Giv et blad i julegave. Eller forkæl dig selv med en skøn julegave. Priser fra 149 kr.

Crossfit, løb, pilates
Foto: Les Kaner, Peter Nørby og Lars E. Andreasen

Crossfit, løb, pilates

Kaya Brüel, Camilla Ottesen og Ibi Støving: Her er min sunde passion

Afstressende pilates. Crossfit, der giver stærk krop. Og løb, som ikke er til at undvære. Kaya Brüel, Camilla Ottesen og Ibi Støving har fundet hver deres sunde passion, som ud over energi og glæde også giver dem overskud til at hjælpe andre.

„Jeg er totalt afstresset efter en pilatestime”

Kaya Brüel, 42, har en fyldt kalender som sangerinde, skuespiller og sangskriver, men hun er god til at lytte til sin krop og bruger pilates til at få ro og overskud.  

NAVN: Kaya Brüel, 42 år.
JOB: Sanger, sangskriver og skuespiller. Lige nu er hun på turné med showet „Trimmet i 3-kanten” sammen med de tre andre i City Singler og har også netop udgivet endnu en hyldest-cd med Halfdan Rasmussens sange sammen med Ole Kibsgaard.
PRIVAT: Gift med filminstruktør Kenneth Kainz og har to børn, Asta og Alois på 16 og seks år.
MOTION: Dyrker pilates to-tre gange om ugen



HVAD ER SUNDHED FOR DIG?
Det er først og fremmest at leve i nuet og være glad for mig selv og mit liv – at kunne hvile i mig selv og være den, jeg nu er. Mange higer efter lykke, men måske er det at være i live og være sund og rask lykken i sig selv? Det samme gælder min alder og min krop. Jeg nyder at være i 40'erne, for med alderen kommer jo al den gode erfaring. Jeg ved, at jeg bliver bedre og bedre på alle planer, og der er mere ro på. Og så synes jeg stadig, jeg ser godt ud. Det har jeg i øvrigt besluttet mig for altid at gøre.

DIN STØRSTE PASSION RENT SUNDHEDSMÆSSIGT?
Inden for de seneste par år har jeg dyrket pilates – også på reformer, og jeg synes, jeg har fundet den helt rigtige træningsform. Pilates har nemlig både styrketræning og det åndelige aspekt med, og det passer lige til mig. Det er en varieret træningsform, og derfor bliver jeg ikke træt af den. Jeg dyrker det i rolige omgivelser med behagelig musik, hvor vi kun er få på holdet. Det gør det mere åndeligt og nærværende, og jeg er altidt total afstresset efter en pilatestime.

HVAD BETYDER TRÆNINGEN FOR DIT VELVÆRE?
I de perioder, hvor jeg har tid til at dyrke pilates, kan jeg mærke, at jeg er ekstra glad og frisk og har energi til resten af dagen. Og jeg får automatisk lyst til at følge det op med ekstra sund kost. Når jeg har tid, dyrker jeg det to-tre gange om ugen – altid om formiddagen. I andre perioder, hvor jeg for eksempel spiller teater, kan det godt gå måneder imellem.

SE OGSÅ: Video: Få kroppen fit med Anne Bech

HVORDAN KOBLER DU ALLERBEDST AF?
Jeg elsker at hygge mig hjemme og se tv-serier. Ellers tager vi ud i sommerhuset – bare det at ankomme får min puls ned, og jeg er altid ærgerlig, når vi skal af sted igen.

HVORDAN SPISER DU?
Jeg lever generelt sundt, fordi jeg er god til at lytte til min krops behov. Det betyder, at den er selvregulerende. Jeg har perioder, hvor jeg har ekstra meget lyst til grønt, og i andre perioder er det måske kød, salt eller sødt. Jeg ved godt, hvad der er sundt, og hvad der ikke er, men jeg forbyder ikke mig selv noget og har generelt ikke en masse forbud eller regler for, hvad jeg må spise. Jeg går altid efter økologi og er glad for den tendens, der er kommet med sundere fastfood.

SE OGSÅ: Sund sommermad med friske krydderurter

DINE VIGTIGSTE LIVSVÆRDIER?
Det er at være i ét med mig selv og være glad for mig selv. Det dummeste, vi kan gøre, er at være så selvkritiske, tage problemerne på forskud og brokke os. Jeg er lykkelig for mit liv og følger mig utrolig privilegeret ved at leve af min allerstørste passion, nemlig sangen.

KAYAS 3 BEDSTE TIPS TIL AT FINDE DIN SUNDE PASSION

1. GÅ EFTER GLÆDEN.
Find noget, der gør dig glad og derfor motiverer dig. Det skal være noget, du glæder dig til – ikke en sur pligt.

2. GIV DIG SELV FRI INDIMELLEM
Slå ikke dig selv i hovedet med skyld og forbud i de perioder, du ikke orker.

3. PRØV NOGET NYT, OG VÆR ÅBEN
Det kunne jo være, at din passion findes et sted, du ikke forventer.

SE OGSÅ: 3 kvinder tester: Kan du klare 3 uger uden sukker, hvede og alkohol?

SÅDAN HJÆLPER JEG SOM RØDE KORS-AMBASSADØR
Jeg hjælper Røde Kors i det omfang, jeg kan, og som passer med min profil. F.eks. har jeg støttet op omkring verdens mødre og udlovet en børnekoncert til en konkurrence.
Det er vigtigt for mig at hjælpe andre, der ikke har de samme muligheder som mig. Jeg har et rigt og lykkeligt liv og har masser af overskud til at hjælpe andre. Derfor gør jeg det så vidt muligt – både i de store og det små. Det kan være alt lige fra at holde tilbage for hinanden i trafikken til at ambassadørarbejde for Røde Kors og Hjerteforeningen. Jeg afleverer også altid brugt tøj til genbrugsbutikker eller andre steder, det kan hjælpe.

MØD IBI STØVING MAKIENOK PÅ NÆSTE SIDE
„Min træning giver mig energi”

Tv-vært Ibi Støving Makienok, 40, har prøvet alverdens træningsformer, men vender altid tilbage til løb, for hun har brug for de kræfter, løbeturene giver.

NAVN: Ibi Støving Makienok, 40 år.
JOB: Tv-vært og iværksætter. Senest vært på tv-programmet „Tag pengene og løb” på Kanal 5.
PRIVAT: Gift med fodboldspiller Simon Makienok, har sønnen Anakin på 7 år.
MOTION: Løber 2-3 gange om ugen, dyrker reformer og bueskydning.



HVAD ER SUNDHED FOR DIG?
Sundhed betyder ret meget for mig. Jeg kom på balletskole som femårig, så jeg er opdraget til at tænke på min krop og min sundhed. Som danser skal du være let på tå, og der er utrolig mange restriktioner.

Vi fik altid at vide, at det at spise sundt er en del af at være danser. Siden har jeg forsøgt at finde min egen vej, og de sidste 15 år har jeg spist efter min blodtype. Det fungerer rigtig godt for mig. Jeg er lige fyldt 40 år, og jeg har det rigtig godt med mig selv og min krop. Jeg har set ud på den samme måde i rigtig lang tid, så der er ikke sket de store ændringer – og så hjælper det også at jeg har en sød mand, der siger, at jeg ser smuk og dejlig ud og er glad for de former, jeg har.

HVORDAN SPISER DU?
Jeg er på ingen måde fanatisk. Jeg er, hvad jeg kalder en „80 procent’er”. Selv om jeg spiser efter min blodtype, skal der også være plads til et par sjusser eller en plade chokolade, hvis jeg har lyst til det. Ellers er der ikke så meget hokuspokus i det – jeg undgår rødt kød og mælk, og i stedet spiser jeg en masse grønsager, frugt og magert kød.

SE OGSÅ: 8 sunde opskrifter: Snup et spyd

DIN STØRSTE PASSION RENT SUNDHEDSMÆSSIGT?
Jeg kan ikke holde ud ikke at træne. Det er så stor en del af mig. Jeg dansede ballet, fra jeg var 5-17 år – og så fik jeg også nok af balletten og kastede mig i stedet ud i alt mulig andet. Siden har jeg prøvet alle nye tendenser inden for træning, reformer, klatring, alt, men jeg vender altid tilbage til løb. Egentlig ikke fordi jeg bryder mig særlig meget om det, når ens krop bare gungrer ned i fortovet, men fordi det er supernemt. Og når jeg som mor skal få tid til at træne, er det altså hurtigst lige at skrue løbeskoene på og komme af sted.

HVAD BETYDER TRÆNINGEN FOR DIT VELVÆRE?
Jeg tror, jeg er blevet en smule afhængig af det, fordi jeg har været sådan et aktivt barn. Jeg kommer aldrig til at stoppe med at træne, og jeg kan mærke, at jeg savner at svede, hvis jeg i en periode ikke har kunnet kommet af sted. Jeg vil gerne holde min krop stærk, fordi jeg har brug for de kræfter og den energi, det giver at træne. Og så er jeg stolt af mine præstationer. Jeg har løbet maraton og halvmaraton, og jeg er så glad for mine medaljer. Det giver mig noget at bevise over for mig selv, at jeg godt kan nå de mål, jeg sætter mig.

SE OGSÅ: Fokus på træningstid: Hvor lidt kan du nøjes med?

HVORDAN KOBLER DU ALLERBEDST AF?
Når jeg skal slappe af, udfolder jeg en anden og mere kreativ side af mig selv, som jeg deler med min mand. Han er søn af en elektriker og rigtig god til den slags, så vi tager på loppemarkeder og finder alle mulige skøre ting, som vi laver om til lamper, vi har for eksempel lige lavet en lampe ud af en hårtørrer. Det er virkelig afslappende at sidde sammen om aftenen og nusse med de her ting – vi har efterhånden hele huset fuldt af lamper.

IBIS 3 BEDSTE TIPS TIL AT FINDE DIN SUNDE PASSION

1. LIDT ER OGSÅ GODT
Hvis du ikke er den store sportsfanatiker, så tag små skridt. Gå en tur, eller tag bare en lillebitte løbetur – det gør en kæmpe forskel.

2. FØLG DIT HJERTE
Vi har alle sammen noget, som vi interesserer os for. Følg dit hjerte, og dyk mere ned i det.

3. KIG OP …
Lad være med at gå og kigge ned i jorden eller på din telefon, når du er ude. Kig op – så ser du alle mulige sjove ting, og det kunne jo være, at din passion findes et sted, du ikke forventer.

SE OGSÅ: Ellen Hillingsø: "En bagdel falder 12 cm i løbet af et liv - og dét kan man altså godt gøre noget ved"

SÅDAN HJÆLPER JEG SOM RØDE KORS-AMBASSADØR
Jeg tøvede ikke et øjeblik, da jeg blev spurgt, om jeg ville være ambassadør. Røde Kors gør et suverænt stykke arbejde, og de er meget synlige, så det ville jeg meget gerne være en del af. Jeg får tildelt nogle opgaver, som passer til den person, jeg er.
Jeg synes, den aktuelle tøjkampagne er en supergod måde at samle ind på. Jeg er stor tilhænger af genbrug, afleverer selv alt mit tøj i butikken nede omkring hjørnet og stiller også gerne op på den røde løber i genbrugskjoler. Jeg er opdraget til at tage ansvar og gøre en forskel, hvor det er muligt. Jeg har været medlem af Amnesty International siden gymnasiet og har også adopteret en sød lille abe i New Guinea.

MØD CAMILLA OTTESEN PÅ NÆSTE SIDE„Jeg bliver glad, når jeg bruger min krop”

Tv-vært Camilla Ottesen, 42, står meget tidligt op for at dyrke morgenfit tre gange om ugen sammen med et par venner. Det giver både grin og energi – og en stærk krop.

NAVN: Camilla Ottesen, 42 år.
JOB: Tv-vært. Aktuel med „Splittet”, som er et nyt quizprogram på TV 3. Har netop uddannet sig til personlig træner og afholder en række retreats i Italien til september. Læs mere på pamcam.dk.
PRIVAT: Gift med Anders Hedme, som hun har børnene Viggo og Viola på 9 og 6 år sammen med.
MOTION: Morgentræner tre gange om ugen.



HVAD ER SUNDHED FOR DIG?
Jeg synes, det er vigtigt at leve livet i stedet for at sætte en masse begrænsninger for sig selv. Derfor er jeg ikke hysterisk på nogen måde – der skal være plads til det hele, og det skal være lystbetonet, uanset om det er træning eller kost.

Jeg er 42 år, og jeg har det fint med min krop. Jeg er meget aktiv, så jeg føler mig stærk, sund og rask. Selvfølgelig ser den ikke ud, som den gjorde for tyve år siden, men det er ikke noget, der generer mig. Jeg er ikke ked af at blive ældre og synes, at kvinder er smukke, når man kan se, at de har levet livet. Jeg tænker mere på at investere i min krop og min sundhed, så den er også er stærk om 20 år.

DIN STØRSTE PASSION RENT SUNDHEDSMÆSSIGT?
Jeg træner tre morgener om ugen fra klokken 6 til 7 på et hold, som er en blanding af crossfit, styrketræning og funktionel træning. Jeg kan godt lide at bruge min krop, jeg bliver glad af det, og så er det bare praktisk for mig, at det ligger tidligt om morgenen, for så er det overstået, og jeg kan komme hjem og spise morgenmad med ungerne. Men jeg er ikke fanatisk med det. I perioder hvor jeg har travlt med optagelser på arbejdet, kommer jeg slet ikke af sted.

SE OGSÅ: 10 gode grunde til at styrketræne

DELER DU DIN PASSION MED NOGEN?
Ja, jeg træner sammen med en god veninde og ven, som bor på samme vej, og det gør det meget lettere at komme af sted. Vi har en aftale om, at den første på vejen samler de andre op – så står man der og venter klokken 5.55. Generelt fungerer det bedst for mig, når motionen bliver en social ting. Det skal være drevet af lysten, ellers kommer jeg ikke af sted. Derfor synes jeg også, det er sjovt at give hinanden nogle udfordringer i løbet af året. Jeg har for eksempel svømmet Christiansborg rundt. Det er sjovt at være sammen på en anden måde.

HVORDAN SPISER DU?
Jeg tror, at mine kostvaner er meget almindelige. Jeg spiser det hele – har ikke nogle no-go’s som hvede eller kulhydrater. Jeg har to børn og vil gerne opdrage dem til, at der ikke er så mange regler. De skal have et ordentligt forhold til mad og smage en masse forskelligt.

SE OGSÅ: 5 opskrifter på desserter med søde bær

HVORDAN KOBLER DU ALLERBEDST AF?
Det bedste er at være på ferie, i sommerhus eller bare væk hjemmefra. Jeg er ikke så god til at slappe af derhjemme, fordi jeg altid synes, der er tusind ting, der lige skal gøres som at få ryddet op i skabene eller knækket den der gren i haven. Det er til stor irritation for familien derhjemme, fordi jeg ikke er så god til at sidde stille – og så synes jeg jo også, at de skal være med. Derfor slapper vi allerbedst af alle sammen, når vi er på ferier.

CAMILLAS 3 BEDSTE TIPS TIL AT FINDE DIN SUNDE PASSION

1. PRØV NOGET NYT
Vær nysgerrig på nye ting, og prøv dem af. Om det så er yoga, TRX eller noget helt tredje.

2. GÅ SAMMEN MED NOGEN
Find en veninde eller kollega, og aftal at træne sammen i stedet for at drikke kaffe. Det er sjovt at være sammen på en anden måde.

3. UDFORDR DIG SELV
Der findes en masse sjove løb, som du kan deltage i, der lige giver ekstra motivation til at få trænet. Deltag i The Color Run, mudderløb, eller svøm Christiansborg rundt.

SE OGSÅ: Anna Bogdanova: De bedste genveje til en tårnhøj forbrænding

SÅDAN HJÆLPER JEG SOM RØDE KORS-AMBASSADØR
Jeg har været ambassadør for Røde Kors i en del år efterhånden, for når jeg har tiden og muligheden for at hjælpe, kan jeg ikke sige nej. Det er så lidt, der skal til, for at Røde Kors kan gøre en kæmpe forskel.
Jeg hjælper med at sætte fokus på Røde Kors’ kampagner ved at være en form for trækplaster. Jeg har hjulpet med at sælge T-shirts i Illums Bolighus, været speaker på deres årlige racerløb, og så er jeg også altid ude med raslebøssen, når der er indsamlinger. Jeg er også ambassadør for Red Barnet og DIGNITY, der hjælper torturofre.

SE OGSÅ: 29 råd, der slanker og gør dig sund

SE OGSÅ: Drikker du dig tyk? Få styr på de flydende kalorier

SE OGSÅ: 8 lækre retter med grønne asparges

SE OGSÅ:

Se, hvad vi ellers skriver om: Sund livsstil, Camilla Ottesen og Ibi Makienok