Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Bliv nytårsfuld på den gode måde
Foto: All Over Bliv nytårsfuld på den gode måde

Den gode nytårsbrandert

Sådan undgår du tømmermænd

Det er faktisk muligt at drikke lige netop så meget (eller lidt), at du slipper for både fysiske og moralske tømmermænd dagen derpå.

På den måde undgår du følgende uheldige scenarier: A: Du gav efter for din indebrændte trang til at fortælle din kollega, hvad du virkelig synes om hendes irriterende vaner. B: Du sluttede festen med hovedet nede i toilettet. Eller endnu værre, C: Du endte med at kysse (lidt for meget og lidt for offentligt) med ham den søde kollega, selv om du jo reelt set er i et forhold.

Livet er fuld af festligheder, der inkluderer alkohol, og derfor burde det egentlig være ret enkelt at lære at styre, hvor meget vi drikker, og hvordan vi reagerer på det. Vi ved også, at et alkohol-stop ofte er lig med vægttab. Alligevel er det ganske svært at lande netop der, hvor du har det løssluppent og sjovt uden at blive lallende og uklædeligt stiv. Den dårlige nyhed er, at der ikke findes en opskrift på den perfekte brandert. Den gode nyhed er, at du faktisk kan komme rigtig tæt på, hvis du lytter til din krop og husker nogle få regler (også når alkoholen er kommet indenbords).

"Når vi taler om at drikke alkohol på en god måde, er det flotte princip at drikke et glas vand pr. genstand. Når man drikker alkohol, er der en forsinkelsestid, fra man har drukket genstanden, til den fulde effekt indtræffer, og i det tidsrum kan man ikke nå at opdage, hvornår man har drukket for meget, hvis ikke man tager en pause. Den pause vil man opnå ved at bytte hver anden genstand ud med et glas vand," forklarer Janne Tolstrup, forskningsleder hos Center for Alkoholforskning.

Så lang tid tager det at forbrænde en genstand
Det tager mellem 30 og 60 minutter, inden du mærker den fulde effekt af den genstand, du drikker, så det kræver rygrad at vente med det næste glas med alkohol. Ventetiden kan du bruge på at glæde dig over, at det vand, du har i glasset, også er med til at forebygge næste dags tømmermænd, da du ved at drikke meget vand undgår dehydrering, som er den helt store synder, når det gælder tømmermænd. Samtidig vil du ubevidst drikke lidt mindre alkohol, da vandet automatisk slukker din tørst. Så det behøver du ikke bruge alkoholen til. Tager du de fornødne pauser, drikker du også automatisk langsommere – endnu en regel, der er god at huske på.

"Bygger du en promille langsomt op over en aften til en god middag, er du mere i kontrol, end hvis du tager en masse shots hurtigt. Faktisk kan du godt ende med at opnå en højere promille ved at sidde og drikke over en hel aften, end hvis du drikker færre genstande på kort tid, men den euforiske tilstand, du opnår ved at drikke hurtigt, kan gøre dig langt mere crazy," siger Janne Tolstrup.

Reptilhjernen tager over
Promille er i det hele taget en svær størrelse. Rent teknisk er promillen lig med din koncentration af alkohol i blodet. Så jo højere promille, jo mere fuld er du. Eller hvad? Sådan tænker de fleste, men det er faktisk ikke helt rigtigt.

"Hvis du er vant til at drikke, kan du godt have en højere promille og stadig have mere kontrol over situationen end en med en lavere promille, der ikke er vant til at drikke, og opnår du promillen ved at drikke langsomt frem for hurtigt, vil der også være forskel på, hvor fuld du føler dig," siger Janne Tolstrup.

Derfor kan man ifølge hende heller ikke fastslå, hvornår en promille er så høj, at den er 'for meget'.

"Alkohol rammer helt forskelligt hos dig og mig, og det har igen noget med træning at gøre. Drikker du ofte, kan du bedre kontrollere en høj promille, end hvis du ikke gør. Samtidig spiller fysiske forhold som vægt og fedtprocent ind på, hvordan man reagerer på en specifik promille."

Drikker en mand og en kvinde med samme vægt det samme antal genstande, vil kvinden altid få en højere promille end manden, fordi alkoholen fordeler sig forskelligt i vores kroppe.

"Kvinder skal ikke drikke om kap med mænd. Det er som at sætte en ko til at løbe om kap med en væddeløbshest," siger Janne Tolstrup.

Her er dine fulde-faser
I USA har man på universitetet Virginia Tech prøvet at fastslå det promillespænd, hvor man efter sigende skulle opnå den helt perfekte rus. Ifølge diagrammet The Positive Drinking Zone vil du befinde dig i The Pleasure Zone, hvis du holder en promille på mellem 0 og 0,6. Her vil du være afslappet, sjov og social, mens du vil blive mere træt og mindre social med en promille
på mellem 0,6 og 1. Stiger promillen til over 1, ryger du ind i Zone of Regret, hvor din koncentrations- og taleevne går fløjten, ligesom du vil begynde at opføre dig upassende. At en promille på maksimalt 0,6 er den bedste forudsætning for en ikke alt for skør aften, giver ifølge alkoholkonsulent ved Folkesundhed Aarhus Bente Hvid god mening.

"Vi ved, at promillen spiller ind på koordinationsevne og reaktionstid, og det gør den, n år vi kommer op på omkring 0,5-0,8, så det er ved den lille promille, vi får nydelsen og behageligheden. Derefter begynder alkoholen at spille mere ind på vores funktioner, og det er derfor, vi har en promillegrænse for bilkørsel, der hedder 0,5 i Danmark. Her begynder vores syn og reaktionstid at blive ændret, og kommer vi endnu højere op, omkring 0,8, bliver vores opmærksomhed og koncentrationsevne svækket," forklarer hun og uddyber grunden til, at vores funktioner nedsættes:

"Alkoholen går ind og påvirker hjernen. Det er et organisk opløsningsmiddel, der påvirker vores nerveceller og får dem til at fungere dårligere. Alkohol kommer fra tarmen ud i blodet og via blodet op til hjernen, og det er det mest avancerede, der tager skade først," påpeger Bente Hvid.

Det er altså derfor, at vi som noget af det første bliver lidt mere løsslupne. Her påvirkes nemlig frontallappen, hvor vores sociale kompetencer sidder, som sammen med de områder, der influerer moral, etik og rigtigt og forkert, er de senest udviklede dele af den menneskelige hjerne. Ved at lukke delvis ned for dem sætter vi hjernen et par evolutionstrin tilbage.

"Vi bruger jo alkohol bevidst til at løsne op i sociale sammenhænge. Efter en velkomstdrink og det første glas hvidvin ved bordet går snakken jo allerede mere løssluppent. Men fortsætter vi med at drikke, påvirker det til sidst hjernen så meget, at vi opfører os dummere og dummere," siger Bente Hvid.

Janne Tolstrup siger, at det er vores overjeg, der bliver sat ud af drift.

"Når de områder i vores hjerne, som dikterer vores moral og opførsel, bliver bedøvet, er der langt mere plads til reptilhjernen. Og det er grunden til, at folk kan finde på at skælde ud på deres chef eller dyrke sex med folk, de ellers ikke ville."

Det er tilladt at sige nej
Promillens størrelse siger altså ikke nødvendigvis noget om, hvordan vi får det, når alkoholen går ind. Men hvad gør så? Faktisk spiller vores humør en stor rolle for, hvordan en våd aften ender. Og hvor festlig den bliver. Ifølge eksperterne bliver den sindsstemning, man er i, når man drikker, forstærket af alkoholen. Så hvis du har det skidt og er ked af det, bliver du altså ikke nødvendigvis glad af at drikke dig fuld. Forskning lavet på Center for Alkoholforskning viser, at mere alkohol ikkenødvendigvis er lig med mere sjov. En opfattelse, der ellers ofte hænger sammen med det at drikke.

"Vi har forsket til gymnasiefester, hvor vi gennem aftenen målte elevernes alkoholpromille og deres humør. Vi kunne se, at de blev glade og opstemte ved de første genstande, men hurtigt nåede et mætningspunkt, hvor de ikke blev mere glade af flere genstande. Så hvis ikke du har sjovt, når du har drukket få genstande, får du det heller ikke af at drikke flere," fastslår Janne Tolstrup. Når vi ikke nødvendigvis optimerer festrusen ved at drikke igennem, er det muligvis lidt nemmere at sætte farten ned til næste fest, og så er vejen til den perfekte brandert måske alligevel ikke så svær at finde. Med eksperternes sidste råd kan det endda ende med, at vi rammer helt rigtigt.

"Træf en beslutning på forhånd: Vil du være dum eller ikke dum? Det bedste ville være, hvis vi kunne sige: "Nej, jeg har ikke lyst til at kvaje mig." I Danmark er vi gamle vikinger, der drikker, til vi segner, men det er altså o.k. at sige nej tak. Også selv om man ikke er gravid, som i lang tid har været den eneste legale undskyldning. Fokuser i stedet på nydelsen ved alkohol. Det er ikke til tørst, det er til nydelse," siger Bente Hvid, der bakkes op af Janne Tolstrup.

"Alkohol kan ramme forskelligt fra gang til gang, men i bund og grund handler det om at kende sig selv. Man kan på forhånd lave nogle aftaler med sig selv om, hvor meget man vil drikke. Men selv om det kan være svært at overholde, når festen er i gang, så husk på budskabet om, at man ikke af sig selv får det sjovere og sjovere ved at drikke mere og mere. Man har selv ansvaret for at få en sjov aften, og så gør alkoholen, at man bliver lidt mere afslappet og bonder lidt bedre med andre." •

LÆS OGSÅ: Deltag i fit livings nytårs-bootcamp

LÆS OGSÅ: Hår, krop, mad, politik: Dét bliver stort i 2015

LÆS OGSÅ: 9 nytårsforsætter, du kan holde

Fakta om alkohol

Hvad sker der i kroppen, når vi drikker?
Alkohol – hvis kemiske betegnelse er ætanol – indeholder et lille molekyle, som har den egenskab, at det både er fedtopløseligt og vandopløseligt. Derfor fordeler det sig overalt i kroppen. Det kan passere via mave-tarm-slimhinden og ind i blodet samt passere den membran, som beskytter hjernen. På den måde har det mulighed for at trænge ind og påvirke alle dele af kroppen. Alkoholen transporteres med blodet til leveren, hvor nedbrydningen sker. Den alkohol, der ikke nedbrydes i første omgang, føres med blodet rundt i kroppen igen, bl.a. op til hjernen, og hver gang blodet passerer leveren på ny, vil en del af alkoholen nedbrydes.

Kilde: Sundhedsstyrelsen.dk


Sandt eller falsk?
Det er sundt at drikke alkohol. Sandt.
Der er videnskabeligt bevis for, at alkohol har en gavnlig virkning, selv om den først indtræffer, når du er 45 år. Til den tid kan alkohol have en beskyttende effekt på hjerte-kar-systemet, på blodpropper i hjertet og på udvikling af diabetes 2. Den anbefalede mængde alkohol er én genstand om dagen.

Det er godt at spise, inden du drikker alkohol. Sandt.
Alkohol går hurtigere over i blodet, hvis det er lang tid siden, du har spist. Maksimal alkoholprocent opnås allerede efter 15 til 30 minutter, hvis du har tom mave, hvorimod optagelsen af alkohol kan tage flere timer, hvis du drikker det til et måltid eller på fuld mave. Koncentrationen af alkohol i blodet vil derfor aldrig blive lige så høj på fuld mave som på tom.

Du bliver mere fuld, hvis du blander forskellige typer alkohol. Falsk.
Der er ikke nogen forskning, der understøtter den påstand. Myten kan være opstået, fordi vi ofte oplever gedigne tømmermænd efter en aften, hvor vi både har drukket champagne, vin, øl og shots. Sandheden er nok nærmere, at vi drikker mere, når der er et større udvalg, end hvis vi holder os til én type alkohol en hel aften.

Du bliver mere fuld af at drikke mørke drikke end hvide. Falsk.
I forhold til promillen er det forkert, men i forhold til tømmermænd kan det være rigtigt. Det skyldes, at fx en meget gammel whisky kan indeholde rester af andre stoffer end selve alkoholen, som også kan give tømmermænd.

Du forbrænder en genstand i timen. Falsk.
Forbrændingen af alkohol afhænger bl.a. af din vægt. For hver 10 kg en person vejer, forbrændes der 1 gram alkohol i timen. Vejer du 60 kg, forbrænder du altså 6 gram alkohol i timen, og da der er 12 gram alkohol i en genstand, vil det tage to timer at forbrænde en genstand.

Det er bedre at drikke små mængder ofte end store mængder sjældent. Sandt.
Det er hårdt for kroppen at drikke store mængder alkohol på én gang, da leveren kommer på overarbejde, og hjernen påvirkes i stor stil. Et stort forbrug af alkohol på én gang øger også risikoen for ulykker og skader, da der er større risiko for at komme i slagsmål eller køre galt på cykel. En dansk undersøgelse lavet af Kræftens Bekæmpelse viser desuden, at den alkoholrelaterede dødelighed er større, når man har et forbrug af relativt store mængder alkohol på én gang frem for et lille, men jævnt forbrug.

Kilde: Janne Tolstrup og Bente Hvid.
Se, hvad vi ellers skriver om: Kroppen, Tømmermænd og Alkohol