Dans dig glad til ALT for damernes årlige danse-event i København

Forstoppelse: Sådan slipper du af med problemet.
Foto: Getty Forstoppelse: Sådan slipper du af med problemet.

Forstoppelse: 5 ting, du kan gøre ved problemet

6 grunde: Derfor får du pludselig forstoppelse

Hvis du må sidde længe på toilettet, fordi du har fået hård mave, kan du blive klogere på, hvad du skal gøre for at få balance i dit tarmsystem her.

Hver femte dansker lider af forstoppelse ifølge de seneste tal fra Sundhed.dk, statens digitale sundhedsportal, og hver tiende bruger afføringsmiddel for at komme problemet til livs. Det er hverken en optimal eller sund tilstand at leve med, forklarer overlæge i medicinske mavetarmsygdomme ved Aleris-Hamlet Hospitaler, Alice Højer Christensen.

- Det afgørende er afføringens konsistens. Afføringen skal være pølseformet. Hvis den er hårde knolde, er det forstoppelse, forklarer hun.

LÆS OGSÅ: 7 årsager til at din skede klør noget så forfærdeligt

Overlægen mener, at flere slet ikke ved, at de lider af forstoppelse.

- Mange tror, at når de har tynd afføring flere gange om dagen, så kan man ikke være forstoppet. Så har man diarré. Men det er en misforståelse, for det er et tegn på, at der står hårde knolde oppe i tarmen, og så løber den vandige afføring ud ved siden af. Så paradoksalt nok kan mange vandige afføringer dagligt også være tegn på forstoppelse, siger hun.

Selvom tilstanden ikke nødvendigvis er forbundet med ubehag eller smerte, kan en meget hård mave have større konsekvenser, end de fleste af os måske går og tror.
- Forstoppelse er kilden til kronisk træthed og dårligt humør. Det er virkelig noget, der dræner folk, siger Alice Højer Christensen.

Oplever du pludselig hård mave, kan der være forskellige årsager. Nogle af dem kan du helt undgå og andre er mulige at afhjælpe, når først du oplever dem.

6 forklaringer på hvorfor du får forstoppelse

Stress og søvnmangel
- Når vi kører på stressrespons går blodet til vores muskler og hjerne, vi er travle, vi er optagede, vi er på, og tænker måske ikke over, at vi er lidt stressede. Måske oplever vi det bare som travlt og sjovt, men det er ikke sikkert, at det giver tarmen ro til at arbejde. Vi skal ned i gear, for at tarmen kan fungere, og kommer vi ikke rigtig det, kan det gå ud over tarmen og skabe hård mave.

For få toiletbesøg
De fleste får kun et eller to signaler om, at nu er det tid til at komme af med afføringen. Det er en meget fint reguleret mekanisme, og når man mærker den her impuls, så skal man altså gøre det. Så skal det have en kategori af "det er rigtig vigtigt". Det skal ikke undertrykkes. For så kommer der for manges vedkommende ikke flere signaler den dag, og så sprang de over. På den måde kommer man nemt ind i en rigtig dårlig cyklus. Hvis man undertrykker trangen, får man kronisk forstoppelse og holder på de dårligste tarmbakterier. Så det er rigtig vigtigt at lytte til kroppens signaler.

Forkert kost
- For få fibre eller for mange fibre kan være et problem for din tarm. Vi har i mange år været optagede af, at vi skulle have fibre nok og er generelt blevet rigtig gode til at spise fiberrig kost. Men man kan faktisk spise for mange fibre også. Der er nogen, der spiser rigtig mange rå gulerødder, og det er jo lækkert, men det kan man godt få hård mave af. Der kan komme en hård fiberklump ud af det. Men sundhedsstyrelsens seks om dagen er ikke for mange.

Antibiotika
- Der er meget, der tyder på, at det er en ændring i bakteriesammensætningen i tarmen, som giver en forstoppelse. Det kan man få efter antibiotikakure, fordi sammensætningen nede i den rige tarmflora, vi har, bliver anderledes, når antibiotika dræber bakterierne. Tarmbakterierne styrer, hvordan vores tarme fungerer, fordi signalstoffer fra bakterierne sætter gang i peristaltikken (tarmbevægelser, red.), som får tarmen til at arbejde og afføringen til at bevæge sig. Ørebørn, som har fået en masse antibiotika i deres barndom, kan også tit fortælle, at de har haft problemer med hård mave, siden de var børn. I vores vestlige verden bruger vi meget antibiotika, og det kan altså skabe problemer. Det er nok en af de hyppigste årsager, som folk ikke tænker over.

Maveinfektion på rejsen
- Hvis man har været ude og rejse og har haft en maveinfektion, kan der ske en ændring i tarmfloraen, og så oplever man pludselig at få forstoppelse, selvom alt tidligere har været normalt fungerende. Og det kan være, at man måske bare har haft lidt tynd mave på rejsen, og så bliver det efterfølgende til hård mave.

For lidt væske
- Hvis du får for lidt væske, kan du se det på din afføring efter nogle dage. Det er typisk ældre, der har det problem. Folk i en vis alder mister lidt tørst-fornemmelsen og er ikke særligt gode til at regulerer deres væskeindtag. Nyrerne fungerer heller ikke så godt, så den fine balance med væske er svær, og det kan være årsag til pludselig forstoppelse.

5 ting, du kan gøre, hvis du har forstoppelse

Stress af, sov og motioner
- Du kan gøre noget ved at spise godt, undgå stress, få sovet ordentligt og motionere. Hvis du ikke sover ordentligt, så får kroppen ikke restitueret, og det går ud over de livsvigtige funktioner, som ikke fungerer optimalt. Så sørg for at få din søvn og ikke stresse rundt hele tiden. Lyt til din krop.

Tilbered maden
- Hvis fibrene i din mad er forarbejdede af dig og har været sat i blød eller varmebehandlet eller noget andet, som har sat gang i nedbrydningsprocessen og maden på den måde er blevet "forfordøjet", så gør det den lettere tilgængelig for tarmen at arbejde videre med, og du undgår den her hårde fiberklump.

Gå uden om forarbejdet mad
- Hold dig fra sukker. Det er den største synder sammen med forarbejdet hvidt hvedemel. De to i store mængder er rigtig dårlige. Det samme med kunstige sødestoffer og generelt mad, der kommer fra en fabrik, som er tilsat konserveringsmidler og E-numre osv. Det er skidt for tarmsystemet. Så drop burger og pizza og toast.

Spis grønt hele dagen
- Det er bedst, at du har lidt grønt med til de fleste måltider, måske alle måltider, så det er jævnt fordelt og måske lidt forarbejdet. Det giver tarmene det bedste udgangspunkt. Sundhedsstyrelsens seks stykker om dagen er bestemt ikke for meget.

Spis naturens egen afføringsmiddel
- Det er en god ide at spise svesker, figner og brune, hvid eller røde bønner, som kan sætte gang i afføringen. I nogle tilfælde hjælper loppefrøskaller (psylliumfrø eller Husk, red.) rigtig godt. I enkelte tilfælde kan det dog også gøre situationen værre.

Generelt skal man holde afføringsmidler på et minimum. Men prøv eventuelt milde afføringsmidler som Magnesia eller Movicol, der virker ved osmose, og trækker vand ind i tarmen, hvis din forstoppelse er særligt svær.

Kilde: Alice Højer Christensen

Sådan ved du, om du har forstoppelse

Du har forstoppelse, hvis du lider af to eller flere af følgende symptomer:

  • Afføring tre eller færre gange pr. uge
  • Unormalt meget pressen for at få tømt tarmen
  • Hård og knoldet afføring
  • Følelse af ufuldstændig tømning

Kilde: Sundhed.dk

Når du skal tjekke din afføring, kan Bristol Stool Chart, der rangerer afføringen efter konsistens, være en hjælp til at afkode, hvad der er i kummen. 

Se, hvad vi ellers skriver om: Fordøjelsen, Kroppen og Forstoppelse