Stilbillede fra filmen 'Sorry, Baby'.

Ny film får topkarakter af anmelderen: ”En øm, kantet, sorthumoristisk og prisvindende film”

En øm, kantet, sorthumoristisk og prisvindende film om venindeskab og retten til at finde sin egen vej efter et overgreb. Eva Viktor og hendes Agnes er værd at lære at kende i filmen 'Sorry, Baby'.

ALT for damerne logo

Sort dramakomedie

Snublende, sårbar og skøn

6 ud af 6 stjerner!

Denne film er som en kaotisk veninde, der kræver lidt ekstra af os, men som også giver rigtigt meget, fordi hun er sig selv, også midt i dramaet. 

Hun og filmen er måske ikke for alle, men historiens kærlige og humoristiske håndtering af hårde emner er suveræn, hvis man åbner sig. 

Veninderne Agnes (Eva Viktor, der har skrevet manus og instrueret) og Lydie (Naomie Ackie) bor sammen, mens de læser på et af de mindre colleges i New England. 

Agnes’ liv ændres pludseligt og voldsomt, og hun bliver i huset efter eksamen, mens Lydie flytter, gifter sig og bliver mor. Agnes står, andre går videre. Lad det være sagt; vi ser aldrig overgrebet, for det vigtige er Agnes og hendes måde at navigere i sit liv bagefter. 

Filmen følger ikke den efterhånden klassiske ‘offerhistorie’, men har et hinkende, lavmælt tempo, hvor der klippes i tiden og finder det absurde og sjove. Det er forfriskende. Fortællingen er på Agnes’ side, også når hun reagerer gakket eller åbenlyst lyver (scenen med killingen i købmandsbutikken er hysterisk skæg). 

Hvem bestemmer, hvad der er den rigtige måde at reagere på? Agnes insisterer på at gøre som hun selv vil, og det er især omgivelsernes reaktion på at skulle konfronteres med traumet og Agnes, der er akavet. Accepten og varmen i venindeskabet med Lydie er en livslinje for dem begge. 

De er hinandens selvvalgte familie og vidner. Filmens miljø er en anelse prætentiøst, men kamera og skuespil er nede på jorden. 

Som en knapt så opkørt kusine til geniale 'A Promising Young Woman' og 'Shiva Baby', men absolut i familie. Eva Viktor har beskrevet overgreb som en kampesten, andre kaster ned i éns livsflod. 

I hendes overbevisende og anderledes debutfilm er Agnes en klippe, der rager op i strømmen.

'Sorry, Baby' har biografpremiere den 25. september