommerciel forretningsudvikling. Vi er otte mand på kontoret, som er ejet af Frederik Bjerregaard (bl.a. tidl. chefredaktør på magasinet Cover, red.) og jeg. Vi arbejder med kampagner, modeshows, retail, indretning, setdesign, brandudvikling, kommercielle strategier og meget mere og har bl.a. kunder i Danmark, Norge, Finland, Tyskland, Frankrig, Japan og Kina.

Moon står også bag magasinet Space Magazine

Moon står også bag magasinet Space Magazine, der her ligger i stakkevis sammen med anden inspiration. Foto: Philip Messmann.

Hvordan har I indrettet jer på kontoret?

– Vi er så heldige at have 250 m² midt i København, hvilket giver rig plads til masser af bøger, magasiner og alt mulig andet, som bruges i de forskellige projekter, vi arbejder med. Vi køber bøger nonstop og arbejder på et godt og solidt Moon-bibliotek til vores ansatte. Det er vigtigt for os at have et inspirerende kontor for dem, som arbejder på Moon og dem, som besøger os. Man skal helst opleve noget nyt, når man kommer på kontoret, hvor vi tester egne designs til projekter, nye møbler og meget andet, så det ser aldrig ens ud.

Jørgen Rasmussens Kevi-stol for Engelbrechts

På Moon sidder man godt på Jørgen Rasmussens Kevi-stol for Engelbrechts. Foto: Philip Messmann.

Hvordan skaber man de bedste rammer for kreativt arbejde?

– Man lader projekterne løbe frit og giver plads til, at moodboards, referencer m.m. kan bredde sig til ét stort kreativt rod. Det skal ikke tøjles, selv om jeg er neurotiker uden lige og godt kan lide at rydde op. Med snart fem år på Moon er jeg så småt ved at vænne mig til det.

Anbefalet til dig