Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Sund & slank: Protein til madpakken
Foto: Maria Nørregaard Sund & slank: Protein til madpakken

Sund madpakke

Sund & slank: Protein til madpakken

Frokosten er vigtig, og bliver ekstra sund med gode proteinkilder. Få 4 skønne opskrifter.

Øg forbrændingen i frokostpausen: Husk proteinen i din madpakke
Mange tror, det er nødvendigt at lave frisksnittet salat til frokost og ender med et bjerg af grøntsager uden at blive rigtig mæt. Men hvis du vil være sund og slank er det vigtigste, at du har godt med proteinkilder i madpakken.

Når jeg hjælper mine klienter til at leve et sundere liv, bliver jeg ofte spurgt om, hvor mange grøntsager, man skal spise til frokost. "To farver grønt er en god start", plejer jeg at svare, for det er nemt at huske og ernæringsmæssigt rigtigt. Det vil sige, at pakker du nogle tomater og gulerødder, så er du godt på vej, og er der overskud til at lave en salat, så gør det. Men husk dressing i form af olie eller pesto - det sikrer en god blodsukkerbalance. Hvis du ikke får grønt til frokost er det ikke verdens undergang, det vigtigste er derimod, at du få pakket nogle proteiner med i madkassen.

Hav ekstra proteinkilder med
Personligt har jeg gjort det til en vane at købe nogle ekstra proteinkilder til madpakken, når jeg handler ind. Noget jeg nemt kan pakke med i tasken, f.eks. tun på dåse, røget makrel eller makrel i tomat, æg, ost samt kød eller kødpålæg. På den måde kan jeg nemt tage en dåse tun, en skive rugbrød, 20 mandler og noget mayonnaise med. Et optimalt frokostmåltid, som det kun tager få minutter at pakke. Alt for ofte hører jeg, at mine klienter 'går død' i deres frokost. De spiser det samme hver dag eller ender med skulle indtage et bjerg af grøntsager. Med andre ord: Man kan også få FOR høje forventninger til sin frokost.

Rent ernæringsmæssigt bør madpakken bestå af protein, der mætter og øger forbrændingen, sundt fedt, der sikrer blodsukkerbalancen og energiniveauet og evt. nogle sunde grøntsager, som kan være alt fra en tomat til en broccolisalat. Mangler du inspiration til proteinkilder, så prøv at lave mine "kyllingespyd to go" eller frokostfrikadellerne, og lav gerne en stor portion, så du har noget til fryseren. På den måde har du det meste af madpakken lige ved hånden.


Frokostfrikadeller med pesto


Omega-mufa salat


Tunsalat og go' mave


Kyllingespyd to-go

Få mere inspiration til lækker mad på Altfordamerne.dk/opskrifter

Tips til din madpakke:

Lav kyllingespyd og frikadeller til fryseren, så du altid har protein ved hånden.

Lav nok salat til aftensmaden, så du kan tage med dagen efter.

Gør det enkelt de dage hvor du ikke har så meget tid. Tag f.eks. en dåse tun med, en skive rugbrød og en avocado.

Planlæg dit indkøb, så du har nok protein i køleskabet til at dække ugens madpakker.

Spis salat nogle dage og grøntsager, f.eks. tomat andre dage, hvor tiden er knap.
Se, hvad vi ellers skriver om: Tunsalat