Det amerikanske brand, American Apparel, er udover basic tøj i alverdens farver, kendt for sine ofte grænseoverskridende og provokerende kampagner, der viser letpåklædte modeller i udfordrende positioner. Det har nu fået Storbritannien til at forbyde virksomhedens nyeste kampagne, skriver Hellogiggles.com.
Også i Danmark er der i øjeblikket debat om sexistiske reklamer. Læskedrik-firmaet CULT har nemlig fået en klage på halsen fra Dansk Kvindesamfund over deres seneste kampagne for en proteindrik, som kan ses på standere ved blandt andet busstoppesteder, og som nogle har gjort godt og grundigt grin med her:
Dansk Kvindesamfund har nu klaget til Forbrugerombudsmanden med blandt andet denne begrundelse, som man kan læse på foreningens Facebookside:
"CULTs reklame hører under den form for fremstilling af kvinder i medier og reklamer, som betragtes som seksualiseret og tingsliggørende. Modtagere, der udsættes for denne mediefremstilling af kvinder, påvirkes til at forholde sig til kvinder som objekter mere end som mennesker. Modtagerne påvirkes også til at mene, at kvinders krop og røv skal se ud på en bestemt måde for at have attraktionsværdi i stedet for at forholde sig til piger og kvinder som ligeværdige mennesker, der kan bedømmes på andet end deres udseende."
Nogenlunde samme begrundelse har Storbritanniens reklamevagthund, U.K. Advertising Standards Authority (ASA), brugt over for American Apparels seneste 'Schoolwear'-kampagne, som viser kvinder i mininederdele, der bøjer sig ned, så deres trusser bliver synlige.
"[V]i betragtede billederne som om de efterlignende voyeuristiske "under-skørtet" fotos, der er blevet taget uden personens samtykke eller viden", skriver ASA i deres afgørelse, ifølge Hellogiggles.com.
Når den type billede optræder i forbindelse med en annonce for en nederdel til unge kvinder, kan det fremstå som om, annoncen normaliserer den type aggressive, seksuelle adfærd, tilføjer ASA.
American Apparel forsvarer kampagnen med, at modellen på billedet er over 30 år, og at modellerne ligeledes var "glade, afslappede og selvsikre i udtryk og positur, og blev ikke portrætteret på en måde, der var sårbar, negativ eller udnyttende." Alligevel står ASA fast ved forbuddet, der nu er det sjette i rækken af American Apparels kampagner der forbydes.
På denne side finder du alle vores seneste og bedste artikler med stærke mennesker, der har truffet spændende valg i livet.
Læs med om aktuelle emner og tendenser i samfundet. Få også inpiration og gode råd om parforhold, økonomi og jobskifter. Og søger du altid gode tips til din næste spiseoplevelse, kulturbegivenhed eller rejse?
Så er du havnet det rigtige sted.
For vi elsker at skrive om stort og småt i livet og hverdagen, så vi kan blive klogere, overraskede og måske (lidt) forbedrede udgaver af os selv!
Derfor kan du her finde artikler om alt det, der vedrører dit og mit liv. Hver eneste dag giver vi dig de nyeste tendenser og bedste tips på livsstilsfronten:
Fra det svære og tabubelagte til vigtige debatter eller sjove trends her og nu. Fra det nære og personlige til det store, underholdende og drømmende.
Uanset om du er på jagt efter et modigt karriereskifte, om du vil forstå andre mennesker bedre, du søger nye måder at beskue livet på, vil finde en god bog, podcast eller tv-serie, om du søger råd om kærlighed eller søger den perfekte gaveidé. Du kan finde nyt om det hele på siden her.
For vi bestræber os på at give dig de bedste artikler, der kan hjælpe til at gøre din hverdag lettere - og inspirere dig til at drømme større.