Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Sunde sandwich
Foto: Maria Nørregaard Husk - det gode fedt fra pesto, fuldfed mayonnaise og avocado, der er en god kilde til mæthed og et velafbalanceret blodsukker.

Opskrifter på sunde sandwich

4 sunde sandwich: Det er IKKE mayonnaisen, du skal skære ned på

Skru op for fyld og ned for brød, når du spiser sandwich, og husk lige mayonnaisen – fedtet er ikke synderen!

Vil du spise sandwich på den sunde måde handler det først og fremmest om at se på, hvor meget brød den indeholder.

En ciabattabolle består af kalorier fra hurtige kulhydrater, som leverer små sukkermolekyler til din blodbane og stresser hormonet insulin i din krop og giver signal til kroppen om, at den skal opmagasinere kalorierne fra bollen. Kroppen vil hurtigt føle sult igen efter en stor portion kulhydrater.

Mange af os skraber mayonnaisen ud af bollen, fordi vi tror, det er fedtet, der er synderen − men vi skal se anderledes på den energi, sandwichen består af. Faktisk burde du fjerne brødet og kun spise mayonnaisen og fyldet.

Spiser du på café, er det en god start at tage toppen af sandwichen. Det proteinrige sandwichfyld må du til gengæld godt fråse med. Det er nemlig kød, fjerkræ, ost og æg, der sikrer dig en god mæthedsfornemmelse, og fortæller din krop, at den skal starte forbrændingsmotoren.

Husk det gode fedt fra pesto, fuldfed mayonnaise og avocado, der er en god kilde til mæthed og et velafbalanceret blodsukker.

Få det bedste ud af din sandwich:
■ Spis den med ½ mængde brød, hvis du får den serveret ude

■ Boost din sandwich med ekstra fyld fra æg, kød, fisk og ost

■ Boost din sandwich med sundt fedt fra pesto, avocado, mayonnaise eller dijonnaise

■ Brug brød, der indeholder langsomme kulhydrater: rugbrød, tortilla, Elverbrød eller hjemmebagt low carb-brød

■ Bager du selv, kan du bruge f.eks. Skallin, kokosfiber, hytteost og æg i din dej

Her får du 4 gode opskrifter på sunde sandwich, som du kan bruge som madpakke, til frokostgæster eller en nem aftensmad på de dage, hvor maden skal på bordet i en fart:

Åben bøfsandwich
En rigtig proteinbombe, som mætter godt og længe. 
Få opskriften på åben bøfsandwich her.


Elverbrød med grillet aubergine og kylling
Elverbrød er har et meget lavt indhold af kulhydrat og et højt proteinindhold. Brødet mætter rigtig godt og påvirker ikke din blodsukkerbalance.
Se her, hvordan du laver elverbrød med grillet aubergine og kylling

Åben laksesandwich med pesto og ørredrogn
Laksen er rig på omega-3-fedt, som er livsnødvendigt, og som vi ikke selv kan danne i kroppen. Derfor er det vigtigt at spise madvarer, der er rige på omega-3 flere gange om ugen.
Få opskriften på laksesandwich med pesto og ørredrogn her


Low carb-landbrød med bruschetta-top
Dette brød kan både løfte din forbrænding og mætte dig i lang tid. Et sundt proteinrigt brød, der også dur som burger- eller pizzabund.
Se opskriften på low carb-landbrød med bruschetta-top her


Om forfatteren: Majbritt Louring Engell

 

Majbritt Louring Engell, master i fitness og træning og professionsbachelor i ernæring og sundhed. Hun er forfatter til flere bestsellerbøger med fokus på slankemad. Medejer af Netslank, Frk. Skrump Kostklinik.

Se, hvad vi ellers skriver om: Sandwich og Sund frokost